sakura

Alla inlägg den 2 december 2014

Av Malin - 2 december 2014 19:56

säger jag bara!


Jag klagar inte över att kylan är här, så himla glad för att slippa leran MEN hagarna är ju förjävliga speciellt vid ingången, vatten och mat. Jätte knöligt och stenhårt, detta påverkas oftast inte hästar med skor sig av men sådana som går barfota så är detta inte så trevligt.


Oftast ömmar dom bara några dagar i början men vissa kan ömma längre tid och kanske till och med tills snön lägger sig över det hårda knöliga underlaget och det är inte kul.


Båda mina flickor brukar ömma lite i början när det blir hårt men sen har det lagt sig vilket varit skönt givetvis. Man vill ju inte att dom ska gå runt och få ont i fötterna liksom.


Men idag så var båda lite tjocka i bakbenen, detta för att dom stödjer sig mer på dem nu vid detta underlag. Barfota hästar ömmar oftast mer i framfötterna då det är där all tyngd hamnar när dom går, står osv. Bak påverkas inte på samma sätt liksom.

Jag har personligen aldrig varit med om detta med mina men vet många barfotahästar som får tjocka bakben pga just underlaget vid denna tidpunkt.


Så jag har idag inte ridit någon av dem utan det blev ompyssling, nedkylning av benen samt promenad på plant underlag. Svullnaden gav med sig av detta vilket det också gör, motion på bra underlag är viktigt när dom blir sådär för det blir bara värre av att låta dom stå nämligen.


Så nu blir det att promenera eller rida varje dag, en gång om dagen iaf och sedan kyla ner benen.

Finns ingen bättre hage nu heller eftersom allt som varit mjukt/lerigt är knöligt nu. Hehe.. 

Det visas snö nu under veckan så får hoppas det kommer tillräckligt lager så domfår slippa detta hårda underlag.


Känner mig så dum, men att slå på skor nu bara för att hjälpa lite känns dumt speciellt eftersom dom båda fått så otroligt mycket finare hovar nu än förut.

Miraz har ju iof gått barfota sen liten, var en vinter hon fick fram men det enbart för halkan som hon inte kunde parera med.


Så vi får se hur det går, annars får dom ha boots på sig i hagen tills snön kommer!

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards