sakura

Alla inlägg under februari 2011

Av Malin - 26 februari 2011 19:30

Idag var det hovis för Sakuras del, allt gick otroligt jäkla bra alltså, Sakura var lugn och fin och lyssna super på hovis.


Så idag fick hon äntligen skor på sig för första gången, på framhovarna endast då det är där hon ömmat innan.
Men det visa sig även ha funnits en riktigt gammal hovböld i ena framhoven, och Anna hitta ju inget sådant förut på henne och därför skulle hon slå på skor men lyckades inte.


Men jodå, hovböld hade det varit minsann som blivit röta, inte alls kul! Min stackars tjej, så han sa det att detta kan nog vara fallet varför hon varit ömfotad när det blivit hårt osv.

Men han tyckte inte om hur hon verkat henne heller för den delen, typ ingenting där och här.. :S


Iaf efter hovis så blev det en barbacka tur tillsammans med Sanne, jag tog Pillan så Sakura fick nöja sig med promenaden till holmen ;)


Otroligt härligt väder var det och skitmysigt!! Lär absolut göras om.


Imorgon är det Pillans tur att skos men det sköter Erika ;)


Må gott!!

Av Malin - 24 februari 2011 19:16

Idag var en underbar dag faktiskt!


Träffade för första gången Erika bland annat, jätte trevlig tjej som inte alls verkar blyg av sig fast hon är det. Orädd och trevlig, inte alls tveksam av sig.


Vi tog en barbackatur tillsammans idag, en sväng i skogen. Amelia och Max följde med också och hon tog även Sheridan med som handhäst! Himla trevligt!


Jag och Sakura tog täten och det gick KANON! Hon skötte sig exemplariskt alltså, jag är så stolt och så glad!

Inga problem och ha långa tyglar heller faktiskt och det är skönt, sista biten på vägen hem (bilvägen) där fick Pillan rida först.


Dock ville Sakura följa med Amelia och hennes hästar så det blev lite små tjafs där men hon gav sig efter en liten stund och sedan fortsatte vi efter mamma där efter vägen =D


Och innan vi gick ut på vägen mötte vi även en buss UTAN problem. Hon stod och kolla på den bara lite sen gick vi utan problem. Kändes kanon!


Nöjd som fan helt enkelt!

Av Malin - 21 februari 2011 19:13

Glömde såklart skriva lite igår så jag passar på nu när jag inte har så mycket för mig!


Hästarna har fått vila hela helgen eller nästan, fredag och lördag fick båda vila. På söndagen fick Pillan vila.


Sakura tog jag med ut på en promenad först och främt, följde med Sanne som red sin, vi gick bort till Lönnemossa.

Gick vid sidan till kraftledningen typ sedan hoppade jag upp och red Sakura.


Allt gick verkligen toppen och hon är SÅ framåt, hon lyser verkligen när hon får följa med och vara med och göra saker!


Även Sanne sa det att det märks att hon gillar det, öronen framåt och ett friskt tempo framåt :)


Red med dressyrsadel på henne och den låg ganska bra faktiskt, tror dock den var lite för vid dock. Hade pad under så det funka hyfsat. Men jag får nog hålla mig till bomlösa helt enkelt!


Det var en skrittur med lite inslag av trav (när vi trava ikapp).


Hon testa mig faktiskt EN gång under denna lilla tur så det kanske kommer lite nu.

Hon ville helt enkelt ut på kohagen istället för att följa vägen och Sanne :p


Hon ville backa men jag fick svänga henne för jag vill inte att hon backar!

Till slut gick hon fram och det var inga problem.


Hon blev lite halvrädd för vissa saker men det gick bra, vi mötte människor och hundar och även bil. Skit bra gick det!


Så nöjd över bruden!
Får se när nästa tur blir.


Skulle fått skor på henne igår också men han kunde ej komma pga lite orsaker.

Så han kommer lördag runt 10 och sedan söndag runt 08 :o


Så jag tar nog Sakura på lördagen faktiskt! Så blir Pillan på söndagen.


Idag blev det vila för Sakura med Josefine hade Pillan idag så där vet jag inte riktigt men tror på ridning :)


Imorgon får vi se, Erik ska rida Pillan och ja, vi får se vad jag gör med Sakura!


Byeee.....

Av Malin - 17 februari 2011 20:42

Nu känns det som vi är igång igen faktiskt, på riktigt och mer blir det eftersom min nya hovis eller ja (han jag har till mamman) ska prova på och sätta skor i fram på Sakura på söndag.
Bruden jag har till henne har inte lyckats och helt ärligt så lyckades hon inte ens med verkningen sist Så min andra hovis fick raspa till dom riktigt rejält faktiskt, snällt nog gratis!

Så han ville testa och får givetvis göra det! Haha

Detta ska bli spännande alltså.

Hon har blivit lite dum med fötterna, jag får liksom knappt hålla dom tillräckligt länge öppe när jag kratsar dom och slår, trycker och donar... Vilket inte varit problem förut.

Vissa dagar är mer andra mindre osv.. Dryg häst jag har!

Nu har jag även hittat en NH.tränare som jag ska träffa på längre fram och se om hon kan vara något för mig och Sakura. Ska bli så sjukt kul alltså!


Men ja, kanske ska man skriva om idag?


Blev en promenad vid vägkanten idag igen, lika snäll och lugn som alltid med ett riktigt friskt tempo framåt, nu lyssnar hon dock betydligt bättre på att stå still, riktigt stolt över henne.


Väl inne på våran hederliga grusväg så ville hon givetvis till dra sig mot vårat gamla stall för hagen gränsar med grusvägen (bara lite skog emellan).

Men fick med henne utan problem.

Valde att sitta upp även idag, hon ville inte stå still och eftersom bomlösa gled när jag satte i foten så gick det inge vidare. Hon stod till sist still och då kom jag upp utan problem!


Väl öppe invänta hon min signal framåt, hon hon lyssnar kanon heeeeela tiden!!
Och vet ni vad, vi prova på trav 3ggr, givetvis bara några steg varje gång. Hon lyssna finimang.
Så hon fick MASSA beröm utav mig och även lite snacks när vi var hemma i stallet igen!

Gud vad jag längtar tills allvaret sätter igång, säkert lite mer protester osv då, lr inte... Men jag är nöjd!

Hon verkar även gilla detta bett mer som jag red med, med fasta ringar...


Pillan red Erika idag som sagt.. Och det hade gått riktigt bra för henne, hon var snäll inne i stallet ända gången hon höll på och dansa var med sadeln men det vet vi ju!


Ridningen hade gått bra, hon hade testat lite en gång men förstod att det inte var någon idé. Så det känns bra!


Nu har jag alltså TVÅ bra ryttare som jag gillar.. Ska se till och träffa på Erika också, se vem hon är mer osv.


Ha det bra!

Av Malin - 17 februari 2011 16:11

Jag har inte alls riktigt hållt schemat nej!


I måndags så blev det inte mycket därtill, Josefine red Pillan men jag och karln var iväg på alla <3 dagsfika hos en kär vän vilket sluta med sen hemkomst. Därför blev det vila för Sakura.


Tisdagen så skritta jag Pillan barbacka och tog Sakura som handhäst, vi fick sällskap av Amelia och Max samt Sanne och sin kuse!

Några travsteg blev det, puls i snö och massa skritt, mycket trevligt!


Igår blev det tömkörning för Sakura och hon var riktigt duktig.
Eftersom jag inte sysslat mycket på länge med henne så har jag börjat gå mycket vid vägen igen med henne, och hon är van vid det men det märks faktiskt att vi inte varit ute vid bilvägar på evigheter!


Vi går på en väg en bit ifrån vägen, och vi fick stor jätte lastbil med någon grävskopa på som åkte förbi oss, den var lite läskig men bara så hon hoppa fram lite.
Sedan kom en till i full fart där vi skulle över vägen och där stod givetvis Sakura och klia sig så hon var inte alls berädd på den när han for förbi, hon hann se den precis innan typ så där hoppa hon faktiskt en bra bit neråt... Men hon gör inte mycket annat, står och kollar in den när den åkt förbi och sen är det lugnt igen.


Vi går mycket efter vägen också så jag hoppas vi får möta bussen någon dag, den ska hon vara van vid men man vet aldrig hur dom kör på den där lilla trånga vägen. 


För övrigt gick tömkörningen skitbra rent utsagt, hon lyssna kanon på allt!
Vi går genom skogen på ett ställe också och där bad jag Amelia slänga upp mig på tösa så jag kunde rida på henne lite genom skogen, detta gick kanon!


Lika lugn och fin som vanligt!!
Vi trava några steg också och hon bryr sig inte alls över att jag sitter där barbacka, öronen framåt och luktar på marken, försöker käka grangrenar Ja sånt där vanligt.


På ett ställe så var något väääldigt läskigt för hästen innan oss så vi valde att gå fram vilket gick bra en bit sen blev även hon skraj men efter lite övervinnande så gick det kanon.


Josefine red Pillan!


IDAG så messade Erika mig om att kanske få prova Pillan själv och givetvis fick hon det så nu väntar jag på ett mess från henne om hur det gått för henne helt enkelt.


Hon uppfattar inte Pillan som stökig, utan hon har precis som jag tror funderat på om Pillan bara inte tycker om stallet som det är, instängt, mörkt och trångt.


Det kan mycket väl stämma eftersom hon är en pärla från grunden när man står utanför!


Jaja, jag ska aktivera Sakura på något vis idag med, hur får vi se.. Det är busväder ute så jag funderar på bara en enkel promenad :) Ev rida lite på vägen hem ;)


Byeeeee

Av Malin - 13 februari 2011 20:25

Som jag hoppas att jag kommer följa denna gången, jag vill komma igång nu och hålla hästarna igång!


Så här kommer ett litet schema då!


Måndag:

Tömkörning av Sakura

Josefine rider Pillan


Tisdag:

Ridning av Pillan

Promenad med Sakura


Onsdag:

Josefine rider Pillan

Vila för Sakura


Torsdag:

Ridning av Pillan/alt tömkörning

Tömkörning med Sakura


Fredag:

Josefine rider Pillan

Longering med Sakura


Lördag:

Ridning av Pillan

Promenad/alt handhäst med Sakura


Söndag:

Ridning av Pillan

Tömkörning med Sakura


Så, nu får vi se hur jag håller mig till detta schema.

Ska bli väldigt intressant helt klart!


Må gott alla ;)

Av Malin - 8 februari 2011 19:27

Igår blev det aldrig någon tur till stallet för min del då jag och karln fira våran årsdag vilket var 4 hela år tillsammans, gud vad tiden går fort!


Josefine var iaf ut på en ridtur med Pillan och Amelia hängde på, mycket bra tyckte jag!

Allt hade gått bra förutom att hon inte fått in Pillan :/


IDAG....

Idag fick Pillan massage av Annika som kom ut och slog en kik på henne, eftersom hon fortfarande är lite spänd över ryggen emellanåt sen träningsverken så har jag nojat ihjäl mig så hon fick komma helt enkelt!


Hon hittade inga fel, hon kände att Pillan var spänd och sådant men hon hade inte ont utan reagerade för att det var lite obehagligt!


Sen sa hon även att hon är ojämt musklad, mycket mer musklad på högra sidan så nu lär vi jobba på lite högergaloppfattningar, få med hennes vänstra bakben mera och lite dittan och dattan!


Lite dåligt med muskler i hals, rumpa, rygg och bakben, men vid manken väldigt fint musklad där hon sa dom flesta är lite sämre musklade :p


Jag berättade att jag nyss fått hem henne igen så jag jobbar givetvis på att få muskler och ork tillbaka med henne.
Så tålamod och tid =D


Hon tipsa om på instruktörer med så jag ska fundera lite på dom, vill verkligen börja rida inför någon liksom.


Aja, Sakura tösen fick vila både igår och idag så imorgon lär jag ut med tösa!


Må väl alla!!

Av Malin - 6 februari 2011 18:30

Gårdagens och dagens bilder på flickorna!


                                                                   


   

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards