sakura

Alla inlägg den 29 december 2012

Av Malin - 29 december 2012 22:55

Åter igen ;)


Nej fy fan nu är jag trött på denna skit må jag lova! 

Nog fan smällde det till igår, ligger vrål förkyld här hemma och det är inte kul. Jag nyser precis hela tiden nästan och näsan rinner massvis. Inte alls kul, lever på te, glögg, alvedon och nässpray samt näsdukar som snart kommer vara slut igen för ett paket räcker då fan inte länge :(


Jag som såg fram emot att hålla igång flickorna nu när jag är ledig, att jobba dom och fram för allt med Miraz som behöver massvis med uppmärksamhet och aktivering nu. Hon är den som blivit minst jobbad och aktiverad av dom men å andra sidan skadar inte det heller, hon är fortfarande en bebis!


Men hon vill så därför vill jag också lite extra på den punkten. Hon är en underbar häst att jobba med och tycker allt är väldigt kul och spännande. Dock på sistone lite väl ivrig och het kanske man kan beskriva det? Jag vet inte, svårt och förklara när ni inte ser hur hon är.


Idag tex, tog jag med henne på promenad, trost jag är vrålsjuk... La på sadel, som hon för första gången var lite skeptisk till... Hm jo det kan man noga säga, alltså hon blev inte rädd eller så, mer förvånad och gick fram ett steg. Sedan flyttade hon sig även när jag skulle spänna för gjorden men stod still när jag sa till henne med lugn röst.


När den väl satt på plats var det inga tvivel om att hon visste vad det var frågan om, tror hon visste redan innan också för hon blir verkligen super ivrig och vill ut DIREKT. Hon visar tydligt att hon vill bli aktiverad och få vara med överallt.


Jag har nog kommit på varför hon flyger i luften emellanåt, det är helt enkelt för att hon är så pass pigg och energisk och blir alltså för ivrig och det slutar med luftsprången gissar jag.


Som jag skrev ovan, idag tex....

Vi gick ner mot Sanne, lång lina UTAN problem... Sanne skulle longera sin kille dessutom så vi stannade och pratade lite.. Sedan fortsatte vi utan problem.. Väl uppe vid vägen fick vi vänta lite för det kom bilar. Vilket hon tog väldigt bra nu också, skönt det!


Sen ner på backa barna och gick bort mot holmen, där travade vi även en hel del. Väldigt fin framåtbjudning, gärna svansen på ryggen och power i stegen.

Sen vände vi och hon höll sig väldigt lugn även där, hon små trippade ibland men lyssnade fint på mig för det.


Kom upp vid vägen igen och när vi skulle gå ner för backen (liten backe där vid vägen) så började hon små tjafa lite, hon ville trava men jag ville ha kontroll så jag korta linan och höll tillbaka henne för jag vill då inte halka omkull och riskera att tappa eller skrämma henne.


Till slut sa jag till henne lite skarpt och då flög hon i luften rätt som det var och när jag sa åt henne och bad henne backa från mig halvstegra hon.

Hon gör små protester och testar, men detta samtidigt för att hon blir för ivrig och vill mer än hon får och då får hon sina utbrott.


Hon höll sig väldigt fin och lugn ända upp till grannen där hon hoppade till en sväng till samt ett rejält luftsprång i lillbacken innan skogsstigen.... 

Japp hon är en dam med självförtroende och stark vilja, en riktigt tuff dam som INTE riktigt visats förens nu... Skulle gissa på att hon kommit lite i trotsåldern som kommer vid 3 års ålder.... Haha


Men jag ska minsann inte ge mig! 

Tömkörning, bus på banan och sen ev om jag får till det, ridning.... Men det är absolut inte bråttom på den punkten faktiskt. Kanske kan lyckas löshoppa henne något också om underlaget är bra.


Tror jag ska börja med små trix också, hon är väldigt duktig och lär sig snabbt!

Vi ska ta tag i transporten också är det tänkt, men det får vänta tills jag bytt stödhjul bland annat :)


Så nog har jag planer allt, men sen om allt går som det ska får vi se ;)

Nu har jag bestämt mig också för att Pillan ska åka på 1 eller 2 veckors lastträning under sommaren, skulle gissa på under juni månad... Vill att mina går med Sannes hästar helst då så slipper dom sakna henne allt för mycket ;) Eller om man tar det i samband med när hon ska åka neråt i landet? Hm, värt och fundera på!


Har jag inte lyckats med Miraz tills dess får hon fan åka bort med eller om hon kommer hem och tränar på plan med oss tillsammans :) Vore kul även det såklart!


Hm detta inlägg flöt visst iväg :p Ovanligt? Nej inte direkt, ibland lyckas jag rabbla upp all möjlig info bara sådär.. Sen om någon läser, det vet jag inte!


Skit samma, imorgon ska jag åka ut i tid till stallet och försöka fota mina busfior, vilket skulle vara kul.. Men det blir nog tyvärr ingen aktivering för jag orkar nog inte det. Vill bli frisk så att jag inte ligger HELA min ledighet sjuk!

På måndag ska Malin fixa stallet och rida, tror det bara var hon som skulle åka ut så jag gissar på att hon tar Pillan isåfall men jag vet ej? Det återstår och ser ;)


Godnatt!

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards