sakura

Alla inlägg under december 2011

Av Malin - 31 december 2011 13:54

GOTT NYTT ÅR!!


Nyår alltså, jösses vad tiden går fort ibland det är helt ofattbart. Ibland går det otroligt jävla segt men ändå så rullar tiden på väldigt fort.


Igår hände inte alls mycket i stallet kan kan jag säga, hade ingen ork till att rida eller tömköra för den delen och jag fick ännu mindre lust när jag möttes av hur det såg ut i boxarna när jag kom :o Ena boxen var helt klart OK om man jämförde med den andra. Men det gick ganska bra trots allt!


Sen kommer man til vattnet och ja, det var väl rätt ok även där även om isen kommit igen :p Blir en aning kallt om fingrarna men vad fan ;) hahaha
Tur det inte är vinter längre om året än vad det är nu.


IDAG så var det helt underbart väder och en perfekt dag för att rida eller vad man nu vill, jag hade tänkt mig lite fotografering men eftersom vi åkte till stan först på lite ärenden så slutade det med att David körde mig till stallet så med andra ord ingen kamera :/


Tog några bilder med mobilen men ingenting jag behöver slänga upp här, det kommer under veckan istället ;) Kanske även ridbilder på mig och Sakura! Haha


Iaf, fick en väldans chock när jag kom in i stallet idag, det var orört i första delen av boxen sen såg man att någon legat inne i andra och så såg man en liten hög med bajs, Miraz :) Den söttösan sover alltid inne <3 Hon är den underbaraste present, ok jag köpte henne i en lite senare 25års present till mig själv. Men det var jag värld ;)


Så det var inte mycket och göra där inne kan man säga. Tog och fixade vattnet som tog lite längre tid i och med all is och fy vad det var kallt idag. Haha

Sen drog jag lite tråd eftersom den hängt en tid nu. Går och smådrar/snurrar emellanåt men det hjälper fan inte nu tog jag i som fan och hoppas det funkar!


Ska i sommar byta till tråd har jag bestämt mig. Vill inte ha band! USCH!!! Det blir bara massa tyngt på tråden då när det är snö. Vilket slutar med att det hänger.


Blev bara en massa gos med flickorna idag, men imorgon får vi se. Ja beroende på hur jag mår, hahaha


GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!!! 

Av Malin - 29 december 2011 12:58

Fick ett riktigt bra tips på lite lösgörande övningar för den som behöver det, många hästar behöver jobbas på det så tänkte jag kunde slänga upp det här på bloggen för den som vill prova :)


Skänkelvikningar med kombinerande utåtställda volter, eller följ fyrkantspåret och gör volter (typ 2 stycken på långsidan och en på kortsidan). Gör en volt rättställd, en annan rakställd och den tredje motställd och fortsätt så.

Bytt sedan varv och se till att bakbenen är med och jobbar hela tiden.


För att klargöra lite:

Rättställd = Banan böjd, hästen är mjukt böjd efter volten

Rakställd = Rak häst på böjt spår

Motställd = Banan böjd, mjukt böjd som om du skulle rida volten åt andra hållet


Tyckte denna övning var väldigt bra!

Hoppas fler kommer få användning för den.


Finns även att Per Larssons "Five easy pieces" och göra med fick jag tips om men tyvärr har jag inte

sökt så mycket om det.

Av Malin - 28 december 2011 15:54

Japp, blidde ingen ridning igår med Sarah som det var planerat!

Nej jag vakna istället med en konstig känsla i magen och lite lätt illamående som bara efter några minuter

slutade med stående på huk framför toan!


MAGSJUKA!! Det värsta som finns helt säkert, paniken man får går inte att beskriva. Alltid lika livrädd och jag fattar inte ens hur jag fått det? Ingen jag känner har haft det, JAG har inte haft det på flera år. Senaste ggr har varit matförgiftning och detta är inte det.


Efter sista vändan på toan så har det varit OK, låg i sängen precis hela dagen igår förutom då jag fick lov att gå på toa såklart. Tror även jag hade en sväng med feber igår kväll, kändes inte ok.


Idag vakna jag tidigt och varit uppe sen dess, kollat på 3 filmer och slappat. Iaf kunnat sitta vid datorn, jippi ;)
Vakna och hade jävulskt ont i ryggen kan jag lova, inte bra och bli sängliggandes för länge...


Sarah fixar allt i stallet idag.. Hon är en sådan klippa! TACK SARAH!

Inhandlat spån och diverse har hon också, spånet som JAG skulle ha inhandlat INNAN vi åkte till Örebro fredags. Min hjärna är inte alltid med men det vet ju alla redan :$


Hovis kommer idag och Sarah skulle fixa även det, hoppas småttingarna sköter sig för annars blir matte väldigt arg! Räcker med att jag redan är irriterad över denna magsjuka som gör att jag MÅSTE stanna hemma... Jävla skit!


Av Malin - 26 december 2011 17:15

Någon enstaka bild från idag...


         

Av Malin - 26 december 2011 17:08

MÅNDAG!


Åkte med Sarah till stallet vid halv 12 idag, möttes av lite allt möjligt faktiskt. Först så stod alla hästarna inne sedan såg vi ena stalldörren liggandes i leran och sist takpanna i leran :o Så vi fick lov att fixa dörren först och den är ju så jävla tungt, hur i helvete har blåsten fått av den jäveln??

Sedan började vi mocka eller jag fixade en hink med vatten först :) Sedan hjälpte jag henne och mocka ena delen av boxen.

Blä hur det såg ut alltså, och dumma jag glömde ju köpa spån så det får jag INTE göra imorgon!


Efter det plockade jag in Miraz i gången, Sarah fixade käk till henne och sen fick vi in våra flickor och nu är det LERA igen :( Inte alls kul, jösses vad tid det tog och borsta alltså och vi var redan helt slut efter mockningen, haha


Blev en liten tur på mindre än 40min :) Mycket mysigt var det!

Sakura visade även en ny gångart! TÖLT!


Det var en klockren tölt alltså, Sarah såg det också och jag kände det, man hörde takten till och med :o Jösses vad det var kul :)

Av Malin - 25 december 2011 23:28

Veckans gång alltså, inte hänt någonting helt ärligt :p


I måndags red jag och Sarah ut på en mysig barbackatur igen, MYCKET snö ute och verkligen supermysigt var det, vi tog lilfisen med oss igen och hon tyckte det var lika kul och spännande som sist! Detta behöver hon ;)


Så, veckans gång...


Måndag: Barbacka ridning

Tisdag: Vila

Onsdag: Vila

Torsdag: Vila

Fredag: Vila

Lördag: Vila

Söndag: Vila


Kommer hända liiite mer denna vecka ;)


Godnatt!

Av Malin - 18 december 2011 19:43

4:e advent!


Idag har jag och Mica bakat lite nötkakor, väldigt goda små kakor som mormor alltid brukade baka. Älskade mormor <3


Igår var det vila från stallet, började med och jobba 07.00-13.30, fick sluta 2 timmar tidigare för vi blev klara med ALLT =D Det var riktigt najs måste jag erkänna.

Så det bev systemet och sen och fixa sig inför Dalas 40års fest som blev mycket mycket trevligt!
Riktigt god smörgåstårta som han beställt, tyvärr reagerade jag en del på räkorna :/ Men inte så jätte farligt.


Hängde på Christer in till Marres vid halv 1 kanske eller vad fan kl var :p
Där träffa vi på Angela och det var riktigt trevligt där med.


I fredags så tog jag en barbackatur med Sarah, vi skritta ut på en liten tur och tog Miraz med oss lös :) Slutade med att vi fick gå sista biten hem för jag tänkte mig inte för över vilken ridväg vi tog. haha


Allt gick iaf skitbra!


I torsdags så fick Sakura och Pillan influensa spruta så det var riktigt skönt, om en månad ska Miraz ha influensa och även Pillan eftersom jag fått göra om efter lite klantighet från tidigare fodervärd och veterinär. Men det är skönt!
Hoppas på att det inte är för kallt ute då också för isåfall vill inte vet kolla munnarna på hästarna heller, men det är inga fel på munnarna enligt henne. Hon frågade en massa och jag svarade bara.

Det hon kommer göra i värsta fall är och kolla underbettet på Miraz bara, söva och kolla lite snabbt så jag får veta hur det ligger till där, så håll tummar för oss!


Men enligt uppfödarens vet ska det vara underbett bara i framdelen så det går att avla utan problem. Vi får se, jag vill få det bekräftat helt själv.

Dock tyckte jag att det inte syns lika mycket nu på Miraz som i somas när jag var och kollade på henne! Och det är positivt för på många växer ju detta bort eftersom dom är små och växer. =D 

Av Malin - 15 december 2011 16:19

Glömde ju såklart uppdatera från igår, jag åkte ut senare på kvällen för jag har verkligen inte mått bra nu på sista tiden och tror dessutom det är något virus som sprider sig i kroppen på mig också! Fattas väl att man bli sjuk nu också!


Mockade och fixade vatten som gick väldigt fort faktiskt så det var skönt!
Sedan tog jag Miraz och tog henne på en promenad i skogen, vi var ute 15min och den tiden gjorde henne glad tror jag ;) 


Hon har visat innan att hon är full i bus och raketbränsle men det gick väldigt bra till en början sedan så började hon sparka bakut på bakut så jag fick lov att kolla om det satt något bak vid benen men nej... Så vi fortsatte och det tog ett tag sen började hon igen, jag kollade igen men nej.. Inget sår lr dyligt heller....

Sen gjorde hon så några ggr till med lite bushopp också, hahaha
Busfia!! Sen fick hon longera runt mig lite och jösses säger jag bara!! Hon tyckte nog det var super kul iaf...

Sen hade jag en väldigt pigg och uppspelt häst sista metrarna ner till hagen, hahahaha 

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards