sakura

Alla inlägg under juni 2014

Av Malin - 16 juni 2014 22:31

Vad jag är seg och trött, sliten minst sagt :(


Sjukt mycket på jobbet igen så det känns givetvis i kroppen, sen sov man jävligt dåligt också såklart under dagen.


Men jag tog mig ut till stallet och fixade med Miraz (Sakura hann jag inte mer än titta till henne idag).

Hon blev glad när jag ropade på henne i hagen, sötnöten <3


Men jag mockade först och sedan så tog jag ut och kollade hur hon gick, ser fortfarande inte halt ut men stel och kort i steget fortfarande. Inte mycket till puls längre i benet lr varm, inte ens efter att man hade gått/sprungit på gården med henne heller.


Så tog in och borstade av henne och kratsade hovarna, hon vill inte riktigt lyfta fram för mig nu då hon blev grinig efter gipsandet (tog ju lite tid och sen skulle man hålla hoven uppe i ca 15min). Men det släpper nog snart när hon inser att jag inte ska gipsa det mer. 


När jag var klar med henne så fick hon gå in och käka hö i boxen, mums tyckte hon :)


Pratade med vet igen och hon tycker det låter väldigt bra, stelheten och det korta steget kan vara just för att hon stått inne och nyss varit halt, så jag ska gå korta promenader med henne när jag är ut, sen får hon fortsätta gå i lilla hagen 1-2 dagar till och sen kan man nog öppna upp till resten av vinterhagen och se hur det går.


Sen i helgen får hon förmodligen komma ut till stora betet igen, men jag vet inte om jag vågar ha henne tillsammans med Ebbe igen i och med att han inte gillade henne första gången vid ihopsläppet och sen nu har fått ha Sakura för sig själv.


Vet inte hur jag ska göra faktiskt, Moa sa att jag kunde få ha henne med Prince isåfall och det säger jag inte nej till. Så vi får se hur det går helt enkelt :) Och hur det blir med hagarna för den delen. Vi får se!


Nu skall jag göra mig redo för jobbet, ska väl sticka om en timma...

Nästa sista natten, känns lite tungt nu när jag lär åka och ta in och ut Miraz själv denna vecka, önskade att jag hade inte tagit bort semesterveckan nu. Men jag får stå ut helt enkelt!



Av Malin - 15 juni 2014 21:42

på ledigheten... Nu är det äntligen dom 3 sista nätterna innan SEMESTER!!

Hur najs är inte det? Jävligt najs måste jag erkänna, nästan det bästa på året förutom själva sommaren då.


Hästarna, ja Miraz är bättre men hon ser inte helt ren ut ännu, tror hon "bara" är stel och kort i steget men det är supersvårt och se precis som en annan sa i stallet som hjälpte mig och kika idag både med och utan gipset.


Men har pratat med vet, ingen böld har spruckit så då är min vet inne på hovbensfraktur eller att hon kanske trampat på något vasst/hårt som därefter gett ifrån sig en hälta, lr lättare stukning.

Men hon tog även upp fångfrågan igen men i och med att det inte är någon värme lr puls i dom andra benen så är det sista lösningen hon tror på.


Kan vara så att det sitter en böld kvar men att den inte kommit ut, men vi ska ta en dag i taget nu.

Gipset är av och Miraz ska få komma ut i liten sjukhage om dagarna och sen in på em igen. Blir en del farande till stallet men vad gör man inte för sina älskade djur?


Vet sa att hon säkert inte behöver gå ut i liten hage många dgr det beror helt på hur hältan blir nu, så fortsätt hålla era tummar för Miraz nu för det går bra framåt nu.


Sakura hann jag inte ta någon ridtur på idag men vi tog oss en halvtimmas promenad iaf, gick runt solbacka och herrejävlar vad hungrig hon är, märks att hagen tunnar ur mer och mer nu. Men dom ska få byta hage efter midsommar så jag hoppas det funkar tills dess. 

Man kanske ska säga tur i oturen att dom bara går två där nu... Stödfodra vill man helst inte börja med nu för att det inte räcker i denna hage.


Snart dags och göra sig klar för jobbet då, hoppas det är lite lugnare i natt, märks ;)


Promenad bilder på Sakura!

Och en liten bild på Miraz i sjukhagen (hon fick gå ut medans jag mocka)...


       

Av Malin - 15 juni 2014 01:25

Snaaaaart är det fan semester, imorgon kväll kommer jag säkert ångra att jag tog bort första semesterveckan MEN det är tre sketna nätter jag ska jobba så vad fan, det kan man väl stå ut med eller hur? =) Spar ju en semestervecka till hösten/vintern sen!


Nåja åkte ut till 13 tiden till stallet idag och fixade med Miraz först, borstade och donade med Miraz först. Ingen puls i något annat med fortfarande utan bara lite i det skadade benet.

Efter en liten problem på gårdsplan så ökade pulsen lite i benet men inte så fasansfullt, jag tyckte mig se lite hälta fortfarande men jag vet inte riktigt. Så svårt och se själv ibland, tyvärr.


Hittar fortfarande ingen gegga innanför bandaget vilket oroar mig, får hoppas det är en böld trots allt för hovbensfraktur vill jag fan inte ha alltså :( Då blir det en lång boxvila för fröken och hon har tröttnat ganska så rejält även om hon är lugn i stallet.


Hon börjar bli riktigt uttråkad och det är inte kul, stackaren...

Vi får se hur det ser ut imorgon när jag åker ut, då ska gipset av bland annat. HÅLL ERA TUMMAR!


Idag tog jag och la hö i nät åt Miraz, har fått kasta en del då hon rör runt det med, så länge man lagt hö under krubban så håller hon det lite snyggare men vid giva av hö så slängs det in vid dörren och då rör hon runt det mer i och med att hon gärna står vid boxdörren också.


Hon blev lite fundersam med nätet först men det gick fort att inse att aaha såhär gör man! =)

När jag var klar i stallet och med Miraz så stack jag bort till Sakura och pysslade om henne, har inte hunnit mer än att titta till stackaren nu när Miraz stått på box, känns inte kul.

Så idag blev det en barbackatur igen, och i grimma :) Så himla mysigt. Dock lite busigt så nog var hon lite lättskrämd för småsaker ibland, hahaha


Lite lite lätt trav idag för att se hur hon kändes, man blir nojig nu när hästar går och blir halta emellanåt. Och hon sträckte sig ändå för 1-2 veckor sedan nu så... usch...


Blev klar för 16 tiden med allt så jag passade på och kratta lite bajs i vinterhagen i väntan på att kunna plocka in alla hästar vid 17 tiden.


Älskling kom och hämtade mig sedan så vi åkte och handla, svängde förbi källviksbacken också. Åkte upp på toppen och fota någon bild med. Usch det är högt!


Sedan grillade vi på kvällen, har fått vilat någon timme med både före och efter grillningen då jag var helt död när jag kom hem. Inte sovit många timmar i natt, jag som skulle ha sovit lite mer :/


Men nu får jag hålla mig vaken ett tag för imorgon måste jag sova iaf till 15 tiden!


Bjuder på lite bilder från idag :)


             

Av Malin - 13 juni 2014 21:59

I onsdags em så fick  jag samtal från Moa om att Miraz är tokhalt i hagen, M var snäll och tog med Miraz in i boxen och gav henne hö tills jag kunde komma ut och kika på henne.


Ringde vet efter att jag hade kollat igenom henne samt tempat henne. Tempen låg på normalt, lite ökad puls i vänstra fram samt lite värme ovanför kotan. Dom andra benen var det inget fel på.
Efter att ha kollat på henne utomhus så såg det dock ut som hon är halt på höger, så jag förstod ingenting.


Vet sa att hon skulle stå inne över natten och så skulle jag ringa upp på morgonen igen.


Så igår kom vet ut eftersom jag ville det, och efter mycket om och men så gipsade hon vänster framhov, det var den hon var halt på men idag hade Miraz även lite ökad puls i alla benen men mest i det skadade benet.


Vet tror på hovböld, Miraz reagerade på visiteringstången när hon klämde vid tån på vänster fram, så hon gipsade hoven men sa även att det kan vara hovbensfraktur också och då är gipset bra för att stödja upp det.

Men mest troligast hovböld sa hon.


Den ökade pulsen i alla andra benen kunde vara överbelastning från att ha vilat det skadade benet men hon sa att det även kunde vara känning på fång, hon vill inte utesluta det så rådet blev boxvila och att hon endast får käka hö nu.


----------------------------------------------------


Och idag när jag var ut på morgonen igen så såg hon betydligt bättre ut =D

Knappt någon hälta alls, mindre puls (ökad efter att ha gått ute lite på gården), men dom andra benen var normala igen.

Så både jag och vet tror mer på att det var den ökade pulsen i andra benen är från överbelastning nu, men vi uteslutar inte fång helt ännu. Vi avvaktar sa hon.


Ringde ju upp vet när jag var där ute då vi disk hur vi skulle gå till väga plus att hon ville veta hur det såg ut idag.

Boxvila hela helgen, jag kan gå ut på gården och gå lite med henne för att det är bra för magen bland annat sedan även för att kunna se hur hon rör sig.


Ska även hålla koll och känna innanför bandaget ifall det blir geggigt (bölden).


Vi skall höras igen under söndagen om inget annat skulle hända.

Så vi får helt enkelt se hur det går, men det är tusen ggr bättre idag mot igår så *hoppas* =D





Av Malin - 9 juni 2014 23:45

Idag är en bra dag, soligt och varmt och ja bara helt underbar dag!


Natten har inte varit rolig för jag har i princip vaknat direkt när jag somnat och strax innan halv åtta i morse fick jag  nog så jag klev väl upp efter halv nio någon gång tror jag och satte mig framför datorn.


Sen runt 11 somnade jag på soffan, haha

Vaknade väl när lillC ringde och frågade om jag ville hänga med på en ridtur (detta var halv 3).


Så jag klev upp och gjorde mig klar, skyndade mig förbi kiosken för att hämta ut Sakuras nya skor som kom idag.


Idag var första dagen då jag fick hämta Sakura i hagen, helt otroligt, hahaha

Men iaf så skyndade jag mig och fixa i ordning Sakura och sedan så stack vi iväg på en ridtur. Vi red runt solbacka och det var så trevligt så.


Provade bootsen när vi kom tillbaka men man fick inte ens på dom, hon var för bred baktill på hovarna.

Så det var jävligt synd :(


Så det blir att mäta om fötterna, även bredden denna gång för att se om man kan få en stl till henne i denna modell lr ej. Men dom ska passa runda fötter vilket hon har så.. Tja, vi får se helt enkelt.. 

Så jävla trist att två veckors strul slutade med detta, det kommer väl ta två veckor till nu känns det som :(


Nåja...


Blev en promenad med Miraz idag också, gick bort mot svedenhagarna och in i lillskogen, med andra ord tog jag och gick runt hela rundan runt vinterhagarna idag med henne och hon är så duktig. Lunkar med och bryr sig inte i mycket, mest nyfiken =)

Dock går hon lika sakta som en shettis tror jag, hahaha... Vet inte hur vi ska hinna med Sakura och dom andra hästarna sen när vi ska börja skritta ut.


Ska nog få fram henne lite ;)


Bjuder på lite bilder idag med 

Ser ni vad fin hon blivit på så kort tid? Det gör mig så glad <3

     

Av Malin - 8 juni 2014 18:19

Idag har det varit stekhett alltså, jisses. Och jag vet inte hur jag tänkte när jag klädde mig, hahaha

Mjukisar och min tunna långärmade tröja :p Tur nog hade jag linne under (ja ännu värre) så jag kunde ta av mig till den.


Gick iaf till stallet först och lämnade väskan samt hämtade schabrak, mat och flugspray sedan traskade jag bort till hästarna som blev glada när jag kom.


Tog ut Sakura och gjorde henne klar, sedan så stack hon och jag ut på en skrittur runt byn :)
Barbacka (ok schabrak) och i grimman, min fina tjej <3 Hon blev glad att få komma ut på lite äventyr och inte bara gå i hagen hela tiden. 

Vi lär vänja in fötterna igen med gruset, hon har blivit för van med gräs/mjukt underlag under dessa två veckor hon stått i hagen i princip hela tiden så hon ömmar.


Gick ruskigt bra idag dock, så det känns bra. Men man blir ändå nojig och det gör ont i matteshjärta när hon ömmar till osv. Usch..


Sedan så var det Miraz tur och började med att borsta och dona med henne medans hon fick äta sin mat.

Sedan så satte jag schabraket på henne för jag tänkte att jag kunde prova hänga på tösen, så när vi var klara gick vi in i skogen bredvid hagen och letade efter någon bra stubbe/sten och jag fick aldrig till riktigt så att jag kunde hänga över henne så det slutade med att jag hoppade upp direkt på henne.


Det gick ruskigt bra, i grimma och ett grimskaft :p Glömde givetvis knäppa hjälmen med så fick snabbt göra det när jag suttit upp. Miraz började gå framåt men ptroade henne och tog i grimskaftet och hon stannade snällt på en gång så lyssnar gör hon ruskigt bra fortfarande.


Sedan så började hon skrapa med frambenet (tigga typ) så då bad jag henne gå fram något stel sedan stannade jag henne igen och då började hon igen så bad henne gå framåt igen. Öronen framåt hela tiden och sen tog jag en bild och sedan hoppade jag av.


Tänkte att sitta upp korta stunder nu kan vara en bra idé, står inte på förens vi ska börja skritta ut lite igen =D Gud så jag längtar och Miraz är lika snäll och framåt som hon alltid varit. Älskar att få vara med och få vara i centrum.


Blir en kanonbra sommar detta tror jag!!


Bilder från idag!


           

Av Malin - 7 juni 2014 21:30

Kanon väder men kom ut lite sent för jag missa bussen osv men jag tog iaf en promenad med Sakura, en kort en för jag skulle hinna med och borsta av lill skruttan med.


Sedan så tog jag bussen ut till Svärdsjö, Mica och Zacharias satt redan på den för dom tog den från stan.

Underbar dag ute hos syster och hennes familj, massa god fika och trevligt mys med bebisarna

Inte för en med otränad arm iaf ;)


Emmie hon växer för fullt också, krälar och kryper, sitter och ja snart går hon väl också =D Jösses vad det går fort för dessa små sötnosar.. Blir nog ut en vända dit snart igen för att hälsa på dem.


Mycket trevlig kväll där ute!


Lite bilder :)


     

Zacharias fick jag inga bra bilder på hos Sanna då han mest sov men bjuder på två från i torsdag =D

 

Somnade när han höll mitt finger <3

     

Av Malin - 5 juni 2014 10:14

Just nu känner jag bara glädje i hela kroppen och DET är en väligt skön känsla ;) Tänk om man alltid kunde känna det?

Igår hade jag en riktigt fuck dag minst sagt, då var jag så irriterad och arg så jag visste inte vad :( Men det har lugnat sig så det är väl bra. 


Nåja var ut tidigt i morse och släppte ut lite hästar och sedan har jag pysslat om min lillfis Miraz, hon fick följa med in i stallet för första gången idag och spana in läget där. Lite läskigt att kliva in där tyckte hon, stannade utanför och bara tittade in men gick sen snällt in när jag bad henne och så tog vi oss en liten runda där inne, lite läskigt vid tvättmaskinen osv men hon tittade bara och sedan var det lugnt.


Sedan så ställde jag upp henne på gången och hämtade alla sakerna, blev en stor borstning utav henne vilket hon uppskattade, hon står bara och njuter, som alla gånger. Mitt lilla hjärta!


Tvättade bakbenen och baktill efter all brunst som torkat in, rörde inte en fena utan stod bara och njöt även där.
Sedan fixade jag hovarna och dom ser förjävliga ut, ursäkta men ja :p Fick raspa till dem lite granna, inte runt om direkt.

Sedan tycker jag ena framhoven lukta surt så jag ska ha på lite hovtjära, men lär fråga när hon verktes senast för hovarna är enligt mig långa och ser ut som det var länge sedan eller så är det en dålig hovis :p 


Nåja, slutligen så sprayade jag in man och svans med pälsglans, så snygg hon blev ;) Mjuk och fin!

Sist ut var flugmedlet sen gick vi genom skogen till hagen, min sega lilla älskling. hihii


I hagen fick Sakura komma ut och käka lite betfor och bli borstad och sprayad med flugspray.

Sedan så testade jag och "longera" henne i hagen, tyvärr med vanligt kort grimskaft så det blev inte mycket yta men man kunde iaf se någorlunda och idag kunde jag inte skymta någon hälta alls.


Men hon får vila imorgon med för säkerhetsskull!


Lördag kan jag ta en liten skrittur kanske, beroende på vädret ;) Funderar på att ta med Miraz som handhäst också, men hon är så seg jämfört med Sakura så tror det blir lite smådrygt. Men testa lär man ju nästan göra någon dag.


Lite bilder på Miraz, hon börjar verkligen bli fin i hullet igen =D

     

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards