sakura

Alla inlägg under februari 2012

Av Malin - 23 februari 2012 20:43

Efter jobbet idag blev det och slänga alla sopsäckar som samlats ihop, även från förra vintern :$ hhahahaha

Det är alltså plats från balarna samt lite smått och gott i dom så det var iaf enkelt att slänga = Brännbart!


Till hjälp fick jag Sanne som ställde upp och körde samt Sarah som följde med och slänge, jag var GANSKA sen också ut så det var guld värt!!! <3


Sen blev det ridtur tillsammans med Sarah =D Gud så skönt det var, länge sedan vi red ihop och vi får göra det snart igen!


Pillan var ganska stel och slö i stegen, så antagligen träningsverk eller blivit kall under natten eftersom hon blev ganska svettig igår (Amelia, torka du av henne noga??), antagligen bägge två, hon hade iaf inget täcke idag så det lär vara så.


Men efter lite trav på samt samling så släppte det till slut och hon blev sitt gamla jag igen...

Jag hade en mycket trevlig tur, tack Sarah!


Imorgon blir det skrittur eller promenad vid hand.... För det blev lite mer trav idag än jag gjort hittills så hon kan bli stel och det vill vi inte...


Nu ska jag enbart slappa!! 

Av Malin - 22 februari 2012 20:26

Blev inte riktigt som JAG tänkt idag, men det blidde bra iaf!


Seg dag på jobbet, och vädret ute var inte lika vackert som igår men plusgrader och snö som smälter så är JAG nöjd ;) Vill verkligen ha vår nu, mest sommar! Haha


For till stallet senare än tänkt eftersom Amelia gjorde lite ärenden, rätt skönt samtidigt för då hann jag käka lite innan stallet.

Mockade och vattnade, var lite omrört i ena delen (där det mest kommer in vatten) precis som jag misstänkte men det gick väl bra. Kan säkert ha blivit missar, tycker det hela tiden kommer fram nytt fast man rotar igenom hela jävla bädden *grr*


Amelia kom ut och gjorde klar Pillan och sedan stack vi bort till banan =D

Trött och slut som jag var så kanske jag lät lite småsurig men det var jag inte, så du vet ;)


Vi byggde upp hinder och även en liten bana...
Amelia värmde upp med lite dressysarbete och sedan några små hopp över alla hinder.


Sedan så körde hon bana av det hela, dumt underlag så det blir jobbigare för Pillan också men dom gör det så otroligt bra iaf! Dom är ett bra team!


Pillan behöver dock lära sig skilja avstånd lite osv, men jag är kass på sådant :$

Fick några filmer, men inget jag orkat ordna nu så det kommer när det kommer.


LÖRDAG ÄR DET SOM GÄLLER!!!!!!

Då ska dom tävla på Sveden, 60 och 80cm, precis som sist. Får bli högre nästa gång när hon kommit igång mer mer hoppningen och sådant :)


Ska bli såååååå kul!
Ska filma bägge klasserna och absolut INTE glömma ladda kameran..


Tycker träningen idag gick bra, dom gjorde bra ifrån sig!
Sanne kom förbi och kikade också, väldigt kul.


Hon tyckte också det såg bra ut! Speciellt på det högsta hindret, haha

Men det är då det syns som bäst, då dom tar i och visar vad dom egentligen kan, allt innan slöar dom sig över i princip.


Blev ingen promenad med Miraz eller Sakura!

Får ta det i helgen, imorgon blir det vilodag eller kanske inte?


Jag och Sanne ska och kasta alla sopsäckar iaf, ÄNTLIGEN!!

Sen ska en ny bal rullas ut, så vem vet. Jag kanske tar mig en promenad!


Peace 

Av Malin - 21 februari 2012 20:39

Idag var det läkartid för att undersöka min mystiska huvudvärk som kan slå till ibland och det är inte lite när den väl smäller till, jag kan knappt röra mig och tårarna vill bara spruta ut!


Hade tid kl 13, så jag stack från jobbet kl 12, SKÖNT!

Gratis buss också så det var skönt, hahaha


Väl där så frågade han mig tusen frågor och jag kunde väl besvara dom flesta, det han tror det kan vara är migrän eller spänningshuvudvärk, eftersom jag haft problem med huvud sen tidigare (inte denna huvudvärk men ja) så sa han att det kan vara bägge, han kan inte riktigt svara på det utan skulle detta fortsätta längre fram så ska dom göra en bettskena som gör att musklerna får vila i skallen, när jag har den.


Spänningshuvudvärk kommer då muskler och allt i hjärnan försöker för mycket med att få mitt bett rätt och dittan och dattan, det händer mycket i min mun med andra ord! Så detta kan då ha blivit värre efter allt än innan.


Men migrän är inte helt uteslutet heller eftersom jag har vissa symtom.
Inga tester osv tog och han kunde inte se något på röntgenbild eller känna i mun eller utanpå skallen.


Så vi ska avvakta, och som sagt. Fortsätter det kommer dom prova med den där bettskenan för och se om det blir bättre då... Så det är bara att försöka leva med det!


Jag ska även prata med Birgitta sa han när jag ska till Manhem, se om hon kan ana vad det är för fel :)


Jag ska tillbaka till min läkare i juni för kontroll och röntgen...


Tog en buss hem från Lassarettet vid 13.15, så det blev tidig dag i stallet ;)


------------------------------------------------------------------------------------------------------


Stack ut till stallet runt halv 3 kanske, och jag mockade samt fixade vatten åt Sarah, var så himla fint väder och jag var på hugget för lite fix (som i söndags, då gjorde jag också allt)... 
Imorgon är det min dag och jag är inte lika positiv till det, HAHA


Tog sedan in bäsen och gjorde faktiskt som så att jag träna på att stå stilla på gången LÖST, vilket gick förvånat bra :D Varje gång hon försökte gå framåt hann jag stanna henne och backa bak na, till slut stod hon där och jag kunde borsta bakben och svans utan problem! STOLT!


Provade det nya tränset, och som jag misstänkte så var det förlitet :/ hahaha

Så det ska säljas!


Satte på henne sitt träns och tog oss iväg, idag blev det en tur runt Långtäkt. Gud så länge sen det var och ponnyn var väldigt fjantig idag, kanske för blåsten inte vet jag. Men ho trodde det var trott överallt :o Hoppade till för att det rasa snö från ett träd tror jag en gång, nere på backa barna.

Vi mötte en gigantisk hårig hund som tydligen var livsfarlig också, alltså jag vet inte vad det var med henne idag men kände hur spänd och rädd hon var under mesta delen av ridturen.....


Vi skrittade mest, men tog lite travgång också och testade lite skänkelvikning åt bägge håll i skritt och provade sedan även i trav och jävlar vad denna häst kan :o Man behöver knappt röra med skänklar så går hon dit man vill. Min dressyrponny <3<3


Fösökte hitta lite stöd på bettet också och få henne ner i form - tygeln, men hon var som sagt lite här och där så det var svårt men gick hyfsat bra. Tror jag ska rida sällskap ett par ggr nu, få ner nerverna lite kanske. Tömköra någon dag också.


Väl hemma fick hon välförtjänst gotta i hinken ;) Mums sa hon till det!
Borstade av henne och släppte ut na och tog då in Miraz istället.


Storborstade tösa som bara stod där och sov för det var ju så himla skönt ;) Och HJÄLP vad hår hon lossar, dax att ta fram ryktstenen kanske? ;) Fick hälften av håren  munnen typ USCH!


Skötte sig exemplariskt iaf!

Tog sedan fram Sakuras gamla träns och bett. Vinrött träns med nosgrimma och sedan ett rakt bett.

Miraz kan ha det utan problem, kändes ju ganska bra ;) Dom håller samma stl ganska bra vid samma ålder. Förutom att jag fått flytta ner några hål på tränset då på Sakura.


Första gången Miraz har träns och hon tog det i munnen som om hon gjort det förr, tuggade lite och sådant men gjorde ingenting mer. Duktig som attans!


Så idag hade jag TVÅ duktiga flickor att glädjas över i vårsolen!


Hovis skulle ha kommit idag enligt min kalender, men mitt fel. Skrev in fel vecka

så nästa vecka kommer hon. Smart va? ;) 


Bjuder på två bilder vadera på bäsarna!

         

Av Malin - 20 februari 2012 16:41

Japp idag blir det tvätta, ska försöka hinna med och tvätta regntäcket samt back on track täcket så dom är rena när man får det sålt ;)

Så ni vet, säljer av massa hästsaker så som, regntäcke, BoT täcke 1m, schabrak, vojlock, bett och sadelgjord (både allround och dressyr), även en helt ny repgrimma stl shettis. Så nu vet ni ;)


Hämtade även ut mina paket idag, påfyllning i parfymskafferiet ;) Köpte en ny doft och den blev jag inte riktigt nöjd med faktiskt :/ Men men...

Sen även hämtat ut Sakuras nya träns, ett achenträns - svart med vitt foder :) Lite bred nosgrimma men vi får se om det passar. 


Imorgon ska jag till läkaren på lassaretet och kolla mun och huvud, se om det finns något fel.. Haha
Något osaker min rejäla huvudvärk så något lär ju vara knas tycker man :s aldrig haft så innan, inte lika kraftigt!


Vid 17 tiden kommer hovis, så jag antar att jag inte hinner rida innan så det får bli en liten tur efteråt, antagligen även här barbacka :) Vi får se!


Peace... 

Av Malin - 19 februari 2012 15:18

Yes idag tog jag en tur själv med Sakura, precis som jag sa igår en barbackatur =D

Gud så underbart det är alltså och det var riktigt skönt ute, snön smälter och fåglar kvittrar och man hör hur det droppar. Iiih snacka om vårkänslor! Tyvärr tror jag inte våren är på gång nu men man kan alltid hoppas.


Tog samma ridtur som igår, runt Lennart. Lika pigg och glad idag och inga problem att rida ut på själv, gud så stolt man blir då ;)

Tänk JAG har ridit in min bäs bara jag, hihii


Vi travade korta stunder emellanåt också och nog kunde man höra lite flås ibland så det märks att hon stått för hon flåsar aldrig. Sötnosen <3

När vi kommit halvvägs så får Sakura fnatt, eller rättare sagt hon blev livrädd för något. Stannade till och vände om snabbt och trava några steg men lyssnade utan problem när jag bad henne stanna och vända runt. Gick på helt normalt igen men med rädsla i stegen ;)


Jag vet INTE alls vad hon blev så rädd för och såhär rädd har hon aldrig blivit någonsin så det var skönt och ha det gjort också, nu fick jag veta att hon lyssnar super trots att hon blir så förbaskat rädd, hahaha

Och jag satt kvar utan problem, hon hann knappt ta några travsteg innan jag stanna henne så det gick bra.. Drygt med långa tyglar bara... Måste sätt jävligt roligt ut alltså.


Sen var hon lite stel/rädd resten av vägen hem men det gick bra, hon hoppa inget mer lr sådant och gick på utan problem :) Min duktiga flicka!

Var också väldigt länge sedan jag red ut helt själv på henne, men se det gick toppen även det. Kan inte alls klaga över något på min snart 4 åriga häst. Sen att dom kan busa till osv det hörs ju till, hon är fortfarande unghäst. Tur nog gör hon inte det så ofta =D


En bild från dagen



Sen har ju nu även pratat med min kära vän Sabina om inkörning av Miraz.

Jag vet nämligen inte om jag kommer våga göra det själv med henne, ok inte helt själv såklart med hjälp av andra också.
Men jag vet inte som sagt, Miraz är ganska mycket busig och vild eller vad man ska säga, så jag känner mig inte tillräckligt BRA för att göra det med henne.


Sakura klarar jag för henne har jag hanterat sen hon föddes, hon är lugn och sansad och gör inga dumheter! Henne känner jag.

Miraz är ganska ny, har precis börjat med tömkörningen och även där gör hon sina språng ibland så man får se upp. Så det känns nästan bäst om man skickar iväg henne isåfall. Får se när det blir isåfall.

Hade ju tänkt i vår, men det får vi se!


Har så mycket för mig detta år så jag vet inte hur det ska gå ihop med både tid och pengar, en sak i taget iaf! Sen får vi se...

Först ut är Pillan,

* Lastträning 1 vecka  (v12)


Sen är det Miraz,

* Utställningsträning 1 mån (juli/augusti)

* Utställning på Arab Riks 17-19 augusti (Vi är där endast dagen utställningen är).

* Inkörning 1mån (Vet ej när)


Sen har vi även Sakura,

* Utställning, Knabstrupper RIKS 2012 - Försöka ta sig dit iaf (juli månad någon gång)


Så ni ser, det är lite saker som ska hända, OM jag lyckas få ihop allt.

Så som det ser ut så tror jag Miraz inkörning hamnar under hösten om Sabina vill ta emot henne då.


Usch, nej nu avslutar jag här ;)

Av Malin - 18 februari 2012 16:43

Jippi, idag blev det äntligen rida lite för min del! Gud vad efterlängtat och underbart.


Blev barbackatur i skritt, väldigt pigg och framåt var hon. Märktes att hon tyckte det var kul att få komma ut igen efter en hel månads vila, inte gjort någonting med henne. Hon har inte ens varit utanför hagen ;)


Vi red runt Lennart, 40min tog den turen ganska precis så det var väldigt skönt!

Finns mindre turer också ;) hahaha


Vi tog faktiskt liiiite travsteg på backa bana eftersom Sakura ville trava lite emellanåt i skogen men jag sakta såklart av henne varje gång. Väldigt mysigt, kort och fin trav.


Ska nog rida imorgon igen, tar nog lite trav då faktiskt för jag tror inte hon dör av det... Men inget krävande utav henne som tex jobb. Utan mest ut och skritta och trava lite, ha kul =D
Blir barbacka även imorgon isåfall!


På tisdag kommer hovis vid 17 tiden, hon ska BARA ta Sakura och Miraz då, fy fan vad skönt :)

Ska även hacka bort lite snö/is utanför stallgången så man  kan stänga dörren utan att behöva lyfta den varje gång. Håll tummarna för att det går BRA ;)


Blir nog rida även då faktiskt, tror jag ;)
Sen får hon vänta tills helgen igen.


Ska hinna med promenad med Miraz också, tror det får bli på onsdag. Ner på backa bana och tillbaka blir nog lagomt.


Nu ska jag dra ut till Svärdsjö en sväng, lämna en julklapp som jag fick skicka tillbaka pga skada fick tillbaka den äntligen här om dagen. Hyfsat hel ;) Men det är en spegel till saken som är lite skavd men inget som syns. haha 

Av Malin - 16 februari 2012 21:32

Miraz 120215


   


Av Malin - 16 februari 2012 21:19

Idag är det lugnt... Bägge hästar fick vila och jag tror även Pillan fick det? Jag vet inte...


Imorgon blir det också lugnt men på lördag sätter vi igång och jag lär göra upp ett litet träningsschema så jag inte kör över henne helt nu i början!


Vet bara inte riktigt hur helt ärligt, förslag tas gärna emot och tänkte även fråga min tränare om hon har något tips :) Dom flesta kör igång från det dom sluta men det känns väldigt fel, några dagar lugnt borde man ta det såklart. 


Kanske 2-3 dagar skrittning för att sedan ta upp traven och sedan lite arbete, tömkörning och promenader för att sedan börja med galoppen när hon är lite starkare!


Nu kommer vi köra på med ridningen fram tills i sommar, hon kommer få helvila i Augusti tror jag och sedan några veckor här och där, jag vet inte när min semester kommer och jag vill kunna rida något då iaf :p


Sen ska hon ut på träningar och tävlingar, så det blir lite fart i år =D
NH lektionerna kommer snart att dras igång och så småning om kommer vi göra entre även i ridhus igen, det ser jag fram emot alltså! 

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards