sakura

Alla inlägg under juni 2013

Av Malin - 13 juni 2013 09:40

Idag åkte jag med Inger ut till stallet för att få vara med och se hur morgonpasset ser ut och fungerar där ute.

Kändes väldigt bra faktiskt att få vara med såhär, kändes även tryggt och bra mot Sakura med.


Så 06.30 stod jag vid film och fabel och blev upphämtad där...


Möttes av vakna hästar i stallet iaf, en pigg och glad Sakura också med spån i hela ansiktet så sovit gott verkar hon ha gjort iaf ;)
Tror hon faktiskt vaknat ganska precis när vi kom!


Inger började ge alla hö osv så då hämtade jag även hö och slängde in till Sakura, dock var det inte så värst intressant. Hon åt väl lite men hon ville hellre ut.


Och Sakura vaktar sin box bestämt, jag och Inger stod utanför och kollade på henne när hon plötsligt börjar sura rejält osv, så jag hoppas DET lägger sig.

Tur nog är hon iaf snäll när man ska ta in/ut henne samt slänga in mat. Det är bara när man står utanför och sådär som hon blir grinig och jag hoppas det håller sig på det sättet så att det inte blir även när folket går in/ut ur boxen.

För då blir det ett problem!


Alla hästar som går där nu (5 st inkl Sakura) går i en varsin hage, så Sakura fick en egen med vid sidan om alla. Den hade mest gräs också vilket kändes rättvist :p Haha

Där kommer hon få gå tills hennes kompis kommer för då släpps dom i sin stora beteshage vilket känns superbra!


Stallägaren ska fixa tunnor och agregat sedan är allt klart för den hagen och jag längtar sååååå =D

Hon ska gå med en valack som heter Göran tror jag, tyckte Inger sa att det är en bruksnordis eller om det var en kallblodstravare, det återstår och ser när han kommer.

Tror iaf Sakura blir glad för sällskapet!


Annars så har allt gått jätte bra, jag vet inte om jag ska vara med imorgon bitti på utsläppet heller eller om den som har det då tar det själv. Får se sen...


Jag ska iaf ut nu i eftermiddag och hjälpa till med insläppet av Sakura då, som sagt i början är det kanske bra att jag är med vid in/utsläppen åtminstone.


Nåja, bjuder på två bilder från dagen. Hennes fina box och sen godmorgonbild på älsklingen <3


 

 

Av Malin - 13 juni 2013 09:29

Dagen var väldigt lång så jag uppdaterar nu i efterhand!


Det var alltså dags för flytt av häst och det hade ju kunnat gå betydligt bättre måste jag erkänna.


Åkte ut efter 16 tiden och packade ihop alla saker, sedan började jag mocka ur ena boxen.

När älskling kom så fixa vi med släpet och backade bak det.


Tog ut Sakura och skulle lasta, såg ju från början att hon blev lite tittig men absolut inget mer så jag tänkte ok, hon kommer tjafsa lite innan hon går på.

LITE var absolut inte ordet, när jag försökt ett bra tag att få in henne så kom Amelia hem och så tog hon och hjälpte mig och tur var det faktiskt för jag hade aldrig fått in henne ensam iaf!


Tog oss TVÅ jävla timmar att få in hästj*äveln i transporten och det jävligaste var att hon inte var rädd för 5 jävla öre utan bara vrång och envis till tusen.


Till slut så backade vi in transporten bredvid deras garage så att vi fick en fast vägg på ena sidan och sen la vi rep om arslet osv.

Blev en del stegringar men sen rätt som det var så trampa hon in helt av sig själv efter att ha stått lugnt på lämmen en tid.... 


Men 2 timmar??? Hon som jag kunnat lasta helt själv på mindre än 5min förut....

Jag visste att senaste åkturen för drygt 1 år sedan skulle sätta sina spår men inte på detta vis, och sen att hon absolut inte var rädd ens...

Jag menar hon var in nästan helt flera ggr, men man såg att hon inte tänkt hela vägen så då var det bara och backa henne.


Säger som sagt, tur att Amelia kom och hjälpte mig för jag hade inte fått damp på hästkraken!

Amelia gjorde ett kanon jobb, hon är så lugn och duktig. En tjej som borde jobba med hästar faktiskt! Skulle anlita henne direkt ;)


Nåja, hur lugn som helst när hon väl stod i transporten.. Började trampa en del när vi stått ett tag så då åkte vi iväg direkt och hon lugnade sig fort då och stod fint hela vägen bort. Stod still även vid korsningen där vi fick stanna till en sväng.


Urlastningen gick också skit bra, backade lugnt och fint ut men jävlar vad förvånad hon blev när hon kommit ur och såg att hon inte var "hemma" längre.


Men hon tog det med lugnet själv iaf, gick runt något varv på plan sedan gick vi in i stallet och älskling fick bära in spånbalarna så jag kunde lassa dom i boxen medans hon satt fast i ena sidan där i boxen.


Första hon gjorde när hon kom loss var att kissa, stackars flickan var kissnödig ju... Tänk om hästar kunde prata ibland? Vad det skulle underlätta!


Slängde in hö och vatten och sen sa vi godnatt!

Av Malin - 11 juni 2013 21:54

Och snart sista natten att jobba, känns helt underbart (Jag vet, tjatig :p)....!


Nåja, idag blev det en ridtur tillsammans med Sanne och jag tog lite bilder bland annat och en filmsnutt, vet dock ej inte om jag får lägga upp den eller så. Så ni får nöja er med bilder ;)


Min sista ridtur tillsammans med Sanne blev en tur runt berget och med andra ord klättring.

Hon kändes jävligt pigg i början men sen tog det av lite så jag fick putcha på rätt fint emellanåt men sen gick hon rätt fint ett tag.


Vi tog en galopp också men den var inte alls någe bra, mycket avbryt och byte av höger/vänster galopp.... Måttligt irriterande måste jag erkänna.


Provade även sadeln, en Globus clic 17" och 34 (vid)... Satt riktigt bra, väldigt bekväm osv.
Dock osäker på om man skulle haft en mindre vid, normal mot vid vill säga.

Den låg riktigt bra när den var spänd för men jag vet ej... Hade varit skönt och haft en av vadera och kunnat prova samtidigt för att se.


Annars helt ok som sagt, bred kanal, skön sits och jag satt ruskigt bra i den och Sakura verkade helnöjd!


Nåja, blir nog ingen sådan...

Väntar ju på min fina som jag beställt. En KenTour, får se när den kommer? haha


Mockning av boxarna blev det inte och jag glömde såklart även ikeasäckarna IGEN så det blev inge packning av grejer så imorgon blir det fullt upp, men jag får helt enkelt åka dit i helgen och dona också.

Lär komma ihåg att ta med stallhyran, inte blivit av eftersom jag inte vetat om jag ska betala en hel lr halv hyra och sen åkte jag iväg osv. 


Sen ska vi köra en vända till skroten i helgen eller ev torsdag, vi får se helt enkelt när det hinns med.
David sover ju ändå till ca 17 tiden om dagarna när han jobbar natt (Om jag också kunde det)! ;)


Sen ska jag och Sanne plocka ner hagen också och få ner till henne, sen så ska väl allt vara klart tror jag?


Aja, här kommer bilder iaf!


       

Bonusbild på sadeln.... Och ja jag står nere hos Sanne och fixar Sakura :)

 

Av Malin - 10 juni 2013 18:48

Då har jag varit och hämtat upp en sadel som jag ska prova på Sakura, det är en Globus clic, exakt en sådan jag suktat efter i en all evighet men har velat i och med att det inte riktigt är sådana knästöd som jag vill ha.


Nu hitta jag dock en som ska sälja i den stl och allt som jag funderat över så jag tog chansen och ska prova den.

Så den ska med ut imorgon och så ska jag provrida med den :)


Ska rida med Sanne imorgon så då får hon slå en kik på hur den ligger också, väldigt bra!


Idag så har A Sakura igen, mycket Sakura för hennes del nu men det är nog skönt. För nu blir hon ledig en hel vecka innan hon ska ut igen och då hinner Sakura komma in på det nya stället och allt i lugn och ro.


Dock strular det givetvis redan :(
Fick precis veta att ingen tänker ha sina ute dygnet runt, förut var det iaf en som ev skulle gå med Sakura, lät väldigt positivt.

Men nu verkar hon ev bli helt själv.


Dessutom så den hage som var tänkt till mig den går det redan hästar i, så det där blir spännande måste jag erkänna :/ Men antagligen får jag hagen där han dränerat, men den är gigantisk och ska hon gå där helt själv? Hm, jag vet inte jag.

Sakura kommer stå och gapa efter alla andra hur länge som helst om jag ska vara ärlig, och jag vill inte ha henne själv :(


Jävla skit!


Får se hur allt blir, blir hon till att stå själv då får jag ev flytta henne under sommaren iaf. För det funkar ju inte givetvis.


Nåja...


Imorgon har jag mycket att göra, likaså på onsdag...

Jag lär tömma ur boxarna helt och städa ur så gott det går.


Sedan ska jag packa ner alla saker, har ju hur mycket smått som helst som jag blir tokig över men det blir väl att sortera mer när jag kommit till rätta på nya stället. Där får man ett bra slåp dessutom, sen får jag köpa lådor och diverse för att hålla småsaker till rätta och inte utspritt :p


Jag ska försöka få det mesta gjort imorgon men jag tror inte jag kommer hinna det ev, ska ju rida med Sanne tex och jag vill inte komma hem försent för jag vill helst hinna slappa lite innan jobbet. Men det märks hur det blir....


Fy tusan, är så nervös över allt... USCH!

Av Malin - 10 juni 2013 16:21

En hel vecka utan ett ljud ifrån mig, hur ska man sammanfatta allting nu då?


Onsdag 5/6


Åkte ut rätt sent till stallet då jag somnade på soffan givetvis :/ Hade ju tänkt rida med Sanne också men allt blev inställt då hon fixade med allt till sin häst inför tävlingen den 6:e.


Jag började rensa i stallet, skrubba ur hinkar och baljor, samt gjorde i ordning boxen och hagen åt Sakura eftersom hon skulle sova inne i natt.

Tog in henne vid 21 tiden och hon verkade mer än nöjd över det iaf, kan förstå det med alla flugfärn i vädret :(


Sedan åkte jag hem.


Torsdag 6/6


Sanne släppte ut Sakura på morgonen och allt gick toppen!


A red Sakura och släppte sedan ut henne i stora sommarhagen...


Själv åkte jag med David och Roysan till stugan, evigheter sen jag var med dit och det är pga olika orsaker helt enkelt. Men nu lovades det sol och värme så då tänkte jag ta mig tiden att bara ligga och sola om dagarna.


Så blev det inte kan jag säga :/


Åkte på förmiddagen upp, soligt och varmt hela vägen men sen blev det molnigt och kyligt i luften när vi kom upp till stugan så jag var mest inne under torsdagen medans karlarna klippte gräset ;)


Fredag 7/6


Idag var vädret bättre även om det var lite molnigt, men varmare i luften åtminstone och mer sol mellan varven.

Kastat lite pil och haft trevligt. Kikat på filmer och serier osv.

Solat lite också, med sololja... Men verkar inte direkt hända mycket på den fronten :/


Jag och älskling åkte in en sväng till Orsa idag också och handlade lite och kikade runt.

Gick fort för det är inte stort där inte :p


Vi var ner och fiskade en sväng vid sjön också, men där var det dött... Fiskarna tog bara masken utav mig (småfisk) så jag gav upp efter en bra stund.

Karlarna låg och solade medans jag stod och fiska, japp det var bara JAG som fiskade!


Vi tog även bilen en vända och skulle försöka hitta på en slinga att vandra på i skogen men vi hitta inte den och vi gick runt i skogen på ingen stig alls :/ Jösses :p


Lördag 8/6


Idag var det mest mulet och lite regnskurar, inte mycket men en del iaf....!


Idag tog vi oss till stigen iaf som vi letade efter igår, nu hade dom kollat upp lite mer på kartor för hur långt det ev var osv.


764m upp ligger toppen vi ska gå uppför, men vi började någonstans på 400m, var drygt 3.5km vi gick tror jag och det gick mycket uppför på många ställen, det var även sunkmarker lite här och var vilket gjorde det extra jobbigt att gå, skittungt faktiskt!


Men helt klart värt promenaden för när vi kom upp på toppen så såg man bergen och allt runt om, man såg även Sälenfjället tex... Otroligt vackert!

Solen lyste lite emellanåt också under vandringen, men när vi kom upp på toppen började det bara blåsa och ganska kylig luft för den delen med.

En bra sak, man hade ganska bra mottagning på telefon iaf ;)

Så kunde iaf ladda upp en bild på mig och älskling på toppen med utsikt över allt och bort mot Sälenfjället!

Kanon fint!


Tyvärr såg vi inga djur alls, bajs och spår var det ända :/ Besviken, minst sagt.

Kommer aldrig få se en björn :(


Nåja, det tog oss 1 timma att gå uppför och ner tog det 50min ungefär =D


Senare på kvällen/natten så åkte vi ner till sjön och la i en båt och åkte ut på sjön för att försöka fiska igen, men det var precis likadant denna gången, dom snodde masken.

Jag är helt 100 på att kroken var förstor också, så nästa gång ska jag ta ett spö med mindre krok!


Det knakade till som satan i skogen också efter sjökanten och lyckades se något vitt som for ner för berget i skogen.. Sedan hörde man vrålet, en älg... Man hör ganska ofta på om det är en älg som springer genom skogen för det låter mycket, knakar satan osv :p

Men mer än lite vitt i skogen fick jag inte se... Nåja något iaf... Haha


Söndag 9/6


Idag hände inte alls mycket kan jag säga... Jag försökte sova ut så länge som möjligt men man vaknar ju minst 1 gång i timman men gick slutligen upp efter ett bra tag och då packade vi ihop och drog hem, gud vad man kan längta hem alltså även om man har det bra borta!


Jag har haft en helt underbar weekend med älsklingen, har iof hållit mig lite för mig själv för att jag inte orkar vara med dom när dom dricker på som dom gör emellanåt. Jag åker inte till stugan för att bli full och dryg utan jag åker dit för att njuta så därför var jag inte alltid med dom.


Jag var ner till sjön själv en dag och sen kikade jag på getterna lite som går där i en hage. Nytt för i år tydligen...


Eftersom dom somna tidigt så var jag ut på natten och kasta pil själv bland annat och lite sådant, haha

Låter kanske trist, och det hade jag väl ibland men det är väl så det är när man åker själv med dom där två. :/


A har haft hand om Sakura hela helgen också, och det har gått toppen!


Kommer slänga in bilder här någon dag från våra äventyr, väntar fortfarande på dom från min darling.. Går inte fort där :p

Av Malin - 4 juni 2013 20:15

Idag har ingenting hänt, sakura fick vila då jag mått lite dåligt :/

Sista natten inväntas nu och det ska bli skönt tycker jag :) hehe

Imorgon och torsdag kommer A att rida sakura så det blir väl tyst här inne igen då :p

Sakura ska sova inne imorgon kväll så jag kommer åka ut på kvällningen och plocka in henne. Hoppas hon håller sig tyst där inne bara.
Sen släpper Sanne ut henne på morgonen snällt nog :)
Hon kommer få gå själv i vinterhagen fram tills eftermiddagen då Sanne ska ut och tävla med Aramis =D

Antar att det blir lite skrik men jaja!

Jag ska plocka ihop allt jag har kvar samt rensa och slänga mer skit. Sen ska vi och kasta soppsäckar någon dag med. Puuh är mycket nu.. ;)

Av Malin - 4 juni 2013 17:23

Första natten avklarad och den gick som på räls :)


Dagen till ära så skulle jag rida med Amelia, dock så stängde jag av kl så jag blev fan en aningen sen men söta Amelia hängde med ut på en tur trots det. TACK för det! =D

Vi red runt långtäkt och tycker att hon skötte sig fint, lite väl fjollig för vissa saker men hon är ju som hon är emellanåt. Sådant man helt enkelt får vänja sig vid, haha


Vi körde mest skritt en del trav och sen en liten galopp och allt gick så fint så!

Verkligen super länge sedan jag red med Amelia så det var riktigt skoj, och jag babvelkvarn pratade på som vanligt, hahaha.. Suck :p


Blev en sen ridtur så det blev lite jäktigt innan och efter. 

Var väl hemma efter 22 tiden så då var det bara att göra mat och slänga sig i duschen och sen skynda sig till sin skjuts för att jobba.


Jäktig dag men samtidigt en riktigt BRA dag! =D


Bjuder på två bilder på tröttmössan igår, innan vi red ut!

   



Här är två bilder från lastningen med Miraz förresten =D

   

Av Malin - 4 juni 2013 08:16

Sov hos Petra och familjen i deras nya lägenhet vilket gick bra.

Otroligt fin lägenhet som passar dom väl :)

Jag, Mica och Michelle satt och spelade Uno igår kväll och hade skitkul.
Käkade lite chips också :) men det blev en tidigt kväll.

Idag!
Så blev det frukost tillsammans med älskling och Petra.
Vi pratade om allt möjligt, senare kom även barnen hem så man pratade med dom osv

Sen kom även Mica och vi bestämde oss för att gå ner på stan för att kolla leksaksaffären samt köpa glass :)

Där nere så mötte vi upp Michelle också som hade handlat lite kläder till sin avslutning. Riktigt fina kläder :)

Efter stan så var det dags att säga hejdå till alla och ta oss ut till stallet för att hämta transporten samt flytta in alla saker i stallet.

Petra och barnen kom med ut också för dom ville hälsa på Pillan såklart :)

Så jag visade Michelle hur jag tvättat såret bland annat och sen var dåliga benet lite svullet såklart, precis som jag misstänkte att det skulle bli i och med gårdagens spring :(

Så jag sa att dom kan svalka benet med vatten. Viktigt att dom får ner svullnaden liksom.

Hon hade blivit riktigt biten också så massa flugmedel på samt så provade vi nya flughuvan, satt bra faktiskt men karborrefästerna var lite på gränsen för lite att fästa i men den satt bra så det borde funka.

Sen fick hon gå ut i hagen igen...

Och vi åkte hem till Falun!

Det var vår helg och nu är Pillan nere där hos min syster.

Vill önska dom en fin tid tillsammans, jag vet att Pillan kommer få det bäst hos Michelle och mamma <3

SAKURA!
Kan ju säga det också att ihopsläppet med sakura och sannes hästar gick riktigt bra, sakura blev så kär så ;)

A har även ridit sakura både lördag och söndag och allt har gått jättebra.
Skönt och höra!

Bjuder på några bilder från dagen!

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards