sakura

Alla inlägg under mars 2013

Av Malin - 30 mars 2013 23:12

Idag så drog vi ut på tiden lite kan man säga.

Först så tog vi en sovmorgon och när man väl tog sig upp så slängde jag på en maskin med tvätt och så ställde jag mig i en varm dusch som var riktigt skönt!


Sedan tog jag och diskade innan Michelle började med att baka lite rulltårta =D

Och den blev KANONERS, riktig god blev den.


Jag sneglade på film medans man väntade på att kakan skulle svalna och Michelle skulle fixa resten av kakan.
När allt var klart så gjorde vi oss klara och gick ner på stan så att Michelle kunde få fota kyrkan lite bland annat. Det var en uppgift i skolan hon hade.


Ute i stallet så tog Michelle och borstade Pillan och satte på ett täcke för hon var lite kall. :/

Vet ej när A var ut och red men kanske hann solen försvinna innan Pillan hann torka fullt ut.


Jag gjorde Sakura så fin så, fixade lindor och nya schabraket (allt nytt och aldrig använt).

Hon blev riktigt fin, är väl bara jag som ska fixas också ;)


Sedan så gick vi upp i skogen till rondellen, Michelle följde med som fotograf =D Sånt gillas!


Sakura var riktigt fin idag förutom att hon var lite pigg emellanåt och sprang på men hon gick på väldigt lugnt och fint och lyssnade bra.

Tog höger galopp perfekt och det var fan helt underbart!


Hon är precis som Pillan, otroligt lyhörd så det blev lite fel tolkningar ibland men hon lugna sig snabbt när jag bad henne osv. Kändes helt underbart!


Fick en hel del bilder och någon film faktiskt men eftersom det strular med bilderna i mina mappar så lär jag be älskling fixa det åt mig imorgon och så får jag lägga ut några då här på bloggen, så vill ni ser bilder från idag så kika in imorgonkväll eller något, då bör dom ligga ute hoppas jag.


Imorgon ska Michelle rida Pillan, lite dressyr uppe vid rondellen också.

Blir nog en kort promenad med dom andra två busarna före eller efter kanske med.


På Måndag blir det nog en liten ridtur igen, Jag på Miraz och Michelle på Sakura :)

Av Malin - 30 mars 2013 00:31

Jag glömde ju kanske skriva i inlägget förut att vi stack till stallet efter titten av andra stallet.

Fixade allt i stallet innan vi tog in hästarna och gjorde dom klara för en ridtur :)

Det blev långa långtäkt vändan idag i det fina vädret :) blåste dock en del emellanåt men det gick väl.

Ridturen i sig var väldigt trevlig, pigga och glada hästar. :)

Fick skjuts hem utav Sanna och Roos också, så Sanna följde med oss upp och var hos oss ett tag medans Roos å Daniel gjorde lite ärenden.
Sen åkte dom hem.

Får se vad morgondagen erbjuder!
Godnatt!

Av Malin - 29 mars 2013 22:47

Idag blev det ännu en stalltitt tillsammans med Michelle.

Fick inte alls samma känsla som med det uppe vid lugnet tyvärr. Så detta stall blir det nog inte :(

Jag har väldigt höga krav måste jag erkänna alltså. Jag måste nog försöka sänka kraven, har blivit så "bortskämd" med hur jag har det nu så det är svårt att hitta ett liknande bra :(

Ok jag vill egentligen inte flytta från där jag står nu, jag trivs bra och likaså hästarna.
Men det tar en hel del tid att pendla den biten samt att underlaget i stallet är trasigt så det läcker in vatten.

Nu är tankarna att dom ska riva och bygga nytt. Men iaf.. Jag är så kluven för allt just nu :(

Jag vet inte alls jag!

Stallet jag kikade på idag var urmysigt, ligger bra och allt sådant. Kan även rida med Linda den dagen hon har sin häst tex.
Men ja... Tycker tyvärr dom tar in hästarna på tok för tidigt :/

Bjuder på lite bilder från igår och idag!

Av Malin - 29 mars 2013 11:26

ONSDAG..


Michelle kom till Falun idag så jag åkte bara ut och mockade, fixade vatten samt gav hästarna sin kraft.

A red ut på Pillan på eftermiddagen/kvällen.


TORSDAG...


Jag fick sluta redan vid lunch så jag och Michelle var ner på stan en sväng och kikade runt samt fikade lite :)
Väldigt mysigt och väldigt fint väder för den delen.


Sedan stack vi ut till stallet där jag mockade och Michelle hjälpte mig med vattnet, sedan tog vi in hästarna (Sakura och Miraz) och gjorde dom klara för en liten skrittur barbacka i skogen tillsammans med Sanne.


Vi tog schabrak under för att slippa bli vita i arslet samt håriga för den delen :p

Ridturen var helt underbar faktiskt och det var andra gången med sällskap jag red Miraz och det gick bra.


Sanne red först sedan jag och sist Michelle och Sakura.

Miraz tyckte det var riktigt spännande med sällskap och riktigt kul så det blev lite skutt emellanåt, små dock för annars hade jag nog inte suttit kvar ;) haha

Riktigt snäll liten tös som jag har måste jag erkänna!


Och Michelle som var nervös över att rida på Sakura barbacka gick det bara bra för =D
Sakura skötte sig fint för henne och det gör hon väl jämt? ;)


Michelle tog en liten bild på oss när vi red iväg så jag bjuder på den åtminstone!

 

Av Malin - 26 mars 2013 19:02

Min älskade plutt blev idag friskförklarad efter att jag hittat ett litet hål mellan ballarna nere på hoven.


Fick som sagt plocka av gipset idag som förövrigt inte var lätt till en början att få av men det gick till slut ;) Och där hittade jag ingenting under hoven så att säga men efter att ha kollat vid ballarna (eftersom jag hittade en skrov där igår) så hittade jag en skorv till mellan ballarna så jag undersökte det och jovisst, där fanns det ett litet hål.


Benet såg fint ut idag, inge värme osv dock lite gallig men det var nästan helt borta också!

Så efter att ha pratat med vet som nu friskförklarat henne för stunden så bestämdes det att hon får komma ut i hagen igen.

Verkligen superskönt tyckte både jag och Sakura!


Hon for runt som en idiot i hagen emellanåt och Miraz hakade såklart på också och tyckte det var skitkul.

Men Sakura var nog lite fundersam för hon kom till stallet och kikade in där igen när jag stod och mockade.

Verkligen superskönt detta!


Jag får börja rida igen imorgon men kommer avvakta tills torsdag åtmistone.
Tänkte försöka dra med syster då också.


---------------------

MIRAZ!


Jag tog sedan in Miraz och gjorde klar henne, tänkte utmana ödet lite så jag bestämde mig för en barbackatur ;)

När Michelle var här sist så satt jag upp i hagen och så gick vi några steg utan problem så jag tänkte att hon säkert är lika snäll nu.


Tränsade och la på ett schabrak och sen gick jag förbi det halaste, hoppade upp på en sten och sen bar det iväg. Lugnt och fint, inga reaktioner alls.


Tog bara lilla rundan och det gick så sjukt jävla bra, bästa häst <3

Vi tog några travsteg med utan reaktion, pigg och glad var hon.


Bjuder på en bild från efter ridturen!

 

Av Malin - 25 mars 2013 19:10

Glada nyheter kommer jag med idag!


Sakura såg inte någe halt ut idag i skritten och jag kollade även traven och kunde inte se något där heller.

Lite svullen och varm samt lite puls, men det är vanligt sa veterinären då hon har gipset om hoven.


Kände som vanligt längs kronranden idag igen och jag kunde inte känna någon vätska åter igen men där emot fiska jag upp en liten skorv/skorpa med lite blod på så har vi tur nu så är det en hovböld som spruckit och då förklarar ju det varför hon plötsligt är ohalt igen =D


Så nu när jag pratade med vet så bestämde vi att jag ska plocka av gipset imorgon sedan ska jag kolla på den och se om man ser något, för om det är en som spruckit så kommer det vara fläckar i gipset bland annat.

Ser jag ingenting, ja då skulle vi avvakta och se hur det utvecklar sig.


Skulle hon bli halt igen så kommer vi nog att ta röntgenbilder för att kolla om det kan vara en fraktur iaf.

Men detta känns bra, jag hoppas och tror det är en böld och att det spruckit nu!


Jag och vet skulle höras av imorgon igen och då bestämmer vi lite mer!


Wiie!

=D

Av Malin - 24 mars 2013 18:00

Idag har det varit helt underbart väder alltså!

Jag hade planerat en hel del men lite blev ej av eftersom älskling inte kände för att åka runt idag eftersom han kom hem vid 04 i natt.


Men dagen började med att åka ut till Sakura och kolla läget med henne, hon var faktiskt ännu bättre idag. Nu var hon inte mycket svullen i benet, knappt varm och mindre puls för den delen.

Kände längs kronranden som vet sa åt mig att göra, men jag kände då ingen fukt där så det verkar då inte gått hål på någon böld ännu (om det är en sådan).

Hon var lite halt fortfarande också och redan där ser man då att bölden inte spruckit för då försvinner hältan direkt.


Så jag mockade ur och fixade nytt vatten och mat sedan fick hon gå in igen, och hon var inte alls glad på mig alltså. Hon ville ut till balen bland annat, haha

Höll sig hyfsat lugn med lite hösilage i boxen men hon äter inte allt, hon smetar ut det mesta och det är verkligen inte kul för det blir många kg som kastas i onördan då.


Så imorgon ska älskling och jag åka till granngården och köpa hönät, hoppas dom har!
Sedan även mer spån osv.


Medans jag väntade in Astrid idag (en tjej som skulle prova Pillan) så tog jag en ridtur på Miraz.

Blev en lång och härlig borstning vilket hon njöt utav kan jag säga.


Sedan gick vi iväg, började att promenera bredvid då det är så halt i början och eftersom hon inte har skor bak så får det vara så. Bara bra med lite variation :)


Hoppade upp nere på grusvägen och sedan red vi bort mot åkrarna och upp mot rälsen, tänkte jag skulle prova och rida runt Kyrkan, första gången jag rider den vägen men annars har vi iaf tömkört och promenerat där tidigare.


Det gick ruskigt bra faktiskt och jag är så nöjd över lillflickan som går fram överallt trots lite halvläskiga saker. Men hon går på när jag ber henne :)

Vi mötte inga bilar vilket jag är ganska tacksam över för jag visste inte om jag skulle hoppa av eller sitta kvar och vänja henne vid det om det hade kommit en så att säga. Så jag slapp fundera på det ;)


Med andra orden första gången hon går över bron med ryttare på ryggen också vilket hon också gjorde galant, hon stannade strax innan den och kikade på gubben och hunden framför oss sedan stannade hon en gång när hon gick på bron men hon gick vidare när jag bad henne <3


Under ridturen fick vi till lite trav och lite galopp också, duktiga tjejen börjar känna bättre och bättre nu. Men vi lär nästan få lite sällskap nu innan hon åker iväg och ska vila under ett par månader igen.

Så vi får se hur det går med det under veckans gång.


Väl hemma fick hon mums mums och sen fick hon gå ut i hagen.


Astrid kom precis i den tiden så då gjorde vi Pillan klar tillsammans sedan stack vi ut.
Jag gick eftersom jag inte hade någon och rida nu som jag hade tänkt :(


Men vi gick upp till rondellen och så fick hon prova på henne där och jävlar vad hon gick som en klocka Pillan =D

Filma några klipp, där hon såklart snubbla lite och så men fan vad fin hon var.

Riktigt länge sedan jag sett henne gå så fint, hon fick ihop henne bra i alla gångarterna och Pillan bjöd fint.


Hon behöver dock få med bakkärran lite mer men det kommer såklart med tiden.

Pillan och Astrid gick riktigt bra ihop.


Astrid har provat henne för att hon funderar på att börja rida henne 1 dag/veckan och ska då hjälpa mig med mockning/vattning en dag också då.

Jag känner att jag måste få varva ner innan jag får magsår av allt stressande som det blir med att åka ut varje dag och det blir sena kvällar osv.


Så vi får väl se.

Hon tyckte allt kändes super och jag kände exakt samma sak så jag hoppas hon vill det!

Ett sådant fint dressyrpass som Pillan fick idag det skulle hon behöva lite mer regelbundet så att säga!


Bjuder på lite bilder/filmer från dagen!


Miraz och jag


 

Pillan som snarkar, haha
 
  Pillan...


 
 
 
 
 



Av Malin - 23 mars 2013 18:49

Innan veterinären kom idag så hann jag mocka, fixa vatten samt vänta väldigt länge :p Haha


Sakura var lite bättre idag, specielt vid precis vid utsläppet (hon fick gå ut medans jag mockade bland annat).

Men hon haltade såklart en del även då, men hon stod vid balen mest och käkade och varierat gick ner och drack vatten.

Hon var mindre svullen men mer varm, men hon stod ju lindad också så det förklarar ju värmen såklart.


Det blev ett långt vetbesök, hon var där i över en timma och det var inte lätt att bedöma mer än att det onda sitter i hoven.

Det hon sa var att det kan vara en hovböld, så hon började med att klämma och känna från alla håll, dock har Sakura så hårda och bra hovar så hon var nog ev lite försvag för och känna sa hon. Men hon fick iaf ingen reaktion från klämningen.

Sakura reagerade lite vid ballen sa hon.


Hon gjorde böjprov och tog verkligen i också men hon reagerade inte så det är absolut hoven och inte benet överhuvudtaget.


Men sen sa hon också att det kan vara en hovbensfraktur för dessa två visar samma symtom tydligen :o

Jag blev såklart livrädd och trodde det värsta på engång men hon sa att vi sätter gipsomlägg runt hoven för att driva fram ev en hovböld OM det är en sådan (vi hoppas på det).

Annars så hjälper gipset för frakturen också vilket är bra sa hon.


Sakura ska gå med gipset i 2-3 dagar nu, jag ska hålla noggran koll när jag åker ut, känna längs kronranden om det blivit blött för isåfall är det en hovböld som spuckit och det är bra trots allt!

Om ingenting hänt senast onsdag tror jag vi sa så kommer det ev bli röntgen för att se om det kan vara en fraktur :(


Men jag hoppas så innerligt att det "bara" är en böld och att den spricker nu i dagarna och så slipper man oroa sig mer.

Jag ska ringa vet för en update på måndag kväll och där bedömer vi hur vi ska gå vidare, men förmdligen kommer hon ut och tittar till hoven tisdag eller onsdag beroende på hur allt går nu då.


Jag kan säga att tårarna började rinna redan på bussen hem för jag kan inte sluta tänka på det värsta såklart, jag är helt förstörd och tycker så himla synd om min älskling <3

Hon skötte sig super iaf, dock när vi gipsa så blev hon lite trött på att ha hoven/benet så högt så pass länge så då hoppa hon lite men höll sig snäll och lugn för det, hon ville vara med och kika helt enkelt vilket hon fick lite.


Så det blir ett par dagar inne dygnet runt för stumpan min, tycker så himla synd om henne alltså :(
Jag kör en update imorgon igen så får vi se hur det är med henne.


Miraz...

Gick en promenad ner till Sanne med henne också, vilket hon uppskattade!

Ska försöka hålla igång henne nu medans Sakura iaf lär hållas instängd.


Pillan fick sig en ridtur runt Lönnemossa (läskiga vägen).

Det hade gått riktigt bra och hon fick springa massor för det ville hon, haha

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards