sakura

Alla inlägg under maj 2012

Av Malin - 13 maj 2012 18:49

Klaaaaaaaaar med lilla beteshagen och jag har bestämt mig för att släppa dom i den när jag maskat dom!

Tror även vi lär köpa hem mer hö. För det har tinat fort i och med fri tillgång även på det.


Nog om det!


Nu har dom lovat regn typ hela veckan men jag hoppas på uppehållsväder för jag hade tänkt att gå ner och slå i 2 trästolp till öppningen i lilla beteshagen, sedan är det bara och dra tråden så är den klar. GUD SÅ SKÖNT!

Drog om vinterhagen lite idag också efter att jag varit till lilla beteshagen och satt ut dom sista plaststolparna. Kommer nog ev behöva någon stolp till där det blev lite extra mellanrum men det är absolut ingen panik.


Tog bort 3 trästolp i vinterhagen, där vid containen. Så nu är den tråden borta så det är helt öppet :) Drog sedan om tråden så den nu sitter ihop med plaststolparna som går igenom hagen osv. Så nu går strömmen verkligen runt om.

Det blev asbra faktiskt ;) 


Så vid löning ska jag köpa hem 7 trästolp som jag ska byta ut istället för plaststolparna i vinterhagen, sedan kommer jag nog ha hagen så, men att man öppnar den under vintertid. Får sätta en öppning på ett vettigt ställe!

Sen är det NY tråd osv till hösten sen blir det skit bra!


Man lär väl planera och köpa in trästolp även till utökningen av våran hagmark, Amelia och dom får tillbaka deras åkermark dom grannen haft och sått på så nu lär man stängsla även den under sommaren, så det blir skitskönt!


YES, sen var det hästar!


Tog in Miraz först och borsta å borsta, kroppen var ingen fara men BENEN.... Hon är så himla svår att borsta benen på och jag har försökt med allt verkligen. I vintras blev hon så himla duktig så att man kunde borsta och hantera utan problem sedan slog det om och sen har det varit så i princip, ibland går det bra om man stryker borsten längst hela benet med ett jämnt tryck.


Men nu när benen är såhär lera så är det omöjligt. Det går till en början om man är försiktigt sen tröttnar hon och hon försöker nästan lägga sig ner ibland :/ hahaha

Jag vill inte bråka med henne eller få henne att tro att det är hemskt, så så fort jag märker att det inte går mer då slutar jag, ingen ide att fortsätta för det blir bara dåligt.


Jag jobbar för jämnan med detta, inte varje dag för då tröttnar hon ur direkt! Men hur ska jag annars göra?? Mer tips mottages tacksamt! Har försökt med allt, bra tips som jag fått tidigare men det fungerar som sagt bara under en tid. 


Efter att ha försökt brottas med benen så sket vi i det, spryade in man och svans i pälsglans och donade med henne sedan tog vi en liten promenad ner till gräset där hon fick käka en massa. Bra att vänja in med gräs nu, det skulle behövas någon timme på gräs varje dag men sådan lyx har inte vi just nu tyvärr... Snart kanske!


Fixade hovarna när vi kom tillbaka och sen fick hon gå ut i hagen.

Tog in Sakura och gjorde henne redo, hon var mycket renare, gick betydligt fortare med henne och hon bråkar iof inte direkt med benen. Men idag höll hon på lite grann för mig... *suck* Ville inte riktigt stå still efter att Sarah kom in med prassel ;) hahaha

Men det gick an till slut.


Vi red ut och jobbade en massa idag, mycket mycket travarbete. Kort trav, försöka hitta formen och hållningen vilket gick ibland. Jobbade lika i skritten men då trippa hon ibland så det var enklare i traven.


Fick fram en mycket fin galopp när jag jobbade kort trav på henne så vi jobbade även lite galopp och det gick så sjukt bra. Riktigt kort och fin galopp med sökning neråt och i hyfsat fin form. Flera ggr jag fick till detta och gud så kul. Hon är en sådan sjukt fin tjej som verkligen kan komma rätt bara vi hittar knapparna. Och dit kommer vi när Gemma ska börja träna för oss igen :)


Vi tog den där galopp grusvägen idag och jag vet att man ska kunna rida runt på den vägen och jag fick så RÄTT, Amelia har tidigare sagt att man inte kommer någonstans men jag har vetat hela tiden att det gör man. Så vi red in på stigen där och vips så kom vi ut på kraftledningen på berget och då kände jag verkligen igen mig! 


Så det vart en himla mysig tur, vi kom ifatt Sarah och Pillan också på vanliga grusvägen (runt Lönnemossa). Så vi fick sällskap sista minuterna hem. Himla trevligt!


Sedan var det ut med en hink vatten samt påfyllning utav hö i hagen, och nu sitter jag här och skriver trök om vad som hänt ;)

Alla kanske inte uppskattar allt men jag vet en del som tycker om och läsa iaf.


Nu ska jag slänga mig i en lång och varm dusch sedan blir det slappa framför någon film med massa götta!!


Just det, på fredag ska jag hänga med Moa till Aspeboda med Sakura, dom ska hoppträna på banan där. Gud så spännande måste jag säga!


Av Malin - 12 maj 2012 16:37

Drog ut vid halv 10 idag till stallet, tog in Miraz och borstade henne sedan kom Moa och hennes mamma så vi tog in dom andra två flickorna och gjorde dom redo för en ridtur.


Vi tog en barbackatur i skogen, den förbi vatten källan, kortare biten. Allt gick super duper och dom båda skötte sig som pärlor.

Men gud vilken dålig balans man fått igen :/ Usch


Men allt gick bra, Moa fick rida runt lite på grusrondellen också, och givetvis blev tösa rädd för något så hon hoppa åt sidan och Moa gled av. Allt gick dock väldigt bra. Jag filmade såklart då också, haha

Innan gick det hur bra som helst men så fort man skulle filma, ja då händer det ;)


Efter stallet blev det Kupolen med älskling. Mor och Michelle om över dagen dit så vi träffade dom. Molly Sandén var såklart där och sjöng också *kräkas*... Men det var väl ok. Tog en bild och filma ett litet klipp, varför? Jag vet inte.. Hahahaha


Nu blir det grillningen ute hos Roysan sedan HOCKEY... Får se om jag åker hem efter grillningen och ser på det ensam. Känner inte för att vara borta idag riktigt och dom ska dessutom dricka och bli dryga, bläää

Jag gillar nya mig, med att inte dricka nu för tiden. Mindre kul när alla andra dricker som idioter.....

Av Malin - 10 maj 2012 17:24

Idag blir det inget stall, jag är så himla trött så helgen ska verkligen vara en slapphelg tror jag!
Förutom Hockey och någon öl ev ;)


Fick igår veta att ARAB disk med SH om att araberna ska få visas detta år och även nästa år på deras Sommarpremieringar som dom har genom hela landet. Superduper tycker jag för detta kikade jag in förut men sedan visade det sig att det ej gick eftersom araber inte fick visas, men nu har dom ordnat upp det.


Så tanken är att anmäla min lilltjej till premieringen i Rättvik den 26:e Augusti, lär först disk fram en person som vill visa henne eftersom JAG inte klarar sådant! Tyvärr... Klarar inte alla ögon, är ju därför jag slutade tävla i hoppningen bland annat.


Så nu är tankarna mycket kring det, jag hoppas innerligt att jag hittar någon. Vi får se ;)


Imorgon ska jag ut och rida Sakura, ska ta mig en ordentlig tur med mycket travgångar och arbete! Kommer nog inte hinna så mycket mer eftersom det sedan är hockey :p haha


Så på lördag får jag lov att fixa lite mer med hagarna, bland annat sätta upp plaststolpen i lilla beteshagen, sedan försöka dra om lite tråd och ta bort stolp i vanliga hagen. Sen blir det barbackatur med Moa också, tar väl och gör något med Miraz där med antar jag. Hon blir så avis nu för tiden när dom andra två varit ut.

Som igår, då stod hon och vänta på SIN tur att få komma ut och bli ompysslad. Min lilla älskade ängel!


Vi får se, det blev en jädrans massa på lördag... Kanske ska åka ut till 10 tiden och göra något INNAN Moa kommer kl 11. Hm, ja vi får se!


JUST DET!!!!!!

Fick ett gulligt sms utav Moa idag också. Hon skrev och frågade om hon får vara med på en Pay and jump den 6/6 med Sakura i Aspeboda! Och absolut sa jag! Det är bara bra träning för dom bägge, men jag sa även att vi kanske lär åka iaf 1-2ggr till en bana/ridhus och träna rida fram på riktiga hinder och liten bana INNAN tävlingen så att dom är någorlunda förberedda!


Av Malin - 9 maj 2012 21:29

Idag fick jag ta Pillan då Moa skulle komma igen och rida Sakura, så jag och Moa red ut tillsammans, runt Lönnemossa! Hennes mamma och brors tjej (om jag minns rätt) gick i förväg bort till terrängbanan då Moa skulle hoppa några hinder idag igen.


Vi stannade där och Moa hoppade lite, blev en liten avramling också på ett hinder som vi höjde och Sakura såg det sent och hoppade då av direkt hon såg det så det blev snabbt och då hamnade Moa på halsen vilket slutade med att Sakura studsa lite med frambenen så hon hamna på sidan och ramlade sedan av när Sakura svängde till.


Men allt gick bra, Moa var snabbt uppe igen och hoppade några hinder till :)


Sedan fortsatte vi runt Lönnemossa medans dom andra två gick tillbaka till stallet. 


Turen gick riktigt bra iaf, vi travade på en del så dom fick jobba.

Pillan var ruskigt lugnt och lika så Sakura. Det var riktigt kul och Sakura är så himla snäll oavsett vem som rider på henne.


Vi bokade in lördag igen, då ska jag ta Pillan igen så vi hade tänkt oss en lugnare tur då. BARBACKAtur =D
Ser jag fram emot och likaså Moa!


Duktiga Miraz stod ensam i 1½ timma idag!

Slutet så fanns ju dom andra två där och dom stod väl ute lite ibland iaf. 

Av Malin - 8 maj 2012 20:52

Idag är jag precis som rubriken säger, tröttare än tröttast! Jag stängde av kl i morse, låg kvar i hundra år innan jag tog mig ur sängen och sen har dagen gått jävligt segt, iaf förmiddagen för sen blev det mest stress överallt :/


Natten var sådär, kunde inte somna först sedan så vakna man väl emellanåt :(


Tog en tupplur efter jobbet, satte först vid datorn en sväng och kollade om några föl kommit osv men det hade det ikke. Men många på G =D Alltid kul och följa trots att man inte hör dit just nu, men om något år så :)


Sov ganska länge faktiskt, sen ut till stallet VÄLDIGT skönt ute!

Där fixade jag vatten och hö sedan satte jag upp dom 10 stolp som jag köpte hem idag. Upptäckte en liten till plätt jag fått tillgång till i beteshagen efter att dom sågat bort alla grenar och gamla träd som legat ner i hagen, så jag utökade en del vilket reducerade i att jag lär köpa hem fler stolp, så jag ska göra det imorgon!


Sen är det bara lite omdragning i vanliga hagen sen ska det minsann vara klart nästan, ska upp med två trästolp i lilla beteshagen (grinden) sedan är det bara tråd kvar! =D =D Det går framåt, men det är ingen vidare brådska direkt.


Ska snart beställa hem för träckprov också, men sådan panik är det inte faktiskt.. Under maj månad är en bra månad och kolla. Och jag är nästan helt hundra på att att Sakura iaf har mask, säkert Miraz också då unghästar har en förmååga och ha mask!


Nej, nu ska jag avsluta här för att käka något och ta lite piller... 

Goodnight my friends!

Av Malin - 7 maj 2012 21:02

Är gjort och det är ett bra val utan tvekan! Och jag är glad för din skull, GRATTIS!!   


Men om det ska till med annat så hoppas jag att en riktig utredning görs för annars är det lite synd om djuret i fråga. Vilket du också vet efter allt vi pratat och disk över. Jag har funnits där och försökt vara ett hyfsat stöd och hjälpt till på bästa sätt, pratat med veterinärer och kunnigt folk med vana om ämnet för att du på alla sätt ska veta hur det ligger till och vad du ger dig in på själv.


Så jag hoppas ovanstående görs oavsett så att man vet vad man gäller för denna individ. Som sagt, det försvinner aldrig oavsett om symtomen inte märks/syns, det finns alltid där och kan bryta ut när som...

Lycka till och ha ett fantastiskt bra år nu! ♥♥ Framförallt en bra sommar till att börja med! 


Så ännu en gång, GRATTIS till ditt fina val, ser fram emot en rolig sommar nu med massa hästar!

Av Malin - 7 maj 2012 17:48

Japp idag är det riktigt fint väder och varmt, jag hoppas så innerligt att det håller i sig nu och att det inte blir något återfall ;) Haha


Det blir inget stall idag för jag måste vila ryggen som håller på och går av helt ärligt :( Sover så dåligt nu igen för att man vaknar utav att man ligger helt galet och ryggen värker. Så jag lär beställa en tid för massage någon dag är tanken. Sen får man se om dom kan känna något, misstänker att en muskel ev är överansträngd igen (gör ju allt med höger sida såklart!).


Aja, imorgon ska jag stanna vid citygross och köpa hem 10 st plaststolp, även stanna vid Hedins och köpa hem lite trästolp :) Så att man kan ordna till hagarna mera. Så det blir lite ordning! Och så småningom släppa över tjejerna i lilla beteshagen en liten tid.


Nu har nog ev min tråd blivit slängd av lite misstag (hade en säck med tråd i en trasig tunna som skulle slängas) och nu var den helt borta igår såg jag och även sopsäckarna. Så jag misstänker att karln i huset har varit snäll och slängt all skit. Dessvärre åkte min tråd med där så jag lär köpa även nytt sådant! Men får ta lite saker här och där eftersom jag blir väldigt tokfattig nu när jag köper hem all denna skit :/


Men men, det blir nog bra i slutändan ;)


-----

Jag har haft jävligt tråkigt nu så jag har suttit och kikat runt på massa saker nu.. Som jag hittat och vill köpa :p Vad ovanligt va?


Först ut, en pad till min bomlösa sadel. Och denna pad har varit väldigt efterlängtad men har liksom inte alls blivit av och köpa den då man köpt massa annat skit till hästarna, sadlar, sadlar och sadlar :/ FY FAN!!


Pad



Sedan har jag äntligen hittat någorlunda snygga fendrar, även det till bomlöa!

Jag ska ha svarta och inte bruna som på bilden



Sist ut byglar, och såklart även det till bomlösa :p HAHA

Svarta även här givetvis ;)



Sådär då...

Kikat in någon hyfsad allroundsadel till Sakura också och jag tänker vara snål där i och med att jag ska köpa en Globus clic i höst som kostar skjortan utav mig ;)


Men denna har jag kikat på

Vanliga Claridge House som jag hade en tid till Pillan



Eller denna



Och jag tror bestämt på första sadeln då jag minns den som ganska skön ;)  

Men med mig vet man aldrig. Först lär jag få min dressyrsadel såld vilket verkar lovande just nu. Vi får se!

Av Malin - 6 maj 2012 20:12

Idag blev det en liten härlig ridtur med Amelia och Sarah!


Amelia skickade mig ett mess och frågade om en ridtur när jag var på G ut och givetvis får hon hänga på oss =D ALLTID <3<3


Jag skulle visa vägen till Danholn paddocken, vilket gick hyfsat bra. Max var lite rädd för saker och ting och gjorde rejäla farliga hopp åt sidorna, men det gick bra åtminstone!

Sen var det farliga saker lite här och var så det tog såklart ut på tiden.


Men jag skulle tro att kör man på en uppvärmning med mycket skritt och en del trav så tar det ca 30-40min vilket är väldigt skönt!


Sedan tog vi LÅngtäktvägen hem så vi var ute i 1½ timma idag och vet ni vad, MIRAZ STOD KVAR I HAGEN SJÄLV utan problem. Hon har varit så sjukt duktig min lilla tjej. Vad hon utvecklas alltså!


Ridturen i sig gick väl bra, vi skrittade mest eftersom hästarna var så himla spända i början men sen slappna dom av och vi travade en  del.


Travade av Sakura lite på backabarna med lugn och fin trav och hon sökte sig ner fint så det känns som vi är på G igen, hon var fr övrigt väldigt lugn och fin i ridningen.


Nu får hon två dagars vila och så kör vi igång igen på onsdag.

Då kommer dessutom Moa igen så hon ska rida Sakura och jag ska låna Pillan. Det ska bli riktigt kul, ska bara klura ut vilken väg man ska ta men jag tror det blir runt Lönnemossa för Moa vill säkert hoppa en del ;)


Gud vad detta känns BRA!


Tog en liten promenad med Miraz idag också, hon fick käka massa gräs och träffa på barn som blev kära i henne ;) Hon är så snäll! Och njuter verkligen utav klappar!


Jag och Sarah byggde ihop våran fina höhäck idag också, som jag inte alls har tänkt på tidigare (VARFÖR???) För jag är glömsk och trög? Hahaha

Det blev faktiskt skitbra och hästarna var med och höll på också.


BILDER!

         

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards