sakura

Alla inlägg den 22 april 2012

Av Malin - 22 april 2012 20:22

Japp idag har det varit full fart för min del.


Först kom jag till en öppen hage :o Vid öppningen var det endast den nedersta saken som satt, så dom hade lätt kunnat hoppa över och gått ur hagen. Men mina snälla flickor stod bara vid sin bal och käkade, tur nog.


Skulle gissa på att dom har småbråkat vid grinden och någon har blivit injagad/knuffad vid grinden och dragit med sig skiten. 

Efter att ha fixat det så tog jag och satte tråd vid avdelningarna i hagen, lämnade dock två öppningar iaf! Så det är bara att stänga av sedan när dom ska få gå ut hela tiden. Tror jag kommer låta dom gå i översta delen först denna gången faktiskt. Så den "dåliga" delen får tid på sig att växa till sig.


Ska under maj sätta upp lilla gräshagen också, försöka få till lite mer mark där, gjorde det väldigt snabbt förra året med dom stolp jag hade.

Så dom kommer få börja gå där i mitten av maj kanske, beroende på hur gräset vuxit till sig.


Sen ska väl stora hagen sättas upp igen, och skönt nog så är vi några fler i år, jag, Sanne, Amelia och Sarah, ska bli skönt.


Jag lär dock köpa in mer stolp och tråd till lilla hagen!


Aja, sak samma.. Jag och mitt pratandes..


HÄSTARNA var det, när hagdelningen var klar så plockade jag in Miraz och borstade henne. Hon är så söt för hon njuter så enormt mycket av att få bli borstad. Har hittat ett sätt att få borsta benen någorlunda nu också, det gäller att vara försiktig och följa med längst benet med borten. Som om man känner efter med handen efter benet. Det funkar väldigt bra, ibland kan hon lyfta på benen. 


Sen tog vi en promenad runt kyrkan, där vi gick över rälsen utan problem idag :D Duktiga flickan!

Sedan så mötte vi en hund som tyckte hon var jätte läskig så han skällde en massa, men lugnade sig efter att jag och ägaren hade stått och pratat ett bra tag. 

Började dock skälla igen när vi började gå :p Men blev tyst hyfsat snabbt iaf.


Strax därefter kom det en stor lastbil med en massa skit på flaket, jag tog ner Miraz på åker delen en bit från vägen och hon brydde sig inte alls i den, hon kollade på den och sen kunde vi gå upp på vägen igen.

Mötande bilar brydde hon sig inte i heller, och då fick vi ändå gå över vägen (vid pumpen) för att två bilar stannade och släppte över oss, hon brydde sig inte.


Kom springandes människor bakifrån när vi kommit över vägen så hon lyfte svansen och fick supersnygga steg, men höll sig cool lugn för det!

Massa bilar, även med släp och moped åkte förbi och hon brydde sig INTE alls.. Hon var så duktig så!


Hon hade riktigt fina steg några meter på grusvägen efter paret som kom och joggade, svansen rakt upp och rejält fina steg. Min fina flicka <3

Ska bli och se vad domare tycker om henne när det är dax!


Väl hemma med henne så var det Sakuras tur, tog in och borstade henne och gjorde henne klar. Tog tränset och gick. Blev barbacka idag igen, red in i skogen och över brädorna (där borta vi såg älgar förut). Red den vägen, den längre vägen så att säga.

Väl ute på grusvägen blev det en del trav iaf. En del försök till form men hon var lika pigg idag och trippade mest framåt :p

Bad jag om skänkelvikingar så var det också trav... Suck :p


Hon skötte sig bra trots det!


När hon var klar hemma så tänkte jag dra hem men fick rida Pillan istället för Sarah idag. Amelia kände inte alls för att rida Pillan eftersom hon varit hos Feffe med far sin och sen allt problem med Max som nu är åter i Falun pga privata skäl.


Men det var jag glad för iaf!

Fick framförallt kolla upp Pillans bakben då jag sett att hon stampat och kliat dom i hagen, och javisst. Hon har påbörjan till mugg igen, så det var bara att göra rent och ha på salva. Tog min nya salva just för lite sådant där och jösses vad jag tror den är bra.

Hon tyckte det var skönt när jag smorde på den faktiskt!


Sen blev det en tur runt Lönnemossa och det blev mycket jobb, hon var kanonfin i början, gick i stadig form i både skritt och trav, lugnt tempo och lyssnade kanon.

Sen tog vi galopp som gick bra.


Längre fram blev hon en helt annan häst, kände inte alls igen henne :o

Hon blev hård i munnen och superstark, ville bara springa och inget annat.


Försökte jobba henne trots detta men man fick blåhålla henne i stort sätt. INTE KUL!!!

Jobbade mycket med galoppfattningarna idag, gick SKIT kan jag säga. Hon tog bara vänster galopp för mig.

Inte en jävla gång med höger, jag höll på och få fnatt.


Ändå gjorde jag faktiskt väldigt klockrena, tydliga fattningar men nej... 

Detta resulterade i en mycket trött och svettig häst, samt med spänning i nacke i och med att jag fick hålla henne kort för att orka med henne.


Hon kommer sova gott i natt kan jag lova ;)

Men detta behövde hon, det kände man.


Så tjejer, ut och rid med henne mer. Kräv mycket mer, ni är nog för snälla ;)

Jobba mycket med vänster galopp. Nästan bara den så hon muskler till sin dumma sida.


Snart är det dessutom 1 maj och Sarah tar över Pillan helt, det kommer bli kanon.

Hon får komma igång med dressyrträningen ordentligt med Gemma som hon längtat efter och detta är nog viktigt, detta kommer ta ner Pillan på jorden igen.


EN stadig person med rätt träning :)
Lycka till Sarah!


Jag är nöjd med dagen, även om den blev aplång :o


Av Malin - 22 april 2012 12:17

Hittade en övning som lär hästarna att vänta in nästa hinder, en övning som används mycket på yngre hästar bland annat. Lät som en bra övning tycker jag!


 


"Gymnastikhoppning lär hästen att vänta in nästa hinder, samtidigt som ryttaren får chansen att koncentrera sig på sin egen sits. Landslagsryttaren Angelica Augustsson använder sig ofta av den här övningen, särskilt till de yngre hästarna." Från HIPPSON.

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards