sakura

Alla inlägg den 11 oktober 2012

Av Malin - 11 oktober 2012 21:28

Två dagar i rad har det gått skit och då med båda, Miraz igår och Sakura idag :o


Dom blir knäppare och piggare för var dag kylan kommer! Haha

Undrar hur denna vinter kommer sluta?


Tanken var iaf dressyrpass idag, det hela började redan i stallet faktiskt.

Hade lagt tyglarna om halsen om Sakura och skulle precis stoppa in bettet i munnen då hon flyger i lyften för något som skrämde henne ganska så rejält, hon for ut från stallet med tränset hängandes om halsen och sadeln på ryggen.

Springer något varv i hagen och jag ser då att tränset även kommit mellan frambenen så det hänger och skramlar där, just det brydde hon sig inte i tur nog.


Hon kom tillbaka när jag ropade, så jag gick och hämtade henne, knäppte loss tränset och satte på grimman och ledde in henne igen.

Provade och tränsa om vilket gick betydligt bättre nu även om hon tittade bakåt lite emellanåt. Vette fan vad som skrämde henne?


Provade även nya gjorden idag, och jag vette fan om jag gillar den? Tycker den drog fram sadeln nu... :(

Ska prova den ett par ggr till, annars får jag leta mig något annat helt enkelt. Kanske köpa den jag fått låna av Sanne för den går det bra med, sadeln ligger där den ska liksom. 

Så det var lite konstigt faktiskt!


Ridningen bort till järnvägen gick kanon, hon hade lugnat sig och gick fint för mig tills där uppe vid rälsen för då kommer det ett gäng joggare nere från pumpen som kommer upp mot oss och Sakura började frusta lite lätt och kollade på dom i massor, stannade en hel del också för att hålla koll på dom.


Så där blev hon skrämd igen och speciellt efter att gubben med bilen vid grusplan åkte iväg då började hon att stissa upp sig rejält, kort trav framåt och totalvägrade sakta ner, tog jag det minsta i tyglarna så skaka hon på huvudet och halvt på kroppen :o


Sen blev det tvärnit när jag sa till henne på skarpen och då blev det istället snurra runt och dumma sig, till slut bad jag henne gå framåt och sen stanna och så hoppade jag av och gick fram och tillbaka med henne så hon kunde lugna ner sig lite.
Sen hoppade jag upp igen och skulle försöka rida lite dressyr vilket kändes meningslöst men efter ett tag lugna hon sig och gick hyfsat fint ett tag innan hon började dumma sig igen, då red jag på lite till och sen styrde jag boråt mot Lönnemossa en sväng och sen vände vi hemåt.


Sakura är inte den som dummat sig någonsin, alltid lyssnat på mig fast hon varit pigg men nu har hon varit halvknäpp 3 ggr när jag ridit. Första gången blev det rodeo för något hon blev rädd för, andra gången dumma hon sig i gångarterna mest och sen idag som jag trodde kunde ha blivit lite av en rodeo om vi fortsatt bråka innan jag hoppade av och lugna ner henne så istället. Ett tag kändes det som hon nästan hade kunnat sticka också när hon blev så rädd för joggarna. Mn hon höll sig :)


Jag vet att hästarna blir knäppa när kylan kommer men vad fan, samtidigt som när hon redan är pigg? Ingen bra kombinikation måste jag säga!


Så imorgon blir det tömkörning, förmodligen på volt för jag vet inte om jag kommer orka springa efter :p

Sen blir det ev löshoppning på lördag med Sarah och ALLA 3 hästarna som är helt galna av denna kyla.

Sen blir det töm på söndag igen och sedan vila på måndag för att sedan ev rida på tisdag vi får se.... Mer aktivitet än vila blir det ett tag nu iaf!

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards