sakura

Alla inlägg under maj 2015

Av Malin - 31 maj 2015 22:39

Först vill jag gratta alla mammor på mors dag idag =D

Men sen vill jag även gratta min lilla Maraazi som fyller 5år idag, jisses vad tiden går fort. Snart har jag ägt henne i 4år <3


 


Igår blev det tyvärr ingen ridning, det var ju cykeltävling under förmiddagen och mitt på dagen så tänkte jag åker ut senare på em/kvällen och får väl rida i regnet då.


Fick skjuts utav David till stallet och det stod givetvis vakter kvar lite här och där så tävlingen var ju såklart inte över :( Så med andra ord blev det ingen ridning.

Jag tog istället och fixade hö och mockade.


Sedan plockade jag ner två pissblöta hästar och försökte torka upp dom innan jag la på regntäcken. Sedan fick dom sin mat. Borstade av benen på dem också :)


Idag blev det inte heller ridning då jag varit med M på dressyrtävling igen, denna gången i Ludvika. Svajjande väder tyvärr men vi fick ganska OK väder vid första ritten men sista vräkte det ner :(

 

När jag kom hem fick jag byta kläder, usch så kall jag var alltså!

 

Sedan var älskling snäll och följde med mig till stallet, han fick passa vattnet medans jag fixade med hö och mockningen <3

 

Imorgon då jävlar ska det inte vara något i skogen så då blir det rida, ska försöka hinna båda två med. Vill verkligen det. Vill inte ha massa vilodagar till nu :p Har ju varit ganska lugnt tillräckligt tack vare skada och vaccin nu.

 

Så nu KÖR vi!!

:)

Av Malin - 29 maj 2015 20:00

Idag blev det liten ridtur på Sakura igen, hade tänkt prova och rida bort till mördarbacken och se hur hon kändes i den. Men eftersom det är tävling i skogen imorgon så har dom spärrat av lite här och där för att cyklisterna ska veta hur dom ska åka vilket gjorde det bökigt tyckte jag.


Valde därför och rida lilla vägen, så en liten tur blev det iaf och Sakura var pigg och framåt. Försökte ta något travsteg ibland. Hehe.. Sötnosen!

Jobbade henne lite i formen, hon har åter igen tappat en hel del av det, men vi är snart där vi låg i vintras, hoppas jag.


Fick käka lite gräs före och efter med. Sötnöten!


Efter så fixade jag vattnet och mockade lite i hagen. Tungt men det är det värt för och få bort parasiterna.


Efter det plockade jag med mig Miraz in, blev ingen ridning på henne, hade velat rida längre än jag gjorde med Sakura isåfall så vi gick upp till banan och lekte lite.

Övade åter igen på buga, går framåt nu men hon vrider kroppen lite, som om hon ska lägga sig ner lr rasa på mig ;) hahaha... Så vi är inte riktigt där ännu, men det tar sig som sagt ;)


Lite backa och framåt blev det med samt hoppa över en "mur".. Fint och högt hopp gjorde hon! Så kul och se henne arbeta verkligen. Jag har ju varit lite för, vad ska man säga.... Snäll? Hon klarar och ridas lite hårdare och tränas lite mer än vad jag gjort/gör.


Men jag gjorde ju iof likadant med Sakura, var först i slutet av förra året (Sakura var 6 år då) som jag verkligen tog åt mig av vad folk sa runt om (du vågar rida på mer, du vågar be om mer). Tja, det blir väl något åt det hållet med Miraz med gissar jag ;)


   

Mys

Av Malin - 27 maj 2015 19:37

Igår fick flickorna stå, dels för att jag hade så ont i ryggen och sen för att låta dom bara vara i nya hagen.

Men dom fick sin kraft och flugmedel, jag mockade ur ligghallen och fixade vatten.


IDAG..


Idag plockade jag in Miraz först, tog en ridtur på henne. Underbart verkligen och hon var väldigt pigg och framåt. Ville gärna trava osv mer än vad jag tyckte. 

Gick riktigt bra, lyssnar fint som vanligt!


Skritt, trav och sedan fick det bli en kort galopp också. Nu har det snart gått en vecka sen vaccinet så tror jag kan börja köra på lite mer igen. Hon blev inte direkt ansträngd av detta så att säga :p Krävs lite mer isåfall, haha


Efter gav jag henne kraft och sprayade på flugmedel sen fick hon gå ut i hagen.

Tog inte in Sakura direkt även om hon stod och väntade på mig, jag tog istället och mockade ligghallen samt fixade vatten åt dom först sedan så plockade jag med mig Sakura in.


Lugnare idag, så skönt! Båda stod som dom brukar göra så det var väldigt skönt måste jag erkänna. Haha


Fixade i ordning henne och gick upp till banan och körde lite longering med henne, skritt och trav. Körde lite stopp kommandon också.

Efter longeringen avslutade jag med lite AR. Hon är verkligen toppen att arbeta med, så kul alltid. Vaksam och lyssnar kalas!


Sakura fick flughuva på sig idag, hennes ögon är lite känsliga så det tyckte hon nog var skönt.



 

               

:)

Av Malin - 25 maj 2015 22:43

Idag har jag aktiverat båda mina knäppisar till hästar.

Vågar dock inte göra allt för mycket eftersom det inte gått många dagar sen vaccinationen.


Sakura blev det en skrittur på, det är ju det jag får göra så, blev den korta biten idag. Gick så bra så, hon är nöjd och kliver på framåt som vanligt. Hon ville dock väldigt gärna göra lite mer än det ;) Min knasfia!


Hon var lite skrikig och så idag med när jag gjorde i ordning henne men tycker det var stor skillnad från igår. Så det är bra!


Efter ridturen med henne så fick Miraz följa med ner och tja... Hon började trampa runt och skrika där nere med :o MIRAZ, herregud. Fattar inte alls problemet med nya hagen :p

Båda verkar trivas väldigt bra i den samt med dom hästar som går på var sida om hagen... Hoppas det är för ev brunsten anars vet jag inte vad för knäpp i huvudet dom fått.


Pinsamt värre iaf!


Hur som helst, red inte Miraz för vi behöver träna inför utställningen i juli, det är fan bara 1 månad kvar snart. Det är inte långt kvar. HUA!


Miraz börjar iaf förstå att man kan stå kvar, still på lång lina medans matte backar bakåt. Gå framåt på lång lina går bra, backa inte helt ännu. Hon KAN det men hon är bara så jädrans envis och testig nu så jag blir knäpp :p haha

Men som sagt, det går framåt.


Longerade lite efter med, skritt och trav och det gick väl an. Inte den där power som varit men det har varit en varm dag så jag klagar inte. Lite ofukuserad då Sakura stod och skrek emellanåt efter henne och hon svarade! Suck..


Vet inte om jag ska rida imorgon eller om jag ska skita i dom och bara borsta och ge kraft. Tycker synd om alla om dom skall höra dom utanför stallen hela tiden. Hoppas verkligen dom kommer ner på jorden båda två väldigt snart!


     

Av Malin - 24 maj 2015 23:37

Igår stod mina flickor då hela dagen var fullsmockad med saker och göra. Bland annat var vi är Svärdsjö hela dagen och fikade hos syster min.


Efter det blev det stan, tyvärr inte Tzatziki som vi hade tänkt men så får det väl vara.

Kul kväll iallafall och det räknas, mindre kul idag när kl ringde 08.15 :/


IDAG var det städdag uppe i stallet,  började med möte och fika vid 10 då vi gick igenom vad som skulle göras bland annat. Så alla sommarhagar gick vi igenom, slog ner nya stolp samt ev lösa stolp sedan drog man om råd och lagade där det behövdes bland annat.

Efter det blev det lunch och där bjöd stallägaren på pizza, efter det fortsatte vi någon timme till med och mocka ur vinterhagarna, vi gjorde en kärra sen fick det vara nog :p


Stallägaren fick även föl på morgonen ca 2v för tidigt men fölet är stort och fintoch allt gick bra.

På pga detta så blev det lite ommöblering av hagar så nu går mina på ovansidan mellan två andra hagar, så nu har dom ligghall igen.


Tydligen kul och spännande med ny hage och nya hästar runt omkring tyckte dem, i början när vi släppte in dom var dom lugna men sen när jag skulle plocka in Sakura så for dom runt som kokosnötter och visade upp sig. Var väl Miraz som drog igång det hela, hahaha


Filmade en snutt men hann inte få med luftsprången dom gjorde.


Sakura var lite crazy när jag tog henne, stod och skrek och gick fram och tillbaka och buffade och hade sig, ungefär som om hon flyttat till ett helt nytt ställe men ännu värre, hon brukar inte ens bli sådär vid nytt ställe så något for i henne :p Men hon lugnade sig faktiskt.


SKrittade ut tillsammans med Tilde, en skrittrunda, den vanliga rundan förbi ängen med hinder.

Gick ruskigt bra, Sakura var verkligen supernöjd och det kändes bra denna gången. Kände ingen konstig gång så det var skönt. Nu hoppas jag detta håller sig med!


Red dock aldrig Miraz, eftersom Sakura blev sådär så får dom stå en natt så får vi se hur det ser ut imorgon, om man kan rida båda då eller om dom skall få en extra dag i nya hagen ;) Haha


Filmsnutten jag fick idag :)



 

Av Malin - 22 maj 2015 18:42

Idag fick jag äntligen ut en veterinär, inte min men glad för att jag fick tag i en!

Så nu är båda vaccinerade. Sakura är även kollad med knät.
Fick springa med henne fram och tillbaka och han sa att hon såg fin ut så, men han ville göra böjprov dock ville inte Sakura det. Han hade nyss gett henne en spruta säg :p haha

Men han sa att av det han såg så visar hon ingen hälta, hon kan ha visat vid böjprov men det vet vi inte nu.

Utan han sa att jag kan böja båda fram emellanåt för och se om hon reagerar något med onda knät.

Annars tycker han att jag kan börja skritta henne nu och se hur det går. Skulle det bli värre igen så är det utredning på klinik som gäller med ev röntgen.

Ang svullnaden, det tjocka knät sa han att det kan dröja innan det försvinner och med otur så kan det förbli lite större.
Det verkar ha blivit en riktigt hård smäll iaf.

Usch, stackars min tjej ?

Men nu är allt klart, nu ska vi bara få tänderna kollade. Men vi kan vänta lite med det nu iaf!
En sak i taget.

Kan säga att jag tog in två halv galna flickor idag, båda var överallt och sprang osv. Jisses, snacka om pigga!
Så nu blir det och skritta två hästar i en vecka, Miraz kan jag trava lite med men dom skall inte göra något ansträngande ridpass men ett normalt är ok.

Känns bra detta! Hoppas Sakura inte blir värre utan att vi får komma igång nu på riktigt!

Just det! Sakura fick sig en dusch idag. Kanske inte bättre vädret för det, en varmdusch och sen ut i blåsig kallväder, så hon frös stackaren. Fick fleecetäcke på sig iaf och sen innan dom fick gå ut så fick dom regntäcke.

Av Malin - 21 maj 2015 21:23

Idag fyller jag år och jag har fått världens bästa present av min älskling, en ny dator! Wiie ??

Igår gjorde jag ingenting med hästarna mer än fixade vatten, tog av täckena och hade på flugspray. Pussa lite på dom och kliade men that's it.

Idag däremot tog jag och Sakura oss en tur i skogen, tog även bomlösa för och vänja in med den på henne.
Mycket mysigt var det!

Vi stannade till och skuttade över ett hinder på åkern också. Vi hoppade tre ggr och super kul tyckte vi båda två!

Sedan red vi hem, mesta delen skritt men en del trav och två korta galopper.

Underbar dag ??

Sedan borstade jag av Sakura som såg förjävlig ut, snacka om att ha rullat sig i leran lr något blött! Fy fan.

Hon blev lite putt på slutet men lugnade sen ner sig när hon insåg att jag inte direkt brydde mig, korrigerade bara tillbaka henne till där hon ska stå.

Sen fick som mat och flugspray!

Imorgon kommer veterinären och ska vaccinera båda två samt att han ska kolla på Sakuras ben, kanske kan jag äntligen få veta hur hon ser ut bland annat. Kanske är hon ren eller inte, jag är bara orolig att det ev blir röntgen utav detta :(

Bjuder på några bilder!

Av Malin - 20 maj 2015 18:34

Ja då försöker jag väl igen och skriva ett inlägg och hoppas inte datorn ska krascha då :p


Det har gått nästan en vecka sen jag skrev sist, löshoppningen var i torsdags och det var min senaste uppdatering, men vi lever både jag och mina hästar.


Jag trodde Sakura var ren här om dagen när jag longerade henne men tyvärr så kände jag något i skritten när jag provade skritta iväg på en tur dagen efter. Så det slutade med att jag hoppade av och gick med henne resterande bit av  vägen.


Väldigt tråkigt, Sakura hade öronen spetsade framåt och var så glad att äntligen få komma ut i skogen och så gick det inge vidare, tyckte inte hon kändes som hon brukar. Visst hon trampade på och var nöjd men gången kändes inte helt rätt och jag vill inte chansa och sitta kvar då.


Hennes knä ser jävligt ut måste jag erkänna, det är dubbelt så stort fortfarande men det är liksom en väldigt hård svullnad, väldigt mysko liksom. Är orolig att något är knas där inne i knät :( Hon har ändå fått sig ett par smällar på båda framknäna och ena hasen bak nu, och sår hela tiden.... Tja, tills nu när dom går ensamma då, då är hon fin!


Såret läker fint på knät också men ja, det är stort fortfarande så jag vet inte, den står liksom still. Ingenting händer och DET gör mig orolig!


Har inte fått tag i vet heller så får jag inte tag i henne imorgon så får jag ringa en annan helt enkelt, på fredag är sista dagen för vaccinering av dem. Suck!


Så, uppdatering från i torsdags då.


Fredag: Då fick dom vila, jag hade så ont i ryggen efter banbygget och jobbet.


Lördag: Då hände en massa faktiskt ;)


Först var jag med M till Mockfjärd och kikade på när hon tävlade i dressyr, dom är så fina hon och Prince

När jag kom hem på kvällningen så stack jag upp till mina tjejer och pysslade med dom, gjorde Miraz redo för ett dressyrpass på banan trots lite regn :p Provade min dressyrsadel igen på henne och den såg ut och ligga riktigt bra så jag red i den och gud vilken upplevelse, kändes SÅ BRA!


Miraz var riktigt fin också för den delen.

Vi jobbade en hel del med galoppfattningarna, speciellt i vänster för där ville hon hela tiden ta högern men fick till slut till vänster och dessutom två HELA varv runt banan.


I vintras när jag började rida henne på ridbana så var det ganska halt i hörnen och valde därför att rida på lite konstigt sätt, galopp på långsidorna och trav på kortsidorna och detta verkar hon köra på än idag.


För hon bryter av när man kommer till kortsidorna så vi jobbade även på detta och som sagt, vi lyckades ta oss runt hela varv i båda varven och hon var SÅ duktig.

Visst blev hon grinig mot mig typ 3ggr men hon får ta det ;)


Söndag: Då red jag en sväng i skogen med Miraz, väldigt mysigt.
Jobbade en del trav och ställning och att få fram henne i en fin form och söka sig fram på bettet bland annat. Tycker det går framåt för var gång jag rider nu. Men då kräver jag en del mer av henne nu för tiden ;)


Före jag red Miraz så longerade jag Sakura och jag tyckte faktiskt hon såg väldigt fin ut, hoppas nu!!


Måndag: Tog och hoppade upp på Sakura och skrittade iväg en runda, men hoppade av efter en bit då jag inte tyckte det kändes helt rätt mot hur det brukar kännas.
Hon straskade på med öronen framåt och var väldigt nöjd att äntligen få komma ut men som sagt, jag vågade inte för det kändes inte helt ok.


Miraz fick vila


Tisdag: Då vilade båda två


     

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards