sakura

Alla inlägg under juni 2013

Av Malin - 16 juni 2013 18:50

Och jag lyckades sova lite längre idag :)
Vaknade vid 13 tiden först och svarade på lite sms och pussades med älskling men sen lyckades jag somna om lite och vaknade vid halv 3 och då gick jag faktiskt upp strax därefter.


Gick upp och satte på en maskin med tvätt samt gjorde frukost osv :)


Sedan tog jag en buss till stallet, kollade tavlan och sen hämtade jag flughuva, flugspray och ett grimskaft sen promenerade jag bort till hagen där Sakura stod och vilade benet i skuggen lite längre in i hagen.

Väldigt lugn var hon, vände sig om när jag ropade på henne och kom sedan gåendes emot mig, flicktösa <3


Satte på huvan och spryade på medel sedan kollade jag igenom henne så hon var hel och det var hon =D

Men vad mycket knottbett hon fått runt naveln och juvret samt framme vid bringan, stackars kicka.


Lär smörja på det nya knottmedlet och se hur det fungerar!

Hoppas det funkar bra iaf.


Sedan stod jag och gnugga bort lerbitar på ryggen som hon så fint rullat in, säkert lagt sig ute på fältet där han dränerat och det inte hunnit växa gräs på. Haha

Hon har plötsligt gjort ombytt roll där, hon som aldrig rullat sig i lera har plötsligt börja göra det (kanske tack vare en lerig hage sen innan?). Då hade hon inte så mkt val till slut.


Nåja, det är alltid lättborstat vilket är skönt.


Gjorde inget mer med henne idag, tyckte hon gott och väl kunde få gotta sig.

Men imorgon ska jag faktiskt hitta på något, vad får vi se... Vet inte om man törs rida ut ännu men tänkte ge det ett försök ;)

Sen får vi se om jag ev får skäll lr dyligt i efterhand! (Vet ju inte vart jag får rida så att säga).


Två bilder på bäs idag <3

   

:)

Av Malin - 16 juni 2013 00:59

Vet ni vad, jag mockade faktiskt ur boxarna idag på gamla stället, slog en kik i rummen så att jag inte gjlömt något sedan så hann jag med och ta ner lite stolp och tråd också.


Var ganska varmt men man ska inte klaga överhuvudtaget!

Bästa av allt är att avstånden mellan mitt nya stall och gamla är inte alls långt, man går på 15-20min tror jag?


Nu ska jag bara plocka isär höhäcken samt hämta skottkärra, sop och grepar. Ställde fram

allt vid stenen för jag hade tänkt försöka få med dom i bilen men det blev inte riktigt så. 


Så jag hoppas det är OK att dom står där nu!


Det var rätt så drygt måste jag erkänna att tömma boxarna, när man kommer till den blöta delen så är det så jädrans tungt så att man inte orkar det knappt.

Sen av att sopa golvet stup i ett gjorde att jag fick hon mellan tumme och pekfinger på bägge händerna så jag kände mig rätt så handikappad emellanåt.


Men det känns skönt nu när det är klart!

Men jag saknar det redan även om det känns bra på nya stället. Jag oroar mig säkert för mycket men ja vi får se hur allt går.


Imorgon tänker jag gå en promenad med Sakura igen. Funderar på att ta en väg som går in i skogen, jag vet bara inte om man får rida på alla stigar/vägar men om det inte sitter en skylt så borde det vara ok va? :p Haha

Tänkte utforska iaf, OM det är fint väder ;)

Ska ev bli regn och jag känner inte för att traska i regnet! Då blir det bara en titt för och kolla så dom lever båda två ;)


Fick en senare update från E om att det var lugnt i hagen fortfarande, dock verkar det vara Göran som är bossen men Sakura försöker och ger sig tydligen inte, lika med han.

Så det blir antagligen Göran, känner det på mig bara!

Av Malin - 15 juni 2013 19:11

=D


                                                     

Av Malin - 15 juni 2013 18:48

Idag var det alltså betessläpp för hästarna, eller ja iaf för Sakura och hennes nya kompis ;)


Jag och A åkte ut tillsammans vid halv tio och där visade jag henne runt lite granna samt att vi gick bort till Sakura och hälsade på henne en sväng. Hon var för övrigt betydligt lugnare idag.


Utsläppet och fodringen hade gått riktigt bra, hon hade öppnat boxen lite bara då Sakura stod där och väntade :p

Sen hade allt gått riktigt bra så det var skönt och höra.


Dock vandrade hon runt i boxen som vanligt efter insläppet, väldigt tråkigt men det är som sagt väldigt tidigt för henne att gå in då :/ Hon är ju van med att gå ut som hon vill. 
Spännande och se fortsättningen där!


Men iaf så gick vi sedan en liten promenad med Sakura för att visa sjöhagarna för A, idag traska hon på som om hon gått där flera ggr tidigare. Hon är så himla duktig, snabblärd och lättsam.


Sedan fick vi sms från Elise om att dom var på väg så då vände vi hemåt och så fick Sakura stå i hagen en sväng och vi väntade vid stallet.


När dom hade kommit så gick vi bort direkt, tog Sakura på vägen och gick bort och släppte dom i deras nya beteshage som dom såg ut att tycka om ;)


Fin och lugn hälsning i början sen for dom runt som idioter över hela hagen, men lugna sig efter en stund :)


Jag fick några bilder iaf men postar dom i eget inlägg...

Av Malin - 15 juni 2013 03:35

Ja vad ska man säga?
Jag somnade strax efter 21 på soffan och sov någon timme.

Vaknade sedan och fick upp och käkade bland annat sedan gjorde jag mig klar och la mig i sängen.

Nu har jag varit vaken i några timmar och kan fan inte somna :(
Tänker på allt möjligt...

Bland annat på att jag vet att det blivit ledigt både i Lösdriften och ena stallet på hälla men jag står för långt ner på listan för att få någon av platserna, vilket jag tror är bra..

Jag älskar stora Höjen hittills men skulle inte säga nej till att hamna 5-10min från mig heller.
Jag bar tänkt att köpa moppe ev och då blir det betydligt närmare till hälla också. Hade varit underbart!

Men nåja, det är inget jag behöver tänka på men kommer det samtalet längre fram så vet jag inte hur jag gör.
Åka och titta på stallet gör jag nog garanterat sen disk med David såklart!

Sen tänker jag på utsläppet som kommer ske om två timmar ca, kommer hon vara lugn och snäll eller lika spänd och orolig?
Min lilla bäs!

Sen ihopsläppet med Göran i beteshagen, Gud så spännande alltså!
Funderar på och se om dom ev kan få gå en sväng vid beteshagarna intill stallet senare också. Finns så mycket mark så förstår inte varför dom andra sa att det inte finns? :p

Kamera batteriet är på laddning iaf och jag tror jag är redo.
A ska följa med ut imorgon också och se runt i stallet och även vara med vid ihopsläppet. Blir spännande!

Men en sak återstår....!! En sak jag inte kan ta här och den saken är riktigt jobbig.. Vet inte hur jag ska ta det :/ suck!!

Sen vill jag veta om NÅGON vet vad jag menar för låt där dom skriker "skriker ut mitt namn" bland annat.
Dom sjunger även över hav och land.

Har sökt ihjäl mig efter låten och varje gång jag hör sen på radion så syns inte artistnamnet lr låten och dom säger det aldrig heller.. Anonym kan dom väl inte vara??? Grr

Nåja ska ta och dricka upp min kopp med varm choklad nu!
Godnatt!

Av Malin - 14 juni 2013 17:48

Idag har jag varit duktig kan jag lova er ;) haha


Först av allt så hade utsläppet i morse varit sådär fick jag en uppdatering om..

Det hade gått bra med att ta ut henne men hon är väldigt spänd och orolig.. Vandra runt och skrek i hagen.

Sedan hade hon även gått rakt över L när hon skulle ge hö och ut i gången, hon fick lov att hämta grimman för att få in henne igen.

Så hon tyckte att jag skulle vara med vid morgondagens utsläpp!


Jag åkte ut till stallet vid 13 tiden.

När jag kom ut och såg att Sakura står helt solo uppe vid stallet så förstod jag VARFÖR hon vandrat och skrikit i hagen när hon lämnat henne där.


Dom två närmaste hästarna som hon kan se i hagarna bredvid hade idag fått gå ner i sjöhagen och där ser hon inte dom alls.

Sedan så går det två till där uppe MEN dom går så att hon inte ser dom så antagligen trodde hon väl att hon var helt själv där uppe, stackaren.

Jag gick in och mockade och fixade allt med hö osv innan jag tog in Sakura.

Sakura blev nöjd och glad när jag hämtade henne. Faktiskt väldigt lugn också.


Hon stod faktiskt väldigt lugnt och nöjt på gången, först höll hon på och tjafsa med huvudet men det var nog för att spännena satt så jädra hårt så jag tog loss ena sidan och band fast grimskaftet istället då blev hon nöjd. :)


Sedan fick hon flugspray och så gick vi ut på en promenad, vi gick ner förbi sjöhagen där Vilja och en till häst går och betar om dagarna.

Hon verkade väldigt nöjd med att få komma ut och titta runt vart hon hamnat, lite små läskiga saker här och där men allt gick bra trots det.


Sen släpptes hon i hagen igen och då skrek hon väl en del.

Vilket jag iof kan förstå eftersom hon fortfarande inte kunde se någon annan häst.


Tur att det är sista dagen imorgon för henne att gå själv..

Blir några timmar på morgonen sen kommer hennes nya kompis mellan 10-11 och då kommer dom släppas i deras beteshage som förövrigt såg riktigt fin ut idag.


Det tråkiga är att det är en bit och gå dit varje dag, men det är det värt ändå!
Sveden hästarna kommer inte beta av en av hagarna heller så då kommer våra få gå även i den hagen så det är absolut inte dumt. Dom har mat så det räcker och blir över... Så skönt!


Vattnet kommer J att fixa åt oss också, vilket också är superskönt.. Blir liksom förlångt att dra dunkar osv den biten även om man tar det i en skottkärra lr så.


Så det blir skitbra detta =D

Hittills känns det ok, förutom händelsen i morse men tror det lägger sig fort bara hon får sin vän osv.

Sen hoppas/tror jag att denna valack kommer fortsätta gå med Sakura under resten av årstiderna med om dom blir bra vänner.

Det är en nordsvensktravare på 4år, valack då. Verkar urmysig!
Så jag ser fram emot imorgon när dom kommer.


Pratat med hon som har utsläppet imorgon och eftersom att jag inte kunde ta mig ut till halv 6 då hon tänkt åka dit så sa hon att hon nog fixar utsläppet av Sakura iaf.

Så jag sa bara att hon får vara vaksam när hon öppnar boxen så hon inte springer över även henne!


Så med andra ord behöver inte jag åka ut förens runt 09-10 imorgon, så det var ganska så skönt ;) haha


Kör väl en uppdatering imorgon med ;)

Bjuder på en bild från dagens promenad samt två bilder på deras nya hage :)

     

Av Malin - 14 juni 2013 02:19

Yes jag har nu bokat mig ännu en gång in på en utav Agnetas kurser, denna gången är det för oss som är intresserade utav att börja med PNH. Kurser innehåller teori och praktik!


3-4 augusti är det och jag ser fram emot det riktigt mycket. Men samtidigt livrädd för att jag inte ska klara av detta. Som ni vet så har jag svårt för att stå i centrum, väldigt svårt för gruppsaker och denna kurs är för max 10 deltagare varav att vi är 6 deltagare nu inkl mig.

Så antagligen kan det bli full grupp, känns inte alls bra på det sättet men jag vill och sen får vi se hur det går.


Spyr, svimmar eller stammar då är det så helt enkelt. Förhoppningsvis ser jag inte dom andra deltagarna igen :p Haha

Men kan kanske tänka lite så, eller hur? 


Nåja, efter flytten av Sakura igår så blev jag ju väldigt orolig för denna kurs eftersom hon ska med mig dit.

Jag vill inte direkt att det tar 2 timmar att lasta henne nästa gång med, så jag måste nästan flörta lite med David eller Sanne om lite hjälp.


Blir iaf en nattning för Sakura där vid kursen isåfall, då slipper man lasta henne två dagar i rad tänkte jag :)

Så det blir nog super bra, och skulle hon krångla på vägen hem så har jag Agneta där som hjälper till vid akuta fall så hemfärden löser vi ;) 


Efter första kursen så kommer jag att ta hem Agneta och/eller åka dit på lektioner osv för detta är något jag vill syssla med, väldigt mycket.


För er som inte riktigt vet vad det är så har jag kopierat lite text från en sida....


Parelli Natural Horsemanship


Vad är Parelli?

Ett unikt utbildningsprogram som lär människor, oavsett ålder, kunskap och position att kommunicera med hästar naturligt, genom tillit, förtroende och hästpsykologi.


Man får lära sig att förstå hur en häst tänker, man lär sig att "läsa av" och tyda hästens signaler, hästens "horsenality" och utifrån det, vad som är viktigt för just den hästen.


Är du en bra hästmänniska som ser vad din häst behöver i olika situationer så kommer din häst att göra vad som helst för dig. Allt beror på dina mål, om det är att rida i skogen, hoppa högt eller rida dressyr så är Parelli nåt för dig.

Av Malin - 13 juni 2013 18:38

Jag åkte ut till 16 tiden till stallet, denna gången tog jag paraply med mig men man blir ju blöt om ben och fötter oavsett :(

Nåja jag la i äpple och Hö i boxen innan det var dags att ta in en blöt häst.
Hon blev glad när jag kom för att hämta henne och hyfsat lugn en stund i boxen också tills hon börja gå runt, runt och sen börja hon halvstegra också längs väggarna samt så sparka hon bakut två ggr, väldigt små men iaf.

Hon ville då inte vara inne i boxen visade hon.
Det roliga är att hon har två hästar mitt emot sig men ingen bredvid sig.
Men hon ser och hör dom andra två utan problem.

Så jag stod och kollade på henne bra länge innan jag åkte därifrån.
Jag hoppas hon lugna ner sig iaf!

Annars hoppas jag att någon utav dom andra säger till via sms lr telefonsamtal när dom är ut.

Min snutta <3

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards