sakura

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2015

Äntligen hemma...

Av Malin - 6 augusti 2015 19:55

Då är vi äntligen hemma efter våran lilla Europatripp. Det gick faktiskt fruktansvärt bra även om älsklingen var den ända som körde. Så det gjorde nog väldigt mycket i sig.

Vår resa startade måndagen den 20:e Juli och vi skulle ha åkt på morgonen/förmiddagen men vi fick lov och vänta in en tid vid 14 tiden med byte av bakdäcken.

Så vi kom iväg runt 16 har jag för mig, vi hade planerat att hinna med färjan över till Tyskland redan där på kvällen MEN eftersom vi kom iväg så sent härifrån så fick vi stanna och tälta i Värnamo en natt.

Så på tisdag morgon packade vi ihop och körde vidare ner till Teelleborg, nackdelen nu var att vi missat dom tidiga färjorna så nu fick vi vänta in en på eftermiddagen, tror det var runt 15-16 minns inte riktigt och denna kom såklart fram väldigt sent så vi kollade upp ett hotell någon mil ifrån färjans område och stannade där en natt.

När vi packat ihop allt i det hotellet så åkte vi vidare till Österike, där det också blev en natt på hotell. Tyvärr vågade vi inte gå ut och kolla runt stan där för hotellvärden sa någon tid då porten stängs och ingen av oss hörde så vi vågade aldrig lämna hotellet :p

Så det blev istället käka och sen slappa innan man la sig.

Efter Österike så blev det Italien, men vi åkte bara igenom Italien då vårat mål var Venedig!

Där stannade vi i 3 nätter, 3 helt underbara nätter!

Från det att vi kom in i Tyskland och fram till Frankrike gränsen hade vi hela tiden 35-40 grader varmt.

I Venedig var det ca 35 grader dygnet runt, det gick givetvis ner några grader under natten men det var fortfarande så svetten rann :p

Gick i princip inte att äta varm mat alls vilket var trist, men fick i mig strips iaf ;)

Man fick dricka hela tiden så en flaska i handen var ett måste.

Fanns väldigt mycket och se och det var ett härlgt område vi hamnade i, hade en kanal en bit ifrån oss där man kunde ta båttaxi och båtbussar till olika ställen runt om där.

Jag ÄLSKAR Venedig och vill gärna dit igen!

Efter våra dagar i Venedig så far vi vidare till Frankrike - Chamonix och här stannade vi i 2 nätter.

Här tog tyvärr detta varma härliga väder slut, blev mer svenskt väder omkring 20 grader och sol/molningt.

Var molningt, blåsigt och lite regnigt när vi kom fram dit vilket sög lite granna.

Men dagen därpå var solen framme och det var ganska varmt, tror det var ca 22-24 grader varmt, men det blåste lite kalla vindar emellanåt och försvann solen kunde det bli lite halvkyligt (tyckte iaf jag, dock inte David).

Vi försökte ta oss upp på det höga berget, ca 3800 högt. Uppdelat på två liftar, först en upp till en topp och sen en till upp till den höga toppen.

Dom hade tyvärr bara liften till första toppen öppen då det blåste för mycket vid den andra och efter några timmars väntande gav vi upp. Vi får åka dit någon annan gång och åka upp.

David har varit upp med en polare när dom var där under en vinter och åkte bräda, men han hade velat åka upp nu under sommaren med. Så det var lite trist att vi inte tog oss dit upp.

Vi åkte vidare till Paris där vi också stannade i 2 nätter, vi kom fram ganska bra tid så vi hann med och ta Eiffeltornet redan första dagen där och det var väl tur, var en ganska bra kö där nämligen. Minns inte hur länge vi stod där men så pass så att jag började frysa faktiskt. Sen kom det lite småregn emellanåt också. Mulen dag tyvärr.

Andra dagen kollade vi till Louvren, Frankrikes störta nationalmuseum.

Väldigt mycket och se och vi tog bara det yttre nu när vi kom dit för det var en mega kö till allt nere under marken.

Så vi valde därför att åka vidare till Notre dame.

Var kö där med men inte så farligt, det rullade på snabbt framåt vilket var skönt. Var även soligt och fint ute :)

Vi gick runt där inne en stund och kikade på allt, fanns något rum där man fick betala för och gå in men David tyckte inte det var något speciellt så vi skippade det.

Istället gick vi och ställde oss i en jävligt lång kö som tog oss upp på toppen av Notre dame.

400 trappor skulle man ta sig uppför dessutom eftersom det inte finns hissar.

Först stod vi i kön i säkert 2 timmar tror jag, sen ta sig upp för dessa trappor :o Jag och mina dåliga knän, gick hyfsat tills det smalna av och man gick mer vridet (spiraltrappa) man kan säga att jag hade så ont i knäna efter det där så jag fick sätta mig på en stol en stund när vi kom upp, trodde jag skulle dö!

Utsikten var helt underbart! Precis som i Eiffeltornet, fast nu var vi lite längre ner då :p Men ändå högt givetvis. 96m högt är Notre dame och Eiffeltornet är 301m, så det var lite skillnad kan man säga. Men man såg mycket för det!

Efter det åkte vi tillbaka till museet och kön var det knappt någon alls så vi kom in direkt. Jädrar så stort det var där nere. Vi hann aldrig gå klart, vilket man kan förstå. Då lär man nog komma dit tidigt!

Men vi såg Mona Lisa åtminstone och lite fler saker givetvis. Jösses vad saker och vad allt lär var värda en massa.

Vissa saker undrar man ju hur dom fått dit, herrejösses säger jag bara. Väldigt intressant och kul och gå där.

Tyvärr fick vi avbryta våran runda då jag hade så ont i fötterna så jag inte kunde gå, hade kunde gråta för smärtan var hemsk :( Dumt och ta fel skor när man går mycket!

Så vi hann inte med Leonardo da Vinci vilket var något jag väldigt gärna hade velat se, likaså egypten och romarna. Men en annan gång.

Just det, vi var även till Katakomberna men när vi kom dit var det tydligen 2 timmar kvar till stängning och personalen där trodde kön skulle ta ca 1.5-2 timmar innan man kom fram så jag och David valde att skita i det. Trist men får bli nästa gång ;) Haha

Helt underbara dagar här med!

Sen var det dags för och åka hem till Sverige igen.

Så från Paris åkte vi sedan till Tyskland, stannade till och köpte lite alkohol sedan så åkte vi för och ta lilla färjan över till Köpenhamn vilket vi ångrar. Vi skulle ha åkt runt och tagit bron över till Köpenhamn.

För det första så var det bilkö, den stod i princip still hela tiden så det tog oss 6 timmar innan vi kom på färjan, eller om det var till färjanområdet :o

Sen tog färjan ca 1 timma på det. Men väl i Sverige så åkte vi direkt till Göteborg =D

Kom fram strax efter 07 har jag för mig och då käkade vi frukost med nyvkna syster, Zacke och Patric.

Sedan stack dom iväg till Borås djurpark och vi fick lägga och sova, vi hade inte sovit på 22 timmar tror jag det blev.

I Göteborg blev det en tripp till Ullared, väldigt trevligt =D

Efter den trippen bestämde vi oss för och grilla och ha det trevligt.

Sen på kvällen innan vi la oss kikade vi på lite bilder från våran resa och när dom var i djurparken.

På söndagen kikade vi på lite mer bilder och sen åkte vi vidare till Örebro där vi stannade en natt också, hemma hos mamma <3

Petra med familj kom dit också, så vi fikade och pratade.

Sen kom Michelle hem från stallet så då gjorde vi tacos tillsammans, David fick slappa i soffan :p Men det förtjänar han efter allt åkande med.

Sen på måndag eftermiddag åkte vi hem till Falun, om jag får vara ärlig så sög det riktigt ordentligt. Vill inte alls tillbaka hit, inte egentligen :(

Men jag har saknat mina flickor, så det var skönt och få krama om dom när jag kom hem =D

Bilder, tja... Finns en hel drös men det kommer förmodligen aldrig komma in här eller så gör de det någon gång ;)