sakura

Alla inlägg under juli 2015

Av Malin - 20 juli 2015 08:34

Fredag:


Då var det äntligen en ridtur med Sanne och Aramis som blidde av. Efter mycket prat så blev turen äntligen av =D Kändes ganska så behövligt, saknat ridturerna med dom två.


Vi red upp på berget iaf, så det blev en hel del klättra, och alla gångarter. Superkul tyckte vi allihopa =D Och sen blev det lite fototagning på vissa ställen. Utsikten är helt fantastisk där uppe!


Vi var ute i nästan 2 timmar ändå, 1.40 =D Underbara minuter allihopa!

Sanne blev verkligen förälskad i våra fina vägar och natur med, det var riktigt kul. Hon vill komma fler ggr så hoppas hon får det. Då får jag lite motivation att rida den vägen med. Inte lika kul själv :p


Någon bild från dagen!


           


Lördag:

 

Idag fick Sakura vila efter den långa veckan med aktiviteter varje dag ;)

 

Miraz därmeot fick komma ut på en tur i skogen med E, dom tog någon lerig väg och hon fick lite miljöträning. Inte för att hon är den som bryr sig, oftast.
Alltid hade gått kalas också. Min fina tjej!

 

Söndag:

 

Idag fick båda stå faktiskt, jag krattade ur hagen. Det var givetvis mer än jag trodde men nu är det klart, behöver inte göra mer än det jag gjort så det känns bra.

Fick lite blåsor vid tummarna och lite öm i händerna eftersom jag glömde handskar såklart!

 

Sedan plockade jag ner Miraz och Sakura, en och en dock.

Pysslade om dom en massa, pussa lite osv :p

 

Passade på och raspa till Miraz hovar lite också. Sakuras såg ok ut!

 

Två nöjda flickor <3

 

           

Av Malin - 16 juli 2015 22:35

Det blev longering med båda flickorna idag, först ut blev Miraz och där gick det så otroligt segt.

Men fick några varv i skritt och trav, inte den power jag önskade mig riktigt men hon gick framåt åtminstone ;) Vi lär köra på med detta mer så att man får igång henne igen.


Måste vara den runda sommarmagen som gjort henne slö :p haha


Vi tog och lekte på banan också efteråt, lite skutt över cavalettis bland annat och sen backa, flytt för fram/bakdel och sen sprang vi runt lite granna :)


Mystjejen är för go alltså!


Efteråt blev det en rejäl dusch med schamponering, rejält i man och svans bland annat. Fröken är lite äcklig efter alla medel man har på nu för alla flugfärn. Hon stod bara där och njöt :) Fina hästen!


Efter det kom David så han var med medans jag longerade Sakura.


Där gick det fantastiskt bra, Sakura var lite för framåt ibland men lyssnade iaf på mig när hon gjorde fel. Någon enstaka gång saktade hon inte av direkt osv men man behöver inte tjata, tjata iaf.


Körde bara lite löst i alla gångarterna idag eftersom hon gått på nu hela veckan.

Imorgon blir det en ridtur med Sanne dessutom upp på berget, det ska bli kul. Får se hur det går =) Sakura kommer säkert skrika och bli helt crazy när hon ser Aramis. Hehe


Vi får se imorgon =)


Bjuder på lite bilder och filmer!


     



 
 

..

Av Malin - 15 juli 2015 18:44

Idag har jag och E varit ute och ridit. Vi red upp för mödarbacken och in i skogen på berget, så det blev lite klättra för båda töserna idag =D


Gick riktigt bra också, lite varmt och en del flugfärn som var på dom tyvärr men annars så var det mycket trevligt. Pigga och glada hästar, eller tja Miraz kommer lite efter med hennes korta steg men vi jobbar på det ;) haha


E ville iaf ta hand om henne under min borta vistelse så det var skönt. Hon skall rida henne på fredag och lördag med. Får se hur det går. Känns skönt och ha Miraz klar nu. 


Då är det bara Sakura och M som ska lösas, hoppas det blir snart. Så fort M är kry vill säga.


Får se vad som blir av imorgon. Skall regna med så hoppas det blir lite uppehåll så man kanske kan longera lr gå en promenad.


 

Av Malin - 14 juli 2015 21:15

Idag var första dressyrpasset på väldigt väldigt länge med Sakura! Red på banan och jobbade på henne lite. Red en del små volter och större volter.

Mesta delen skritt men även en del trav där jag tycker hon var väldigt fin, lite på till en början men ju mer hon puchades på ju bättre och mjukare blev hon. Rejäl höjning med ryggen och det kändes SÅ bra =D


Vänstra varvet var bättre än högra, i högra svänger hon ut med baken och går därmed lite snett dock inte i skritten. Försökte få in den men det var både jobbigt och svårt så vi får fortsätta stärka höger sida nu. Det är ju hennes svaga sida men det var länge sedan hon var såhär obalanserad/stel i den sidan.


Dock kändes hon inte direkt så jätte stel heller, så förhoppningsvis är det bara svaghet i muskler och bäring. Som sagt i vänstra sidan bar hon sig riktigt fint.. Tycker dock höger galopp var aningen bättre än vänstra men sne då.. Hm.. En del och jobba på men igår märktes det att vi kommit bra långt ändå, tror dressyrandet ute i skogen gjort sitt bland annat.


Men gräsmage och lite trött var hon, lite småsurig blev hon i galopparbetet men det gick bättre när vi kom in i det. Jag red dock inte på så länge då det fortfarande var lite varmt i luften, eller blev när vi red. Men det kändes bra!

Avskutade med en skrittrunda i skogen <3


Jag red Miraz innan, red ut i skogen på henne och lät henne springa på lite. Hade tänkt en längre tur med henne men eftersom kl hann springa iväg så fasligt innan vi kom iväg så fick det bli den vanliga rundan så då blev det mest skritt och trav arbete men en galopp också =D

Tappat lite av det med formen men hon försöker, tror dock Miraz trivs både och gotta sig i gräset som att få komma ut i skogen ;) Lite slö när man ska hämta henne nu faktiskt, men med den gräsmage hon har nu så förstår jag :p


Lite bilder =)

Äntligen har Sakura sin nya grimma också, som jag köpte i vintras. Haha


           


Film...


 

Av Malin - 13 juli 2015 20:17

Onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag har mina flickor fått lov och stå.

Förra veckan pga massa regn och blöta hästar sen helgen för att jag varit bortrest och medis också.


Men idag var jag ut med båda två, väldigt uppskattat var det. Blev en massa pyssel både före och efteråt. 

Först ut blev Sakura, red en tur i skogen hon och jag. Jobbade på lite i mesta delen skritt men blev lite trav också. En liten kort galopp med <3


Fina tjejen, kommer sakna dom båda ganska mycket när jag åker bort :(


Sedan blev det samma tur med Miraz också men då fick jag sällskap av A, blev väldigt lugnt. Mest skritt med något travsteg också.

Miraz var super duper pigg, snäll och rida givetvis men ville trava på nästan hela tiden, speciellt när vi hamnade efter. 


Fina tösa <3

Av Malin - 7 juli 2015 20:53

Först har det varit promenad med hunden på morgonen.

Sedan så har man fixat sig och vattnat blommor.


Sen vid 13 tiden åkte jag upp till hästarna, plockade in Miraz först och funderade på vad jag skulle hitta på med henne medans jag pysslade om henne med lite allt möjligt.

Och beslöt mig för och ta en barbackatur i skogen, blev en del skritt och travjobb. Passar på nu när det är svalt ute. Dock blev det lite varmare mot slutet av ridturen.


Efter blev det mer ompyssling då fick hon hovarna fixade!


Sedan var det Sakura tur och där blev det lite pyssel med, och longering och lite markarbete. Alltid lika kul <3

Dock snubbla hon givetvis i höger galopp och gick ner på knät, får hoppas att inget hände. Kollade igenom henne och lät henne röra sig lite mer efter för att dels kolla om något kanske hänt (hälta) men sen också röra på muskler och leder så hon inte blir så stel imorgon.


Så det gick bra vad vi kunde se idag. Imorgon får det bli en tur i skogen för och sträcka ut henne lite =D


Sakura fick fötterna fixade också idag, lika bra och fortsätta när man väl var igång ;) Svettigt blev det för solen dök ju som sagt upp. Puuh!


Fick besök av Sanna, Emmie och Roos efter stallet. Så vi satt på gården en sväng så Emmie fick springa runt lite..


Lite bilder =D

               


Och en film :)


 

=)

Av Malin - 6 juli 2015 01:07

I lördags fick båda stå då en till häst skulle in i flocken, den häst som blev skadad vid betessläppet.

Ville därför inte krångla med och ta ur mina då, bättre dom får hälsa på varandra i sin takt. Det gick iaf väldigt bra insläppet och Sakura blev glad och kär :p Haha


Så det kändes bra att det gick så bra.


Idag, söndag så var jag ut en sväng med Sakura. Tog en liten tur i skogen och arbete lite med henne och tog någon galopp också. Wow vad det gått fort ändå och få tillbaka henne ändå. Vi har tagit det sakta och är i princip helt tillbaka nu men det är givetvis lite hållning och styrka kvar men vi kan nog snart vara tillbaka där vi slutade =D


Tycker att hon jobbade på riktigt fint idag, låg på lite i traven till en början men slappnade av mer och mer. Galoppen var jättefin också men den behöver lite mer styrka för och vara perfekt ;) Hon sökte sig faktiskt neråt lite idag i galoppen med, lite oväntat men kul!


Jag tror att vi faktiskt kan vara där vi slutade i vintras till hösten, bara jag lägger in mer dressyrpass igen, börjar med 1gång i veckan sen kan vi öka på. Sen får man givetvis se över värmen. Vill inte direkt rida ett tungt ridpass på banan i 30 +. Så det känns verkligen superkul nu. 

Nu kanske jag snart kan ta ut en tränare och börja på allvar igen!


Känns underbart och ha henne tillbaka, det är så kul och arbeta henne både från marken och ryggen. =D

Och jag har ev skaffat mig en medis till henne med, trodde inte jag skulle göra något sådant igen men vi får se. Vi har sagt att vi prövar oss fram helt enkelt. Så nu är tanken att tjejen ska prova hoppa henne lite med ;) 


Miraz blev det inte så mycket med förutom att borsta och pyssla om henne, något som för henne är det bästa i världen, förutom att få komma ut på en tur i skogen då.

Sedan uppe vid banan stannade vi till då jag fick syn på presseningen dom har liggandes där, lite tjockare variant. Så jag tog upp den och väcklade ut den på marken (prassalde lite extra) men hon brydde sig inte ett dugg.


Klev över den några ggr utan problem så då plockade jag upp den och drog den vid benen men nej, ingenting. Det var väl inget konstigt med det eller.

Så till slut slängde jag den över ryggen och det var inga problem heller, åt lite gräs med den på sig... Drog den upp till huvudet med och ingen reaktion där heller.


Hon är verkligen den bästa och vilken utveckling hon gjort min fina häst <3


Bjuder på lite bilder...


           

Av Malin - 2 juli 2015 23:20

Helt underbart väder alltså, idag fick jag lite färg också för den delen. Lite trevligt eller hur? ;)


Varmt som satan idag men man ska absolut inte klaga, hellre sommar än vinter osv. 

Var upp vid 13 tiden till stallet, plockade i ordning lite med mina saker som jag samlat uppe vid stallen så nu är det mesta tillbaka nere vid lösdriften där det hör hemma.


Men lämnade såklart det nödvändiga sakerna kvar vid stallen, blir drygt när man ska ner till lösdriften igen, blivit väldigt van med att stå där uppe nu för tiden. Trivs med det också!


Idag hade jag bara Miraz, M skulle prova rida Sakura på banan och känna på henne lite.

Så jag hade planerat en längre skrittur i skogen, barbacka och grimma, upp på berget och sitta där en stund, men det blev inte riktigt så. Det var på tok för varmt, jag blev varm och hon blev varm.


Hon var svettig efter första backen så jag kände att det var bara att rida hemåt då. Så det blev bara en liten tur i skogen. Men jävlar vad pigg hon är trots värmen! Haha... Tror hon skulle behöva springa lite granna men man vågar ju knappt det i denna värme!


Hur som helst så gick iaf allt kalas bra!

Hon var lite småsurig mot mig och kickade faktiskt två ggr när jag bad henne gå framåt (jag satt på), hon ville med en annan häst men vi skulle inte åt det hållet så det var något nytt :p Madamen testar lite smått emellanåt men ger sig väldigt snabbt. Dock har hon enbart testat med att typ vägra gå framåt (som ni kanske minns i början när vi stod där?)..


Nåja  i övrigt gick allt kalas =D


Hon blev jättesvettig fram vid bringan och sedan under paden jag red med (så man slipper bli vit i arslet).. Så hon fick sig en rejält dusch omgång. Passade på och schamponera in fröken med och jösses så hon njöt alltså

Så duktig tjej!


Bjuder på lite blandade bilder från dagen =D


Just det, planterat uteblommor idag med. Äntligen! Blev lite glest så jag hoppas dom växer till sig snart!


               


Film 


 


Sakura hade varit riktigt duktig idag också berättade M. Hon hade ridit på banan och känt igenom henne. Hon var riktigt fin sa hon. Himla kul och höra =D

Så vi får se hur allt går nu framåt då. Dom ska väl prova och hoppa lite tillsammans med =D

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards