sakura

Alla inlägg under september 2014

Av Malin - 12 september 2014 18:40






Mysig bild som jag tog i morse när jag var på G till hästarna =D


  


Idag blev det vila för Miraz som sagt vilket hon verkligen förtjänat.


Sakura hade jag tänkt rida bort till kossorna och sen genom byn men eftersom jag hade stigläder och byglar på Miraz sadel så fick det bli en promenad bort. Jag orkade inte springa och dona med dom där jäklans läderna :p 

Jag har råkat skicka med dom jag använder till bomlösa med Michelles sadel, men får dom ev nästa vecka då Mica ska komma upp till Falun då.


Men iaf, en promenad fick det bli. Med en brunstig Sakura (dom går lite hand i hand mina flickor) när den ena slutat börjar nästa...

Bortåt kom vi och idag var tydligen hörnhuset dom bygger om vid extra läskigt men det gick givetvis att gå förbi, inga problem men hon är så löjlig!


Vidare ut på grusvägen som går längs alla kossor och hon bryr sig inte alls i dem fören vi kommer ganska nära då stannar hon och vändjar mot mig att hon vill vända så hon försökte någon gång men sen gick hon med mig, lite spänd och blåste lite men hon slappnade av efter en stund av massa beröm av både klappar och röst.


Vi stannade till och med och kollade på en ko och en kalv som kom fram mot staketet, och den vilket liv det var idag. Dom råmade en hel del men det brydde hon sig inte alls i, min fina flicka <3


Vi fick en bit efter kossorna sen vände vi och det känns så himla skönt att hon litar på mig, jag tror detta lugnar sig men det blir inte att rida med den hästen förbi kossor mera.




Av Malin - 11 september 2014 18:59

Soligt och skönt, man ska verkligen ta vara på dessa fina dagar vi har nu för snart slår det nog om och då går det säkert fort... :/ haha


Jag och Moa tog kvart i 3 bussen ut till stallet idag och tog oss en liten ridtur runt byn.

Underbart väder och underbara hästar. Miraz har fått upp tempot ganska så rejält sen hon fick komma in och sova om nätterna. Känns toppen, visst halkar vi efter ibland men inte alls som förut.


Travade lite idag med, även om det inte är mycket. Positiv och fram, superkul tycker hon verkligen.

Testade även för och se om hon kommer ihåg galoppskänkeln och kommandot vilket gick lite segt men till slut tog hon galoppen i 3-4 steg sen blev det en liten glädjespark baktill ;) Absolut ingen hög sådan utan mer lite "Wiiie så skoj".. Öronen framåt och allt, blev säkert lite förvånad över att jag bad om det, får se hur det går nästa gång vi prövar.


Vi blev även omkörda att galna bilister också, jösses att folk inte har respekt för ridande ekipage ibland. Miraz sköter sig verkligen superbra men hon kan bli skeptisk fortfarande för vissa fordon ibland. Så ja irriterad blir man ibland :p Finns faktiskt vägar man lär korsa där man måste rida vid bilar och man vill gärna ha lugna bilister då så det inte blir något knas.


Men men, allt har gått så bra =D


A har som sagt Sakura idag och vet inte riktigt vad som händer där. Promenad kanske för jag tror hon slutar sent.


Imorgon har jag morgon i stallen så jag tror det blir promenad med Sakura bort till kossorna och Miraz tror jag att jag ska låta vila faktiskt. Även om hon tycker om att få göra saker så behöver hon vila med.

Men lite bortsning osv skall hon givetvis få!


Från ridturen idag <3

 

Av Malin - 10 september 2014 23:09

Idag blev det aktivering av båda flickorna :)


Först red jag med Moa runt byn med Miraz, skritt och lite trav dom ggr vi fick trava ikapp.

Miraz var tusen ggr piggare idag än tidigare så sova inne om nätterna kanske hjälper helt enkelt. Dom var ju ganska trötta på slutet och ville inte riktigt tillbaka till sommarhagen.


Så det känns skönt att hon blivit lite piggare nu :)


Efter det så tog jag en ridtur med S med Sakura, vi skulle rida förbi kossorna då S häst är rädd för dom och eftersom Sakura inte bryr sig i kossor så ville hon följa med oss och visa för sin häst att dom faktiskt inte är förliga.


När vi kommit halvvägs förbi kossorna så började S häst att frusta ganska så högt och började hålla på bakom Sakura och Sakura blir ju rädd för det där frustljudet hästar gör när dom blir rädda så Sakura började också få panik från ingenstans och gick i sidled och då blev S häst ännu mer rädd så det slutade med två hästar ute på åkern och vi fick lov att hoppa av då det kom bil.


Sen fick vi gå förbi kossorna och det tog då tid innan Sakura lugnade ner sig, aldrig sett henne så rädd någonsin :(

S sa det efteråt att hon hoppades inte att hennes häst gjorde något för Sakura nu, men det hoppas jag inte.


Ska gå förbi där på fredag när jag släppt ut alla hästar så får vi se hur det går helt enkelt.

Hoppas det inte satte några spår i Sakura, hon som lärt så många hästar att gå förbi kossor då hon aldrig brytt sig i dom. 


Resten av ridturen gick bra, hon hoppade för någon sten och var lite halvstissig efteråt men absolut inte dum bara dryg.. 


Imorgon ha A Sakura igen och jag ska ut och rida med Moa igen med Miraz :)

Av Malin - 9 september 2014 19:30

Idag blev det ingen ridning med Miraz lr aktivitet alls då jag och Moa släppte ihop henne och Prince.

Gick så otroligt bra fram tills P blev otroligt hingstig och försökte hoppa upp på Miraz som var ganska så brunstig.


Dom lugnade sig dock och vi hoppades väl att det skulle gå bra.

Men nej, vi fick sära på dom. Vi får prova igen sen när hon gått ur brunst så får man se. Funkar det då så får dom gå tillsammans men isåfall får man helt enkelt sära på dom vid brunst.

Vill inte riskera infektioner eller skaderisker såklart.


Vi får se, håller tummarna iaf!


A fixade med Sakura idag, men jag vet inte alls om hon red lr något för jag hörde aldrig av henne.


:)

Av Malin - 8 september 2014 19:21

*mutter* nu är det höstväder iaf, regn och mulet. Men regnet kom iof inte fören på em idag och sen har det varit lite korta uppehåll men nu verkar det hålla i sig.


Gjorde inte så mycket mer än tog in och borsta flickorna idag. Miraz fick sig en rejäl storstädning i man och svans ;) Fick äntligen min pälsplans att funka, spraydelen till flaskan har inte velat spraya men skam den som ger sig.


Så fin och blank/len hon blev kan jag lova.


Tösen kom direkt när jag ropade på henne med, min fina fina flicka. Hon var verkligen ett bra KÖP!

Nu har jag dessutom beställt hem CA-test saker då det visade sig att hon ej är testad mot det trots allt. Sedan har jag äntligen pratat med vet idag med ang röntgen på kotor, haser och knän (något man gör på araber, speciellt vid avel).


Och åker jag till klinik och gör det så blir det ganska precis 3000 och om jag tar ut en vän till min vet som har en portabel aparat så blir det iaf 600kr billigare och billigast är väl alltid bäst ;) Nejdå, men skönt och slippa åka iväg.

Så jag skall väl ringa och boka tid vid löning tänkte jag så att man får det gjort.


Sakura blev också borstad och fin idag, sedan fick hon lite morötter med vilket var mums tyckte hon.


Imorgon har A Sakura och jag ska väl göra något med Miraz.

Vi får se, hoppas det är bättre väder dock!

Av Malin - 7 september 2014 21:58

och helgen är slut.  Gick på tok för fort, kanske för att jag inte haft all min kraft åter sen jag var sjuk eller bara för att det varit sjukt mycket. Jag vet ej!


Blev iaf ingen ridning igår så det blidde vila för båda flickorna.


Min och sambons äventyr var iaf ner till Laxå igår, vi var ner och kikade på en ny bil och den blev väl med hem såklart. Men det var ganska spikat iof. Så nu är vi passatägare istället till en 2011, kan inte modellen utantill och kommer väl aldrig lära mig :p haha

En silvig en denna gången!


Och givetvis stannade vi till hos mor och Michelle och hälsade på, en riktigt glad Diva fick vi också träffa :D
Så vi satt där och fikade och pratade en del innan vi stack hem till Petra och hennes familj, nu hann jag aldrig träffa Petra eftersom hon jobbade men barnen och Rickard.

Riktigt trevligt, blev lite fika där hemma med =D Mycket najs!


Var hemma vid halv åtta, lagomt att kvälla i lilla stallet och sen stora efter det.

Och trots en dålig sömn under natten ( ca2 timmar) så höll jag mig vaken hela dagen och hela kvällen, la mig väl strax efter 01.


IDAG....


Men blev väckt i morse utav en i stallet då min lilla skithäst gått under tråden igen och hade spatserat iväg till en grannes gräsmatta som var godare än hagen (kan jag förstå).


När jag och David åkte hem från stallet igår efter 20.30 så sa jag det till honom att snart kommer hon gå under tråden, hagen är ju hemsk och har inge mat i princip. Har fått stödfodra sen en tid tillbaka och sen fick man detta samtal idag, lite komiskt ändå :p


Men nu är dom hemma, alla vinterhagar är klara så vi får ta hem dom. Så det var skönt, för hon skulle nog annars säkerligen spatsera ut igen, strömmen var även slut nu igen. Annars hade hon hållit sig inne, för hon har respekt för den iaf, tur det!


Nåja så jag har donat med lite saker i stallet idag :) Men skönt, äntligen liksom.


Sen kom Sanne över så vi var ut på en ridtur tillsammans och Sakura var pigg och glad, kul att få träffa sin kompis igen och nog blir man lite till sig som alltid, haha


Vi red iaf bort mot Hälsingberg och upp i skogen där och se så man kommer längs crossbanan, mycket trevlig ritt som skall göras om snarast.

Skall väl ta mig till henne någon helg med så man kan rida där, men dom har ju synd nog dragit ner på väldigt mycket vägar där nu :(


Mycket trevlig ridtur som sagt.


Och ja Miraz fick sig ju en redig promenad när jag hade hämtat henne hos en som fångat in henne (grannen där).. Så det var ju bra att hon fick sig lite aktivering där med, först med sig själv och sen med mig.


Bjuder på lite bilder eftersom det var länge sen enligt en kär person ;) hehe


                    

 


Det var allt för idag, får se vad morgondagen erbjuder sig :)


Av Malin - 5 september 2014 22:03

Idag mår jag tusen ggr bättre, lite seg fortfarande och ont i hals och huvud men det ger nog med sig snart hoppas jag :) Käkar fortfarande alvedon då jag absolut inte vill ha tillbaka ledvärken jag fick :/


Men iaf så tog jag mig ut med båda mina flickor idag, med en del vila och dricka för pauser då jag blev helt slut för ingenting :o


Först ut blev Miraz, red runt byn och körde på med en del travarbete idag. Pigg och framåt och hon glad som vanligt!

Märks vilka gångarter denna tjej tycker om, haha


Det gick iaf klockrent, riktigt fin och trevlig bjudning. Blev stopp en gång vid hästarna uppe vid backen för dom var SÅ intressanta så hade faktiskt lite svårt och komma därifrån så fick peta till henne med spöt faktiskt. Suck...!


Min fina tjej har blivit ruskigt fin sen hon kom hem igen, så glad för det <3


------------------------------------------


Sen blev det Sakura och det blev barbackatur även på henne, men jag red runt småtäkt. Så lite längre med henne :)


Blev en del travarbete och ställning/form. Riktigt fin var hon stundtals =D

Så himla kul och rida när hon är så förbaskad fin och blir bara finare och finare, wiie.


Imorgon blir det nog ingenting med någon för då ska jag och älskling ut och åka en sväng... Hemligt uppdrag.

Men vi får se, jag har morgonen då så jag kommer mocka och fixa allt till Sakura men sen ingen ridning som sagt.

Har senare kvällen i stallen med så får se om jag kanske hinner rida före det på dom lr någon.


Återstår och ser helt enkelt ;)


Trevlig helg alla!

Av Malin - 4 september 2014 21:14

Har legat däckad sen igår, fy fan. Man har verkligen ingen ork när man är sjuk :(


A var ut och red Sakura idag, Miraz fick ännu en vilodag... 

Måtte jag bli frisk nu så man får komma igång ordenligt igen, lr försöka ;)



Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards