sakura

Alla inlägg under november 2014

Av Malin - 30 november 2014 21:58

Hade morgonen i lilla stallet idag så fixade och donade där först innan jag begav mig till Miraz och fixade där.


Blev en ridtur på Miraz idag, provade en stubben sadel utav Moa. En äldre sadel som hon vill bli av med. Stl normal i vidden och 17" i sitsen.

Såg ut och ligga helt ok men jag var ändå lite osäker.


Men provade och rida i den och det kändes toppen och Miraz verkade också väldigt nöjd med den.

Vi tog och red över vägen och upp på berget, första gången för henne och klättra upp där så jag tog den "lilla" backen vilket var jobbigt nog tyckte hon ;)


Lite längre upp i backen var det faktiskt ok underlag så vi tog en galopp också, gick kalas. Eller jag hade problem först till och få till den (som tidigare) men hon tog den och höll den bra. Inga problem sen när hon insåg hur kul det var ;)

Fick till båda galopperna också och kul var det tyckte hon men hon har inte riktigt förstått att man faktiskt får galoppera flera meter men fick till en bra bit idag, men fick smacka emellanåt för att hålla igång henne.


Öronen framåt precis som alltid :D

Riktigt kul och beröm i överflöd fick hon med vilket hon alltid tar åt sig, fina skruttan <3 Red btw med Sakura boots idag, dock lite för stora men sitter om jag drar åt ordentligt. Lär inskaffa ett par åt henne med.

Pengar och pengar, dom rullar som fan nu :/


Men vad gör man inte för sina älskade pälsbollar ;)


Sakura fick vila idag, hann inte med och rida båda för jag tog det en aningen sakta i stallet idag, fikade osv.. haha


Sedan var vi och hämtade hösilage idag, nästan 1 ton har vi hämtat hem. Det fick dock stå kvar i kärran för både jag och älskling hade ont i ryggen idag. Suck... 


Så det blir väl och lassa in dom någon dag!!

Skall hämta en halmbal under veckan med, förhoppningsvis ;)


Nu skall jag göra mig redo för jobbet!

Tjing!


     

Av Malin - 29 november 2014 21:49

Kan man mer lr mindre säga om dagen idag ;)


Först så har jag städat och lite här hemma mitt på dagen, tagit fram adventsljusstakar och julgardiner. Imorgon ska jag köpa hem mossa och ljus sen är även den klar för att tändas, lite trist att jag inte får tända första ljuset imorgon på advent bara :(

Nåja drog till stallet kvart i 4 idag och tog väl och mockade Miraz box först när jag kom, den gick ovanligt fort ;) Så skönt att hon kunde vara ute tills det att jag var klar. Sen kom Moa så vi gjorde klar hästarna och stack iväg på en liten barbackatur runt Solbacka typ.. Tog också bara grimma för orkade inte tränsa.


Barbacka och grimma var ingen bra idé idag måste jag erkänna.

Till en början kändes det väldigt bra men sen blev hon lite för taggad och rätt som det var så gjorde hon någon karatespark och busade till liksom, lugnade sig och bara några meter efter det så blev hon rädd för rådjuren på en gård så hon hoppade en del där, hahaha


Sedan så blev det lite halvstegring/hopp och mer bus så jag valde till slut att hoppa av, hahaha... Jävla busig ponny och så jädrans bra balans har jag inte så jag sitter kvar på en hoppetossa :p


Hon uppförde sig dock efter att jag hoppade av, såklart ;) haha

Hon busade väl av sitt sista med rådjuren, hahahaha


Trevlig ridtur som vanligt!

---------------------------------------------------------------------------


Efter det blev det över till Sakura och fixa åt henne och sen så hann jag med en liten skrittur med. Blev barbacka på henne med, hittade lite mjukt gräs i skogen som vi travade någon meter på sen var resten skritt, hårt överallt så man kan ju inte göra så mycket mer, tyvärr :(


Men ville få henne ibäg på något idag efter dressyrpasset igår.


Sen blev det väl och natta alla hästarna i bägge stallen och nu sitter jag här hemma i våran mysvrå med tända ljus.

Mätta och belåtna dessutom.


Imorgon blir det en fullspäckad dag igen!


           

Av Malin - 28 november 2014 22:31

Idag har jag inte sovit länge alls :/ Men jag är fortfarande vaken. Har dock nickat till lite lätt ibland.

Jag och älskling åkte till borlänge idag och kikade runt. Jag handlade bara en lampa, en ny till Sakuras box eftersom hon lekt sönder den del som håller glaskulan på plats.
Den var i plast men köpte nu i metall så den ska hon då inte kunna pilla sönder.

Var in på hööks, provade sadeln jag beställt. Tog sin tid men nu är deg gjort. Jag lär nog ta 17.5 tror jag iaf.
Men kan inte köpa den nu, sa att jag skulle fundera lite och sen ringa. Det är ju trots alt jul snart, pengarna kommer rulla nog ändå :p

Nåja. Älskling körde ut mig till spelet efteråt så jag hann väl föra hö och kraft till båda innan jag fick plocka in Sakura och göra henne klar.

Jag och Sanne skulle till ridhuset och dressyra lite :)

Gick faktiskt kanon, fy fan vad fin S börjar bli nu alltså.
Sanne sa till och med att det är stor skillnad sen vi red ihop sist.
Mycket finare bärighet och form samt så sa hon att man såg att hon orkade betydligt mera nu än förut med.

Hon sa flera ggr att honung riktigt fin ut och det betyder mycket för mig när det kommer från henne. Hon är ju riktigt duktig på dressyr.

Vi provade även på lite öppna idag lr om det var sluta? Nåja, bakbenen på spåret och fram utanför.

Måste säga att S böjde sig riktigt fint i båda varven idag, väldigt trevlig trav och galopp!
Höger galopp var lite sådär först men fan vilken fin sen på slutet :) duktig flicka!

Provade dessutom Sus dressyrsadel idag, en keffier (stavning?) jag tyckte den kändes liten i sitsen men Sanne sa att denna sadel är den som passat mig bäst av alla jag provat hittills.
Jag satt bra i den osv sa hon.

Jag lär erkänna att jag faktiskt gjorde det, satt faktiskt bra i båda galopperna och dessutom rakt!
Rejäla utanpåliggande stöd som höll mig på plats också.
Men tycker ändå det kändes lite tajt framtill :/

Sadlar som sagt, Blä!

Nåja ridpasset gick sjukt jävla bra. Fy fan!

Miraz fick vila!

Av Malin - 27 november 2014 20:57

Idag blev det en liten barbackatur med Sakura :) så himla mysigt nu när det är kallt och frostigt ute.
Så himla fint om inte annat med alla vita träd.

Sakura skötte sig fint, fick sina dojor på idag i och med det hårda och knöliga underlaget som är lite överallt nu. Räcker ju med hagen liksom.

Körde något travvarv på lillåkern innan vi gav oss hem med. :)

Imorgon blir det dressyr med Sanne :)

Av Malin - 26 november 2014 20:54

Jepp, idag red jag med Moa till ridhuset med Miraz.

Hennes första gång någonsin att vara i ridhus och jag tycker hon skötte sig kalas!


Lite läskigt med speglar här och var och höga väggar samt att det ekar som bara den där inne. Men efter att ha gått runt lite och spanat så hoppade jag upp och skrittade och travade runt lite granna vilket gick kalas.


Något seg, fick driva som bara den, speciellt på ena sidan. Men tycker hon var så himla duktig! Så jag är nöjd.


-------------------------

Sakura fick vila för det tog verkligen ut på tiden med ridningen med Moa :p Man kan säga att vi kom på lite villovägar ;) hahaha... Men hem kom vi till slut och då väntade mockning osv för två hästar så när jag var klar vid åtta då fanns det inte tid till att rida S, då ville alla ha mat också inkl mig själv ;)


Får se vad morgondagen erbjuder sig!

Av Malin - 24 november 2014 18:33

Det är verkligen trist med allt detta regnande, det är snart december och vanligtvis brukar det bara kallt och mycket snö nu men nejdå :(

Båda mina flickor fick stå idag, hade tänkt rida båda men eftersom det hällregna så kände jag inte alls för det, ok om det är lite.

Miraz fick komma in lite tidigare idag, fick fleecetäcke på sig med för hon var genomblöt stackaren. Sköljde av benen också innan hon fick komma in i boxen.

Skulle egentligen ha varit till Sanna i Svärdsjö idag också men dom är lite sjuka där ute så det får vänta med!

Jag myser i soffan framför lite serier och mumma ?
Nu ska jag se en film dock ?

Av Malin - 23 november 2014 15:44

Ibland är det extra mys att vara i stallet och idag var lite en sådan dag måste jag erkänna =D


Hade morgon i lilla stallet så åkte dit till halv åtta och släppte ut kusarna. Mockade och fixade allt åt Sakura innan jag gick över till andra stallet.


Väl i andra så började jag med och fixa kraft och mockade sedan började jag städa i stallet (min städvecka). När det var klart så fixade jag hö och sen satte jag mig och käkade lite mackor och varm choklad innan jag tog in Miraz och gjorde henne klar.


Först tänkte jag ta en promenad med henne men ändrade mig och tänkte att longering över cavaletti kanske vore en bra start nu. Introducerade lite bommar och en cavaletti förut vilket gick ok men idag fick hon skritta och trava över tre stycken cavalettis som låg lite som en solfjäder :)


Lite skeptisk först till varför hon skulle kliva över dom där sakerna men gjorde väl det så länge jag höll linan ;) Blev den lite för slapp så sprang hon gärna förbi dom... :p

Svårt med avståndet måste jag erkänna, vad ska man ha till en D-ponny?


Slog i lite ibland men i traven, ojoj så hon lyfte fint på fötterna ;) Detta ska vi nog träna betydligt mer på, även från ryggen.

Moa var sugen på markarbete någon dag så man kanske skulle få henne att deltaga med och ha upp en massa cavaletti (få ta hjälp av hinderstöd) då vi bara har tre cavalettisaker :p Haha.. 


Vi får se helt enkelt =)


I övrigt så var hon riktigt duktig idag, superfin i vänster varv som vanligt.

Höger varv ok fram till galoppen, jag får verkligen använda spö för och få igång henne och idag höll hon galoppen väldigt fint bara jag pucha på henne emellanåt (lite mer än vanligt).

Tycker ändå vi kommit långt sen jag fick hem henne, nu går hon bland annat i en cirkel och inte in mot mig även om hon kan luta inåt på vissa ställen men inget extremt mer gining och inte mot mig liksom. Inte ok heller men tar en sak i taget.


Hon tog vänster galopp en sväng i höger varv också :p Så något knas verkar det vara med höger sida, men kan inte hitta något fel så det är ju skönt. Kanske bara en period där hon testar gränser kanske.


---------------------------------------------------------------------

Sen var det över till Sakura :)


Hade ju tänkt mig ett dressyrpass idag tillsammans med Sanne men så blev det inte för hon kände att sin kuse behövde vila lite till efter tävlingen, ja från dressyrandet :)


Så eftersom jag tycker det är skit tråkigt att rida bort själv och rida ett pass så tog jag idag en barbackatur på Sakura <3

Red över vägen och uppför berget (närmast skjutbanan), och sen nerför berget på stigen som dom nu rensat bort alla träd som dom hade ner överallt sen dom högg ner massor i våras/somras.


Men iaf så blev det en hel del travjobb och skrittjobb, formarbete vill säga lite skänkelvikning och försök till böjning åt höger, GAAAAH gick inte alls bra idag :( Är det för min sits lr gör jag något fel?
Hon fattar ju precis vad jag menar i vänster sida, suck... :(


Vi tog någon galopp också ;) I uppförsbackar iaf, där håller man bäst balansen barbacka!

Första vi tog där busade hon till lite granna men det var inget märkvärdigt, jag satt ju kvar utan problem. Sedan tog vi någon till. Superkul tyckte hon absolut och jag med!


Så idag har det varit en toppen dag minst sagt!


 

Av Malin - 22 november 2014 17:23

Igår var det snöblandat regn i massor, massa blött skit överallt och hagarna som varit hyfsade nu en tid blev totalt megaböta och äckliga :( Haft en stig i Sakuras hage som är torr och gå på men den var inte alls det nu :(


Idag har det snöat, japp snö och inget blask men tyvärr var det ju blött från igår så det är väl inget som lagt sig direkt bara på vissa ställen där det antagligen varit lite kallare och inte lika blött.


Mina små fisar fick faktiskt stå idag, hade tänkt rida Sakura och var lite pepp på det men sen sög det musten ur mig när jag var klar med allt och jag ville bara hem. Trist men så kan det vara ibland.

Imorgon blir det förhoppningsvis lite dressyr i ridhuset, får se om jag får med mig Sanne eller ej, har ej hört av henne ännu.


Nu ska jag mysa ner mig i soffan framför film och ta det lugnt tills det är sängdags.


Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards