sakura

Alla inlägg under april 2014

Av Malin - 7 april 2014 18:35

Igår var Alexandra och Sakura på deras första riktiga hoppträning, på Sveden/Fars. Tränare var Fia som jag bara älskar alltså, en sådan otroligt lugn och trygg person som vet vad hon gör, sedan är hon även en duktig tränare för grupper. Hon pratar gemensamt men går även på person och häst per ekipage vilket många tränare kan glömma ibland (uppplever jag). 


Tex man kan få mindre hjälp och respons då en annan tex behöver mer hjälp osv, men Fia kan detta med att dela lika och finns där för varje ryttare och häst!


Nåja, träningen gick riktigt bra och så blöt som Sakura var på framdelen har jag aldrig någonsin sett henne, inte ens under en het sommardag när man ridit tex (iof tar man det ju lugnare då, men iaf).


Men det var bra tänk och benaktivitet samt att dom träna mycket på lyhördheten och takten, skritt, trav och galopp. Trav till galopp, ner till trav och sen galopp igen osv.

Sakura fick verkligen tänka mycket idag och det behöver hon, hon behöver grunderna såklart eftersom vi inte fått dom när man hoppat lite själv liksom.


Idag hade hon en jävla fart och fläkt med samt lite busig, hon kunde bralla lite efter hindrena osv så det som A fick och ska träna på är att driva på vid landningen efter hindret och ev ta upp händerna också ifall hon ska till och busa. Sedan ska dom även hoppa mycket/ofta 50cm hinder i trav och sen göra trav, galopp, trav, galopp fattningar och sedan hitta tempot såklart, för idag låg hon på som fan (speciellt efter ett hinder som gick ut längs ena långsidan).


Sakura blir otroligt mycket häst vid hoppning ibland, men såhär jäkla mycket häst har jag inte sett henne bli :p Ojoj.. Men nyttigt med.

Dock lär dom hitta balansen i gångarterna, hon kunde bryta av rätt som det var från galoppen till traven men tror det blev bättre på slutet med det också. Hon lärde sig nog att driva på i tex svängar då hon kunde bryta av osv.


Jag är supernöjd med deras första träning för Fia, mycket beröm fick dom. 

Sakura har en riktigt fin teknik, höjden är inga problem heller sa Fia utan det är dessa småsaker som hon lär lära sig. Lyssna och ha mer koll på ryttaren än allt runtomkring dels.


=D

Nästa träning är påskhelgen, får se hur det går då!



Av Malin - 5 april 2014 19:02

Idag ni, idag har jag varit duktig kan man säga. Värsta träningspasset må jag lova ;)


Dagen började med att jag gick upp lite för tidigt då jag kikat fel på busstiderna så jag fick ganska mycket strötid på mig här hemma innan bussen faktiskt gick ut till stallet i morse.


Väl ute så hittade jag en lös ponny i stallgången, han hade levt runt inne i stallet ett tag, två täckern låg på golvet samt alla grimmor och grimskaft, sen ett hönät och en höpåse bland annat :p

Men ponnyn gick in självmant i sin box när jag tog av mig jackan så det var ju skönt, haha


Gav alla mat och satte på täckern på dom som ska ha det och sedan slängde jag ut allihopa och jag påbörjade då att tömma Sakuras box, okey jag öppnade alla dörrar och även fönstret vid hennes box också för att få lite luft genom stallet så att man inte skulle känna ammoniaken, har ju bädd åt fröken så det har lagrat sig fint där under några månad.


Men det gick faktiskt bra, tappa räkningen på antal kärror jag körde ut men det tog mig lite mindre än 1 timma och få ur all skit, helt slut och mör i rygg och armar efteråt men bra träning iaf :p


Som belöning följde jag med Tess ut och red runt byn, blev väldigt lugnt idag. Lite trav men annars bara skritt...


När jag sedan var klar i stallet kom älskling och hämtade mig så åkte vi ut till hans pappa en sväng och lämnade en sak sedan åkte vi vidare till Borlänge, vi åkte genom Vika/Torsång och ojoj vad det är vackert där ute. Blir så avis på alla som har sina gårdar, det vill jag med ha!


Nåja det kommer inom en snar framtid ;)


När vi var klara i Borlänge så käkade vi lite innan vi åkte hem, jag var väl inte hemma så länge för sen tog jag bussen ut till stallet igen då jag skulle ha in spån med (lät boxen lufta ur sig osv).


Och nu köpte jag stallpellets = spånpellets så det tog sin tid och blöta upp det, blev några pellets kvar men det kanske Sakura mosar till lite nu, haha

Blev iaf bra, Sakura verkade även nöjd när hon kom in i boxen innan vi åkte =)


Nu blir det en riktigt riktigt slökväll för min del, min kära sambo däremot håller på med min lunchbox för fullt nu (bättre sent än aldrig va?).. Så snart är iaf den ihop men det är så mycket mer som ska göras, timern ska sättas och lite sådant. Men inom någon dag om jag är på han så är den klar ;)

Av Malin - 4 april 2014 20:09

Jajemen idag fick ponnierna jobba minsann ;) Lite smådrygt tyckte Sakura ibland och det kan jag förstå för det är inte bara uppför utan man lär tänka vart man sätter fötterna bland alla stenar och grenar som ligger överallt på stigen. Väldigt bra väg faktiskt för att få dem att tänka och använda musklerna!


Jag tycker det är så sjukt kul och trevligt att rida tillsammans med M, man kan känna sig avslappnad och bara vara som man är, lite knasig ;) haha

Vi har alltid kul också när vi rider ut vilket betyder mycket faktiskt, inte kul och rida med någon där det är spänt hela tiden direkt.


Nåja det blev lite trav idag också, ingen galopp dock men klättringen gjorde nog sitt för det!


Sadeln ligger fortfarande kanon, provat paddarna jag fick igår också, den ena gjorde inte direkt någon skillnad men det gjorde den andra, dock ligger den flera cm utanför bakvalvet så det ser så himla fult ut, ska det vara så verkligen?

Sen lär jag kolla med Hööks ifall jag ev kan få byta stl på sadeln iaf, för sätet är lite förlitet för mig alltså :(

Men jag vette fan om man får byta när jag väl ridit, ridit i den... Suck


Nåja, lär väl avsluta här nu och så får jag fortsätta imorgon gott folk.

Ni får alla ha en helt underbar fredagskväll.

Av Malin - 4 april 2014 07:44

Ser ut att bli en riktigt fin dag idag, ser jag fram emot då jag ska ut och rida tillsammans med Moa senare. Vi ska upp på berget tänkte vi, blir en del klättring. Väldigt rolig väg och hästarna får minst sagt jobba sig upp =) Kanon för dem.


Blir dock en sen ridning men jag hoppas solen ligger kvar hyfsat iaf så det inte blir så kyligt.


Igår så var jag och älskling och hämtade hem några balar med hö åt grisfian, visade sig dock att hon käkat upp av allt hö under dagen iaf, blött hösilage och så blandade jag i lite hö med det, men inte mycket.

Provade då att bara ge hösilage inne på kvällen (hade kvällen i stallet) och hon mumsa i sig det utan större problem, mums liksom ;)


Så med andra ord verkar hon käka igen, knäpphäst. Hon åt ju förut med men endast om det var blött.. 

Precis skickat till Moa och frågade om Sakura käkar av morgonhöt idag (hon har utsläppet) och det gjorde hon, så det verkar vara tillbaka *peppar peppar* =D


Nåja nu ska jag strax lägga mig, när jag gått upp senare så ska vi åka ut till stallet och lämna ur spånpelletsen samt städa ur släpet som vi hämtade höet i (svärfars släp), sedan ska antingen vi båda eller bara älskling åka ut till svärfar och limma ihop lådan och dona lite.


Beroende på tid så följer jag kanske med annars blir jag kvar i stallet och mockar och donar åt Sakura innan man drar ut på en ridtur.


Avslutar morgonens skrivande med att önska er alla läsare en riktigt fin och härlig fredag =)


Av Malin - 2 april 2014 18:53

Idag red A Sakura på banan och hon körde markarbete med henne, lite travbommar och sådant.


Gick strålande för dom och Sakura tyckte det var superkul, frustade och hade sig på banan =D

Blev ett kort ridpass för dom men väldigt fint var det, kul och se (det jag hann med och se).


Jag fixade allt i stallet, hade em nämligen och hon hade inte hunnit med och göra det och ridningen så jag erbjöd mig att fixa med allt bara hon red :p


Mockat ur hagen lite med, dels höt som hon lämna från igår, fick slänga både kvällshö och morgonhöt med, och det blir mer för balen torkar snabbt i solen trots skydd, presenningen verkar inte hålla sig för solen så lär försöka ordna det där. Ska se om svärfar ev har något kan man få låna och ställa upp där så ev det kan skydda kanske?


Vi får se.


Imorgon ska jag och älskling och köpa några balar med hö också, blir väl bara typ 15st men det är bra och ha ifall hon fortsätter med dumheterna. Hon kan ju inte svälta liksom, haha


Nåja, får se vad dagen erbjuder sig imorgon ;)

Av Malin - 2 april 2014 18:50

Och det blev en stor borstning utomhus utav fröken löken :)

Tog sedan även en promenad i skogen så hon fick sträcka på sig lite efter gårdagens dressyrpass.


Men sen blev det inte så mycket mer.


Fröken har fått för sig att hon inte ska käka hösilaget mer också, lr så länge det är blött och kallt så äter hon det men minsta torkat strå så puttar hon undan det och rotar runt i hagen efter gräs osv istället *Grr*

Hon åt inte mycket hösilage på hela dagen igår, inte alls mycket, kanske 5-7kg?



Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards