sakura

Alla inlägg under juli 2014

Av Malin - 30 juli 2014 15:08

Vet inte riktigt vad som hänt sen sist men skrittarbetet med Miraz fortsätter och är dessutom ökat i tid nu :)

Longering påbörjat, går ännu lite segt där men får ta hjälp av longerspö. Då går det nog bättre :)

Sakura rids också, red ett dressyrpass i lördags vilket gick bra. Svettigt men ok.
Hon låg på en del och var lite hård i munnen men tycker det blev bättre på slutet med.

Galopparbetet gick bra också :) märks att hon är van men mindre tid av galopparbetet men det gick bra trots lite extra.

A red ut och galoppade igår, hade gått så bra så. Pigg och framåt!

Idag tror jag att det blir longering med båda två. Så himla varmt så väntar med att åka ut.
Får se hur det går idag, om man får lite mer fart i Miraz ;)

Det fick jag iaf i måndags när jag red. Riktigt kul att ha henne hemma, sådan trevlig häst!

Just det, red ju med Moa också här nyss. Hon fick skritta Miraz, första gången jag låter en annan sitta på henne.
Gick såklart bra som vanligt ;) miraz är bara glad att få följa med!

Av Malin - 23 juli 2014 21:19

Idag blev det en liten skrittur på Sakura, tog med mig schabrak och hjälm till hagen (har borstar där).

Borstade av henne och slängde på hjälm och schabrak sedan gick jag bort till en stor sten och hoppade upp ;)


Blev en kort liten tur runt solbacka typ, mycket härlig tur! Så himla skönt och bara sitta där och njuta. Men drygt när man rider med två grimskaft för dom hänger och slänger på sidorna.


Sakura var pigg och framåt, idag gick vi in i duschspiltan utan protest och det var såååååå skönt och bli duschad. Dock tiggde hon godis som fan, grr.. haha


Smord och ompysslad efteråt iaf, betten har nästan försvunnet under käken nu och det mesta är borta på bringan och svullnaden framför juvret har också gått ner så fyra ess salvan är verkligen fantastisk för detta!


Bjuder på en ridbild och en nyduschad glad häst!


BTW, Sakura fick gosa med en liten flicka på gången idag som kom in och hälsa på, det gillade Sakura :)


   

Av Malin - 18 juli 2014 14:35

Härlig fredag och jag åkte ut vid tio idag till stallet =)


Hade tänkt gå promenad med båda tjejerna idag men det blev inte riktigt så. Utan jag tog med mig Miraz in först och höll väl på och pyssla med henne och gjorde henne klar. Bestämde mig istället efter att ha pratat med lill C (hon var i stallet) att ta en liten skrittur istället på henne.


Så det blev en liten barbackatur i skogen och med nya tränset ;) Det sitter riktigt bra, dock tycker jag nosdelen kommer lite för nära ögonen, absolut inte så att det skulle åka in i ögat men ändå nära. Så ska nog ev köpa straps? Och sätta fast i den andra delen :)


Vår 3:e skrittur och 1:a då vi rider själva (första gången red vi iof själva men Michelle gick ju med), och hon är så sjukt duktig, som alltid. Öronen framåt och mer fart idag. Tror longeringen gjorde henne lite mer framåt igår. Kan man hoppas iaf.


När vi var tillbaka så blev det lite dusch igen ;) Och det var väl som alltid lite läskigt, men hon börjar bli duktig faktiskt även om hon kan stå och skaka lite med rumpen :p Men det går framåt, vågar dock ej sätta fast henne ännu så vi får fortsätta träna helt enkelt! Någon gång bör hon väl inse att det inte är farligt utan skönt.


När jag lämnat henne i hagen så fick Sakura följa med mig, och henne började jag med att ställa in i duschspiltan och tro det eller ej, hon gick in idag =D knappt något strul alls, hann duscha ena sidan tills jag råkade fasna med slangen i dunkarna och slangen for iväg och jag tappade hästen :p


Blöt blev jag och golvet och Sakura gick iväg till gången och såg nöjd ut, hahaha


Men nåja, nya tag.

Och nu bråkade hon lite med att inte vilja gå in men hon gick in till slut och jag kunde då duscha av andra sidan =D

Så duktig så!


Hon har ju fått för sig att spiltan är skitläskig lr något? Vet inte alls varför helt ärligt för jag har duschat henne där flera ggr förra året och hon är inte rädd för vattnet utan älskar det.

Men hon har iaf inte velat gå in där så vi har ju fått duschat henne på gården med uteslangen och den är det bara kallvatten i men det skiter hon fullständigt i uppenbarligen, hon blir nöjd med en dusch. hahaha


Men iaf, idag fick jag in henne wiiiie =D


Efter duschen så torka jag av och smorde in henne och sprayade henne, sedan tog vi en promenix runt solbacka =D

Så härligt så!


Får se om jag ev får lov att åka och köpa flugtäcke åt henne, sen bromsen kom så har hon knappt fått vara i fred och har fått sådana bett på bringan, under käken och även framför juvret och där är hon även svullen stackars flicka.


Vi får se, smörjer med Hästsalva Skillingaryd och den brukar funka super så vi får se!

 

:)

     

Av Malin - 17 juli 2014 23:10

Idag åkte jag ut tidigt igen, vid nio åkte jag ut och det var himla fint och skönt väder ute.

Hämtade Miraz i hagen och medan jag väntade på att hon skulle gå igenom hagen upp till mig så fyllde jag på vattendunkarna, så dom fick fullt i baljorna :)

Pussvänliga lilla fröken och jag gick sen vidare till stallet där inne fick hon sig en fin borstning samt lite torrschampo i man och svans.

Tog och longerade henne idag på banan, valde att göra det i grimma.

Seg fröken (inget ovanligt) kom ihåg precis vad longering var :) och det är säkert 1 1/2 år sedan vi gjorde det sist!

Så himla duktig alltså, väldigt seg men efter något varv i båda hållen i skritt så gick jag runt lite på banan med henne och tog lite hjälp med spöt och dutta till lite på sidan vid samma veva som jag smacka och till slut kom hon igång med lite fart.

Provade då att få trav och det fick kalas efter lite sådan träning gick vi åter på volt och skickade ut henne och bad om.trav vilket hon gjorde galant.
Man får driva en del men med mer övning och mer komma igång så blir det nog annat!

Jätte duktig tjej som skötte sig super, lyssnade på stop också. Någon miss i ena varvet men det ändrade sig.

Mys

Av Malin - 16 juli 2014 20:37

Idag blev det som sagt ut tidigt till stallet.

Stängde av till lilla hagen så att man ska slippa få gå igenom hela skithagen för att sedan upptäcka att dom står i lilla :p


Sedan så var J ut och hoppade Sakura på banan idag, gick riktigt bra.

Dom hoppade väl 70cm iaf och det var så himla fint. Hon körde även igenom henne i alla gångarter och hjälp vad Sakura tappat balans och styrka i galoppen igen, speciellt högern.

Jag som fick till den så himla bra på slutet, innan man knappt hann med och rida innan semestern :(


Men nu blir det minsann andra bullar kan jag säga!


Framförallt för att A kommer att rida 2 dagar varje vecka nu, då blandat med hoppträning emellanåt också. Sedan ska jag försöka rida dressyr ca 1-2ggr/veckan, vi får se hur det blir nu under sommaren när det är så varmt liksom.

Men i höst absolut :)


Miraz ska ju också ridas igång ordentligt nu vilket ska bli riktigt skoj, lär få fram farten hos henne bara ;) Lite smådrygt att behöva dra henne fram liksom. 


Provade Sakuras boots på Miraz i förrgår också och hon verkar kunna ha dom, men lär isåfall ha en sula i tror jag för att man kunde rucka på skon när den satt på, den snurra inte runt liksom men den rörde sig i sidledd när man provade rucka på den.
Därför tror jag ett ilägg kan fungera, men jag vet ej... Hon ska givetvis få egna skor men dom är fan inte billiga och nu är det höinköp osv så kan hon låna Sakuras tills vidare (vid behov) så vore ju det en smart lösning.


Sakura har inte behövt sina alls sen jag köpte dem :/ haha

Komiskt va? Suck...


Nåja, var till Hööks idag och köpte mig ett nytt träns åt Miraz, vanligt remontträns blev det. 

Sen lite godis på det ;) haha


Imorgon blir det något med Miraz, funderar på att prova longering. Spännande isåfall i och med att farten inte är den bästa i fröken löken. Hahahaha



Av Malin - 15 juli 2014 22:24

Idag har A haft Sakura och det hade gått bra, vet inte riktigt vad dom gjort men bra hade det gått iaf!


Själv tog jag en dag ifrån stallet, har varit så sjukt trött idag så jag har mesta delen sovit hela dagen, inte helt har sett lite på serier och slöat.

Och nu har man käkat och fixat sig för jobbet, sista natten för denna veckan. Första veckan efter semestern snart avklarad, känns bra.


Men så trött som jag varit nu är helt sjukt, men jag kommer väl in i det snart antar jag :p haha


Imorgon blir det stallet tidigt, men det får nog bli en snabb vända för jag vill hem och sova också!


Peace <3

Av Malin - 15 juli 2014 19:19

Det blev en sen utgång till stallet då jag varit så sjukt trött och även haft sådan huvudvärk.

Väl ute så plockade jag in Miraz och fixade iordning henne för en liten skrittur :)
Skulle ha ridit med Moa men det blev inställt så jag hakade på T runt främsbacka.

Jag har verkligen dom två bästa hästarna, båda två har varit okomplicerade att sitta och rida in!

Nu är vi på G och det känns! Miraz tycker det är riktigt kul att få följa med ut på äventyr.
Hon skötte sig riktigt fin! Skrittade bara 15min sen hoppade jag av och gick resterande bit med henne :)

<3

Har även beställt hösilage, 3 ton till ena hästen. Fick tag på en bra deal tyvärr räckte det inte åt 3 hästar så det fick bli till den som skall stå i hönshuset.

Så nu ska jag bara ringa om det andra med ;) fy vad jag avskyr att ringa.

Av Malin - 13 juli 2014 00:19

Idag blev det en promenix för min del åtminstone ;)


Jag och Miraz, Michelle och Sakura samt Moa och Prince gav oss ut på en lång skrittur idag, bort till herrgårn och bada med hästarna.

Michelle red Sakura så jag tog och promenerade med Miraz tillsammans med dom som red, men det gick bra.


Mycket trevligt och väldigt kul!


Men det blev inte dom hästar som gick i som jag trodde, lr tja det var en häst jag trodde som inte skulle gå och det var Miraz och detta just för hennes "rädsla" för vatten i sig men hon klev i utan större fel när jag väl klev ner i vattnet, då blev hon mer nyfiken och sen hoppade hon nästan i, hahaha


Sen gick Moa och Prince ner med, Moa hoppade av och gick i med honom.


Men Sakura, hon var bestämd och ville inte alls i.

Försökte hjälpa till men hade ju Miraz i linan med så det gick inte alls bra måste jag säga.


Tråkigt att hon inte gick i alltså, Sakura som faktiskt tycker det är kul med vatten. 

Blir fler ggr kanske ;) Hon kanske behövde lite mer jävlarenamma ;)


Blev inte direkt några bilder tyvärr, alla hästar bara gick runt och det var lite rörigt där en sväng haha så jag hann bara fota Moa och Prince och dom bilderna blev jävligt mörka bara för det med :( Väldigt trist alltså!


Men i övrigt så gick allt kalas för dom, någon bild får ni iaf!


Efter stallet så åkte vi ut till Svärdsjö, mötte upp Sanna med familj vid stugan där vi badade och plockade lite blåbär, mums!


Sedan åkte vi hem till dem och fikade lite granna innan jag och David åkte vidare hem. Stannade till och köpte käk på MAX.. 


Blev lite bilder på Emmie med <3


BILDER!


                 

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards