sakura

Alla inlägg under februari 2012

Av Malin - 29 februari 2012 20:37

Idag har jag fått motion till tusen =D UNDERBART!

Kommer nog dock kännas imorgon tror jag, haha


Åkte ut ganska direkt efter jobbet till stallet, där jag mockade ur lite bajs. Sedan tog jag in Miraz och började borsta henne och jösses hur hon såg ut på ena sidan, hon hade legat i hö´t där det säkert var som äckligast för hon var inte fin :/ Det tog tid och borsta också för den delen.


Det blev en promenad med henne tillsammans med Amelia och Pillan :)
Mycket trevligt, vi gick bortåt och gick på åkerkanten för att vänja med trafiken vilket gick kanon. Idag åkte en bamse lastbil också förbi och hon rörde sig inte ur fläcken mer än att hon reste upp sig och stirra på den, och rygga till en sväng när hon fick syn på den.

Så det gjorde hon GALANT!


Framsteg med den tösen kan jag lova!

Sa det nyss att jag ska se till att gå denna väg någon dag i veckan med henne så hon verkligen blir van, sedan så småning om ta oss upp på vägkanten och gå där till slut :)


Efter det blev det Sakuras tur, och där stod tömkörning på schemat :)
Och det blev hon superglad över iaf.


Krångel i början, Amelia var med på Max när vi tömkörde så Sakura skulle till han hela tiden och så brunsta hon osv så hon vägra lyssna på mig så på åkern fick jag damp på henne MEN hon gav sig och fattade att hon skulle lyssna på MIG och ingen annan så därefter gick det galant!


Inga dumheter här inte, alltid varit lätthanterlig på töm så inte fan ska hon tjafsa här inte!!


Höll ökat tempo som vanligt, möjligtvis lite lugnare mest skritt men en del trav också!

Tyckte hon gjorde bra ifrån sig och lite svettig på bringan blev hon men det var nog efter vårat dilemma!


Så jag är verkligen kanon med dagen!

Ska tömköra någon dag snart igen, försöka hålla en dag i veckan!


Blir rida hela helgen som jag sa.
Om jag åker ut imorgon blir det promenix vid hand för henne del :)


Några bilder från idag!

                   

Av Malin - 28 februari 2012 21:38

Japp, hovis kom ut idag och fixade hästarna!


Sakura halvskoning och Miraz verkning, tog drygt 1 timma och 45min totalt. Kändes bra att få det gjort på kortare tid, hade fan dött om jag skulle stått där 2.5-3timmar till :o Det är vad det hade tagit om hon skulle skott Pillan samtidigt.


Men Sarah sköter Pillans skoning själv nu, så hon hade henne ute i morse :)

Och det tog 2.5timma för henne, hahaha


Aja, vila för dom idag iaf och imorgon blir det nog promenad med Miraz, en kort vända med bett och sedan en liten tur med tömkörning av Sakura om vädret tillåter :)


Ha det gott!

Av Malin - 27 februari 2012 18:45

Bilderna är tagna utav Amelia - http://ameliabergkviist.blogg.se/ 


               





Av Malin - 27 februari 2012 18:29

Bilder från våran långtur med fika och götta från i söndags!


                                       

FILM!
 





Av Malin - 27 februari 2012 18:12

Ja ni minns väl att söta lilla Miraz var i farten och tugga sönder 5 av 7 hösilagebalar va? Vi åtgärdade det väldigt snabbt jag och Amelia och sen dess har hon inte rört dom. IDAG fick jag mess av Amelia där hon sa att hon varit på dom IGEN, och nu 4 av 6 stycken, det roliga är att dom har en nyöppnad jävel i hagen :/


Sen fattar jag inte varför strömmen inte tar henne, hon hänger på staketet så det ska jag fixa nu i helgen, blir för sent/mörkt på veckodagarna säkert OM det inte är sol någon dag vill säga. Då kan det kanske funka..


Har skickat och bett om att få hämta en rulle från Sanne, tänker inte köpa nytt nu för att sedan dra om tråden i sommar igen... Så jag hoppas det är OK iaf! Alltså jag har tråd där hos henne sen sommarhagen :)


Iaf, David och jag åkte ut efter att vi handlat och postat lite paket och dyligt. Så han hjälpte mig att flytta över alla balar till andra sidan plus att jag tejta dom hon käkat hål på idag. Jag hoppas verkligen inte dessa hinner bli förstörda innan dom är slut. Blir tokig!


Tack snälla David för det iaf!

Lämnade av en spånbal också till Amelia.... ;)


Jag kommer nog själv inte åka ut förens på onsdag och då blir det nog tömkörning, sedan promenad torsdag (om jag tar mig ut). Sen ridning hela helgen!


Men ni vet hur jag är, det kan ändras i sista sekund, hahahaha

Lovat bilder från igår så dom kommer i ett eget inlägg ;)


Av Malin - 26 februari 2012 18:38

Idag blev det en riktigt myspys ridtur tillsammans med dom bästa - Amelia och Sarah!

Vi red barbacka och enbart skritt, mycket trevligt var det i sol och värme. Vi hade kameror och fika med så vi stannade och fika ute i skogen.


Bilder kommer imorgon någon gång, orkar inte ordna det nu ;) haha


Jag lyckades hamna i snön också, mitt fel helt och hållet men jaja, man lär väl bjuda på sig.... Jag skrapade foten i snön som låg över en stor sten som vi red förbi och Sakura blev rädd vilket sluta med en landning i djupsnön med ryggen rätt ner i snön, hahahaha

Jag landade mjukt och vi fick oss ett rejält gott skratt och som vanligt så stod Sakura kvar och bara kollade ner på mig, såg ut som vanligt "vad skjutton gör du där nere matte?" Hahaha


Söttösa <3<3


Vi var ute totalt i 1 timma och 40min, mycket trevligt!

Av Malin - 26 februari 2012 10:49

Jag hann inte alls med att skriva igår för dagen krånglade en massa kan jag lova :( Morgonen började blää och blev värre men i slutet bra iaf ;)


Åkte ut till stallet mitt på dagen och gjorde klart stallet, kollade först Miraz såklart efter dagen innan händelsen. Alla tre flickorna stod inmot huskanten i solen och stekte, gud så varma och goa alla tre var. UNDERBART!

Kände och klämde igenom Miraz som inte reagerade för 5 öre vilket är positivt, lite svullen på insidan av senen precis där jag kände när händelsen hade hänt. Men inte mycket ändå... Hon gick på fint och ingen hälta eller dyligt vilket är ännu bättre! Så man kan slappna av lite nu!


Gick in och fixade allt därefter och hämtade sedan lillan i hagen, satte på tränset ;) Och tog sedan grimma på för jag vill inte leda och hantera henne i tränset förens hon accepterat bettet helt och vant sig med det.

Sedan tog vi en liiiiten promenad längst grusvägen bara, snorhalt så det gick inge vidare men vi gick ända bort och vände och det tror jag räckte bra, ville mest se hur hon gick med benet och jag såg inget konstigt.


Miraz tyckte det var kul och bryr sig inte alls i bettet emellanåt, ibland ruskar hon på huvudet osv men inget farligt! Så det tar väl säkert en stund innan hon är helt nöjd med det, några promenader med det så blir det nog bra.


Sakura blev det inget med, jag hade nog och göra som det var :/
Stack hem och duscha och fixa mig för att försöka ta mig till Sveden och se när Amelia hopptävla med Pillan.


Där strulade ALLT verkligen! Jag skulle från början ha cyklat med henne dit, men fick inte ta Davids cykel för den är för dyr för att riskera något sådant med, sedan var underlaget nog inte ok att cykla på iaf. Så till slut fick man tag på David som sa att han kunde köra mig dit men då kommer jag inte hem.


Så jag chansade och kollade med Sanne igen om hinner med dit och se på när dom hoppar, och det kunde hon sen. Så halv 4 (då allt skulle börja) så bestämde vi att vi åker, hon kom strax därefter och vi stressade dit som fan och det visade sig då att dom värmde upp inför tävlingen. *puuh*


Vi hade lite *tur* med att det hänt en del saker så det blev en aningen fördröjt alltihopa så lite tur som sagt!

Hoppningen gick kanon, dom är SÅ jävla duktiga dessa tuffa brudar.


Pillan var dock väldigt trött och svettig och väldigt med på allt runt om som hon inte brukar bry sig i. Men sådant kommer och går och det blir nog bättre ;) Amelia kanske var lite nervös också ;) Hihii

Iaf, SKIT DUKTIGA båda två, dom hoppa igenom 60cm och 80cm, inte felfritt men en bra runda och jobb i bägge.


Pillan är inte riktigt där i kondisen ännu, men hon gjorde det och man såg att hon tyckte det var kul att vara där igen :D Sådant är alltid kul!


Vi får se om dom hinner med några mer ggr innan Amelia avslutar sitt halvfodervärdsavtal på Pillan nu i vår. Men vi kör på med hoppträning 1ggr/veckan om du vill? Så är ni iaf berädda sen ;)


Sakura ska så småningom börja hoppas in ordentligt också, och det blir Amelias heltidsjobb ;) hahahaha

Jag står för all träning och tävling gällande henne eftersom JAG vill att hon tränar och tävlar henne i hoppningen.


Jag ska jobba på med dressyren så det blir ett enklare jobb, ska man ha en BRA hopphäst så måste det vara jävldigt bra grundad i dressyren också för att det ska funka bäst i hoppningen. Alltid grunden i hoppningen.


Pillan är inte mycket dressyrjobbad nu på ett tag, var mest när jag red henne i Örebro vi jobbade mycket med dressyren och tärränghoppningen som byggde en massa fina muskler


Nu byggs hon på superfint igen av två fantastiska flickor och det känns så jävla skönt att hon äntligen rids igen, regelbundet. Hellre ta en skrittrunda eller promenad vid hand än att låta henne stå helt flera dgr. Då tappar det på en gång under igångssättningen.. Märks bara på Sarahs sadel som jag stört mig på väldigt länge nu, för den knorrar och blir helt cp på Pillans rygg, så jag sa till slut till att testa utan padden under och voila ;) Den satt som smack utan!


Massa muskler kommer och mer komma skall ;)

Jobba på tejjer så har ni styrka och en kropp att jobba på fint med i dressyr/hoppningen!

JAG ÄR SÅ JÄVLA GLAD/LYCKLIG SOM HAR ER MED MIN HÄST!!!

Av Malin - 24 februari 2012 21:46

Fy satan i gatan vilken helvetesdag :p


Jobbet gick super, äntligen en dag där tiden spann på ;)


Men stallet, ååh herregud!!

Fick mess av Amelia under dagen att hästarna varit på hösilagebalarna utanför hagen, bitit hål på 5 stycken utav 7. INTE kul alltså.


När jag kommer till stallet mockar jag och fixar allt, märker att strömmen inte verkar ta och att det är hästjäveln MIRAZ som faktiskt är den ända som står och käkar ur alla balarna, så det är hon som levt jävulen där med andra ord. Hon verkligen hängde över tråden och fick sig inte någon stöt överhuvudtaget.


Gjorde som så att jag satte på henne tråd och provade på det sättet (ifall hon hade för mkt päls tex), men nej ingen stöt.


Vi bytte aggregat och provade en hel jävla massa men nej, väl nere där kopplingen sitter där fick hon sig en, men bara en liten.

Tror aggregatet börjar göra sitt :o


Det har fungerat suveränt hittills, men ja...


Stack ut på ridtur iaf, blev inte den väg vi tänkte för vi var för rädda, HAHAHA

Mörkt och läskigt var det och barbacka red vi, sen var det något djur, förmodligen en stor jävla fågel som flaxa i närheten av oss så alla typ sket på sig :/


Men vi överlevde och kom hem till att börja med alla balarna... Först rullade vi ut en ny bal, gick väldigt bra faktiskt :)

Sedan skulle vi tejta alla andra med hål, och dom var ju blöta så vi fick torka av alla runt alla hål och sen tejpa en massa över varann för att få fäste... Blev helt OK, två balar kunde vi inte flytta ifrån stängslet för man bara gled och fick då inge fotfäste :( Annars hade det gått super!


Fy fan för skithästen säger jag!


Inte nog med det, vi skulle få dom andra två surisarna och ge plats vid matbalen åt Miraz och det gick bra tills Pillan bestämde sig för att gå runt allt och Miraz blev träng och gick inåt liksom och då tjoppar hon rakt ner i en brunn (som ÄR TÄKT) men som nu tyvärr hade ett ynka hål öppet :( Så hon åker rakt ner där med ena bakbenet och FASNAR :O


Ren panik fick jag men kunde inte göra så mycket, det jag tänkte då var "Nu är det kört, nu sliter hon av benet" men tösa behåller lugnet väldigt bra och kommer upp utan problem själv SKÖNT!
Däremot klämde hon nog till benet rejält, så hon är öm, varm och även lite tjock... Så jag sa åt na att sova gott och sen röra på sig massor imorgon ;)


Vi får se hur svullanden osv ser ut imorgon, men inget sår iaf. Så det är bra!

Lilltösa då <3<3


Så som ni ser, en helvetesdag men ändå en BRA dag...

TACK Amelia för allt och för den otroligt roliga ridturen, hahahaha 

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards