sakura

Alla inlägg under december 2013

Av Malin - 31 december 2013 16:10

:)

Av Malin - 31 december 2013 16:01

Då är sista dagen för 2013 snart slut och vi påbörjar det nya händelserika 2014 (förhoppningsvis) ;)


Idag gick jag upp vid 08 och drog ut efter 09 till stallet där jag möttes av en hemsk boxröra :p Men jag hoppas det ser bättre ut imorgon. När det ser ut som idag i boxen så brukar fröken vilja ha nytt spån men det är på tok för mkt spån i boxen för att redan slänga i massa spån. Så vi får se imorgon helt enkelt.


När jag väl var klar med allt så plockade jag in Sakura och gjorde henne klar, hör och häpna min bäs börjar komma tillbaka <3 Så snäll på gången!


Tog en promenad som uppvärmning på ca 10-15min kanske? Sedan ner på banan och longerade henne vilket gick väldigt bra faktiskt.

Lyssnade väldigt bra, men hon fick springa vilket uppskattades kan man säga för det ville hon. Haha


Igår blev det en kort promenad slash longering. Hon fick gå något varv runt mig bara.

Sedan en massa fotografering i hagen främst så ska lägga ut dem i nytt inlägg genom mobilen då det annars kommer bli liggande bilder :/ suck


GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!! <3



Av Malin - 28 december 2013 16:00

Yes idag var dagen inne och jag var faktiskt inte så super nervös innan men när vi stod utanför ridhuset på Sveden idag så blev jag sjukt nervös, så pass så jag nästan trodde jag skulle kissa på mig :p Men det släppte när vi kom in i ridhuset och började gå runt där.


Sakura var riktigt duktig, lite skeptisk i början till varför alla jaga på henne så hon höll rejält med trav vid uppvärmningen istället för galopp som dom ville, men hon vägra och där blev jag chockad för hon föredrar ganska ofta att ta galoppen eftersom den är SÅ kul.

MEN å andra sidan så visade hon en riktigt fin trav som jag fick plus för, dom tyckte hon hade väldigt fin trav och även den ökande. Så kul =D


När vi väl började hoppa igång henne så tog hon galoppen men till störta del höll hon traven, kanske för att det var nytt ställe men hon var ändå väldigt cool med det, folk stod vid läktaren vilket hon totalsket i och hon brydde sig inte i att sanden skvätte på väggarna osv osv, väldigt cool.


Sen när hon verkligen förstod det hela så var det roligare och hon visste vad som gällde, duktiga hästen skötte sig vid infångningen med, lyssnade väldigt fint.


Och beröm i mekanik och hoppningen fick hon och även dom såg att hon tycker det är superkul vilket känns kul :)

Så vi får se hur nästa gång går, om 1 mån ungefär.

Då borde det ha gått in vad som gäller så vi får se om det blir galopp då i uppvärmningen eller om det blir trav :p


Nåja, bilder och filmer ;)


           


Filmer...

  

 


 
 
 
 
 

=)

Av Malin - 25 december 2013 21:08

Idag tog jag morgonen så jag åkte ut kvart i sex till hästarna och fixade med allt.

Allt gick fasligt fort idag måste jag säga, så himla smidigt och det är verkligen skönt.


Väldigt skönt ute, vindstilla kanske lite blåst men inte mycket alls. Och bästa av allt, det regnade inte =)


Passade därför på att ta en ridtur upp i skogen vid Ann, utforska en väg upp i skogen men vände sedan när jag såg en skylt om skjutning/jakt lr vad tusan det nu stod, mitt minne alltså.

På vägen tillbaka mötte vi givetvis en jägare med sin hund och jägaren bar på sitt gevär över axeln, precis som på filmer. Såg lite kul ut!


Men han såg samtidigt väldigt skum ut och Sakura tyckte nog också han såg lite läskig ut när han trevade in i skogskanten och halvt gömde sig.... :S


Sen fick jag nog prova på Sakura fina "passage" steg som hon kan få när hon visar upp sig, svansen stod rakt upp också och hon lät som en gris när vi gick förbi Anns gård, drog igång ALLA hästar däromkring också och då blev hon ännu värre och när hästarna drog en rejäl reva i hagen så blev Sakura otroligt till sig eller rädd jag vet inte men hon ville dra med dom eller hur man ska säga, men lyssnade såklart på mig men jag trodde fan jag skulle åka av ett tag där, haha


Snacka om nerver utanpå kroppen :o

Hon skulle verkligen behöva springa av sig rejält, löst i paddock men sådan tillgång har tyvärr inte jag nu.


Men hon har ju stått i en veckas tid med någon promenad och tömkörningstillfälle då, men det är ingenting för den där tösen. Hon behöver jobba och få tänka.


Så idag körde jag en del trav, hon ville väl galoppera men det tyckte inte jag, inte idag. Någon måtta får det vara.

Men hon låg på en hel del men slappna av emellanåt, dock inte mycket på hemvägen, speciellt inte vid Anns gård. Jösses!


Var ju där jag fick problem sist jag red med och jag fick lov att hoppa av osv. Så det kan säkert vara något sådant med. Får rida där någon mer dag nu också :)


Imorgon tänkte jag rida igen, hade velat gå bort och klättra lite upp och nerför några ggr i backen på berget, men jag vet ej om det är lite taskigt nu? 

Hon är ju inte direkt avställd.... Hm.. Linda den får du svara mig på ;)


Lär iaf jobba henne lite, på lördag är det löshoppning dessutom så frågan är... Ska man bara promenera av henne på fredagen (om jag klättrar imorgon vill säga)? Känns dumt att rida henne dagen innan löshoppningen men samtidigt jag vet ej, det kanske är bra med?


Är rädd för att hon kommer bralla mer än hoppa när vi väl är där :p Hon kommer väl fara runt som en IDIOOOOOT av skojsigheter där inne. Haha


Nåja, får väl se hur allt blir och går ;)

=)

Av Malin - 25 december 2013 20:53

Idag tog jag morgonen så jag åkte ut kvart i sex till hästarna och fixade med allt.

Allt gick fasligt fort idag måste jag säga, så himla smidigt och det är verkligen skönt.


Väldigt skönt ute, vindstilla kanske lite blåst men inte mycket alls. Och bästa av allt, det regnade inte =)


Passade därför på att ta en ridtur upp i skogen vid Ann, utforska en väg upp i skogen men vände sedan när jag såg en skylt om skjutning/jakt lr vad tusan det nu stod, mitt minne alltså.

På vägen tillbaka mötte vi givetvis en jägare med sin hund och jägaren bar på sitt gevär över axeln, precis som på filmer. Såg lite kul ut!


Men han såg samtidigt väldigt skum ut och Sakura tyckte nog också han såg lite läskig ut när han trevade in i skogskanten och halvt gömde sig.... :S


Sen fick jag nog prova på Sakura fina "passage" steg som hon kan få när hon visar upp sig, svansen stod rakt upp också och hon lät som en gris när vi gick förbi Anns gård, drog igång ALLA hästar däromkring också och då blev hon ännu värre och när hästarna drog en rejäl reva i hagen så blev Sakura otroligt till sig eller rädd jag vet inte men hon ville dra med dom eller hur man ska säga, men lyssnade såklart på mig men jag trodde fan jag skulle åka av ett tag där, haha


Snacka om nerver utanpå kroppen :o

Hon skulle verkligen behöva springa av sig rejält, löst i paddock men sådan tillgång har tyvärr inte jag nu.


Men hon har ju stått i en veckas tid med någon promenad och tömkörningstillfälle då, men det är ingenting för den där tösen. Hon behöver jobba och få tänka.


Så idag körde jag en del trav, hon ville väl galoppera men det tyckte inte jag, inte idag. Någon måtta får det vara.

Men hon låg på en hel del men slappna av emellanåt, dock inte mycket på hemvägen, speciellt inte vid Anns gård. Jösses!


Var ju där jag fick problem sist jag red med och jag fick lov att hoppa av osv. Så det kan säkert vara något sådant med. Får rida där någon mer dag nu också :)


Imorgon tänkte jag rida igen, hade velat gå bort och klättra lite upp och nerför några ggr i backen på berget, men jag vet ej om det är lite taskigt nu? 

Hon är ju inte direkt avställd.... Hm.. Linda den får du svara mig på ;)


Lär iaf jobba henne lite, på lördag är det löshoppning dessutom så frågan är... Ska man bara promenera av henne på fredagen (om jag klättrar imorgon vill säga)? Känns dumt att rida henne dagen innan löshoppningen men samtidigt jag vet ej, det kanske är bra med?


Är rädd för att hon kommer bralla mer än hoppa när vi väl är där :p Hon kommer väl fara runt som en IDIOOOOOT av skojsigheter där inne. Haha


Nåja, får väl se hur allt blir och går ;)

Av Malin - 25 december 2013 03:13

Åkte ut på förmiddagen för att fixa allt med Sakura men tyvärr blev det ingen ridning dels för att det regna och sen för att vi hade olika ställen att åka runt till idag.

Men när jag väl kom hem så fick jag veta att planerna ändrats och det blev "bara" svärmor vi skulle åka till under dagen och eftersom hon även jobbade till 15 så passade vi på att handla iinnan Kalle anka och efter det så gjorde vi oss klara och for.

Vi kom väl dit vid 17 tiden och då bjöds det på hemmagjort godis från grannen bland annat.
Sen god julmat såklart ;)

Liten Ozzy kom och gosade med oss också och var så mysig. Sötkatt, något rund kanske men hon har alltid varit bortskämd där hemma, haha

Vi åkte förbi stallet på vägen hem eftersom jag inte hade något julgodis med till Sakura när jag var ut på dagen så handlade knäckebröd åt henne när vi var och handla.

Hon låg dock och sov när vi kom in i stallet så jag gick bort och öppnade dörren och hälsa på en trött bäs som bara låg där och fundera på vad sjutton jag gjorde där hehe

Så hon fick massa go knäckebröd vilket uppskattades ;)

Sen ringde jag stallägaren som skulle kvälla hästarna och berättade att jag var i stallet så jag kunde kunde fixa maten till alla.
Och så blev det!

Bjuder på några bilder på Ozzy :)

Jag vaknade strax innan två så jag sitter uppe och dricker lite varm choklad med tända ljus. Lite mys, men hade varit skönt med lite sömn då jag bytte morgon tills idag (onsdag).
Så jag ska upp om 2 timmar :p

Nåja bara hästarna får sin frukost och komma ut så går det nog ingen nöd. Kanske hinner man vila lite innan man åker till svärfar och senare efter det till min syster och hennes familj <3

Av Malin - 23 december 2013 18:45

Och det är riktigt mörkt och tråkigt ute. Kallt ute vid stallet, någon liten minusgrad men inte så mycket mer.

Man kan ju hoppas på att det faktiskt kan komma lite snö här ute imorgon istället för regn men jag vet inte jag.
Ingen rolig vinter detta :(

Och igår fick Sakura stå och även idag, känns sådär men vad ska man göra när varken orken eller viljan finns där?
Stackars min snutta! Hon som redan är missnöjd med att gå ensam och är uttråkad får inte ens lite upppmärksamhet av matte.

Nåja hon dör inte iaf... :p

Av Malin - 21 december 2013 15:33

Är vi igång igen, eller ska försöka iaf :p


Varit dött här inne pga att jag jobbat arslet av mig i stort sett, en massa övertid och extra nätter så det har inte funnits tid eller ork att göra något med min gris.


Men idag tog jag mig en powerwalk med grisen, vi gick efter grusvägen och sen in i skogen, valde att svänga in höger efter svedenhagen och sen in där i skogen och fan vad pigg hästen var :p 

Trippade bredvid mig och var skitdryg så till slut röt jag i och ja hennes reaktion blev (VA? Vad jag jag gjort?).. Suck..


Tror hon blev glad att få komma ut en liten sväng, var ute i ca 20-25min, lite lite men jag skulle med bussen så jag hade något att passa tyvärr.


Imorgon får vi se vad dagen erbjuder sig, man vet aldrig.

Tror ev en liten ridtur men jag vet ej ännu.

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards