sakura

Alla inlägg under januari 2014

Av Malin - 13 januari 2014 21:40

Fick skjuts ut till stallet idag då jag tog med en sadel som jag skulle prova, en Globux Clic stl 17", 34 (vid).

Otroligt trevlig sadel, bred kanal (får plats med 4 fingrar), ligger riktigt bra på Sakura också och hon verkar inte ha något emot den.


Blev därför ett dressyrpass på banan med fröken idag och började väl med skrittövningar i bägge hållen, volter och snett igenom, halter osv.

Lyssnar riktigt fint!


Idag red hon fint på spåret dessutom och inte slikade staketet, i höger varv var hon på väg in några ggr men gick bra och korrigera henne nu :) Så himla skönt!


I traven körde jag mest på 4 kantspåret men även på större volt, gick riktigt bra i vänster varv. Men i höger var det samma bråk som vanligt. Galopphoppsteg osv, efter mycket om och men så fick jag igenom henne och hon gick på riktigt fint i höger trav.


Mjuk, följsam och fart :p Men lyssnade väldigt fint på mig för det.


Galoppen gick sjukt bra i bägge varven, vänstern utan problem. Börjar få en riktigt fin gång och mycket styrka och hållning.


Högern, ja den var jobbig tyckte fröken men gjorde som jag bad henne och lyssnade så fint. Gick ner någon enstaka gång men tog fattningen när jag bad om en ny.

På slutet slog hon mot skänkeln och strax innan jag avslutade bjöd hon på någon bakutspark så det var väl jobbigt, vilken bitch till matte hon har va? :p


Men jag körde inte alls länge trots allt, men det är jobbigt för henne i höger men någonstans lär vi börja, eller hur?

Och nu får snön stanna för då kan man hålla regelbundna dressyrträningar på banan, 1-2ggr/veckan och då ska ni se att min bäs snart bara svischar förbi hur snyggt och fint som helst ;)


Det är en bit kvar men jag hoppas detta får hålla i sig nu så vi får fortsätta träna, hon tappar så mycket direkt när man går ner till skritt och trav övningar, inte bra alls.


Nöjd med dagen =)

Av Malin - 12 januari 2014 13:37

Sakura har vilat hela helgen, Moa har tagit hand om henne.

Hon skulle ut och rida igår men hon fick snöstyltor på en gång så då sket hon i att rida och idag fick hon stå också.


Men allt har iaf gått bra, riktigt kul =D


Btw, min helg har varit helt awsome kan jag säga.


I fredags när jag kom ner till Örebro så blev jag hämtad av Rickard och ungarna så vi åkte och handla på engång och efter det mötte vi upp Michelle och sen åkte vi hem till dom och överraskade Petra med att jag kommit ner :)


Det bjöds på massa fika och gott gott där hemma och vi hade det riktigt trevligt.


Sedan fick jag och Michelle skjuts ut till stallet så jag och Michelle kunde fixa allt där, jag passade på att fota sötnosen Pillan lite och borstade av henne samt kollade igenom henne.

Riktigt fin är hon =)


Sedan så sköljde Michelle av hennes ben i duschspiltan osv.

När vi var klara i stallet så hämtade Rickard oss och vi åkte förbi hemma hos mamma så jag kunde lämna av min väska osv.


Sen åkte vi hem till dom igen där vi bjöds på tacos och sen spelade vi lite spel, detta balansspelet med att stå på fötter och händer på en matta. Jisses vad det var jobbigt måste jag säga. Haha

Jag hade så ont i ljumskarna efteråt och knäna, kunde knappt gå hem när vi sedan gick hem från dom.. Haha


Trodde jag skulle ha sjukt ont dagen efter men det hade jag då inte alls.


MED DET BÄSTA AV ALLT ÄR ATT JAG BOKADE EN RESA TILL TENERIFFA IDAG, så vi åker den 2 feburari och kommer hem den 9:e.

Det är våran 10års present åt oss båda <3


LÖRDAG...


Idag blev det också en full späckad dag.


Först blev det att åka till Eva-linn, en kompis till Petra då hon ordnat en överraskningsfest åt Petra för henne skolexamen.

Och Petra blev väldigt överraskad och glad =D

Till och med Sigge och Sunden kom ner så det var riktigt riktigt kul.


Efter det for jag och Michelle till stallet och jag gjorde i ordning en riktigt surhäst medans Michelle mockade.

Men hon fick hjälpa mig att spola benen på Pillan innan hon började mocka ;)


Sen blev det en ridtur för Michelle, vi gick bort till ridbanan där dom började med lite luftaktiviteter, haha

Men det lugna ner sig och dom började jobba i form osv.


Sedan när dom skulle börja trava så dampa Pillan loss och det slutade sedan med att Michelle for i backen, då gick jag runt med fjanthästen och försökte trava henne för hand på spåret men det gick ibland så jag beslutade att sedan att longera henne, tyvärr på ganska liten volt men det fick lov att bli så.


Och hon dampa loss ganska mycket, mer när hon blev rädd eller halka till :/ Så till slut tog jag av sadeln för den dunkade så hon blev lite rädd.


Hon lugnade ner sig ganska fint efter det men sen bytte jag varv och då for hon i luften igen :p Pigga häst alltså.
Men till slut lugna hon sig även i höger men då misstänkte jag att hon säkerligen överbelastat benet och det fick jag rätt på för hon var lite varm och hade puls när vi kom tillbaka så jag svalkade av benet osv.


Söthästen var iaf betydligt lugnare när vi kom tillbaka, innan hade hon försökt anfalla en annan häst på gången och var skit grinig, hahaha


Nåja, en händelserik dag ;)


När vi kom hem var det bara att byta om osv och sen dra ner på stan igen och möta upp Petra och Rickard, jag och Michelle skulle ut och käka på resturang med dom.


MYCKET trevligt var det och jävligt gott, dit går jag gärna igen faktiskt.


När vi väl kom hem sen så var det i princip bara att lägga sig och sova, var helt slut kan jag säga.

Av Malin - 12 januari 2014 13:24

Idag blev det en ridtur tillsammans med Moa och Prince =D


Eftersom det hann bli så förbaskat mörkt så red vi bort till Sveden (förbi åkrarna osv) och det blev mest skrittning för den delen också. Men på slutet blev det lite trav för oss. Vi bara pratade om allt möjligt och sen var det både mörkt, blött och lerigt ute så det gick inte riktigt att trava men det gick iaf lite på slutet.


Riktigt mysig och trevlig tur =D

Av Malin - 8 januari 2014 13:15

Idag blev det en mörk promenad, en helt ny väg som jag velat prova länge men ej fattat hur man går.

Jag ångrar mig dock lite att vi tog den för den var både blöt och lerig till tusen, och den ända lampa jag hade med var mobillampan eftersom jag även idag glömde pannlampan i stallet. hahaha


Men det gick bra trots det, promenaden tog ca 30-40min och sista biten hem gick vi på i rask takt så pass så att Sakura haka efter mig en sväng också ;) Bra att hon blev lite trött åtminstone =)



Av Malin - 7 januari 2014 20:36

Första natten på en vecka och den var jävligt seg :p Men det gick väl.

Har i natt med sen är jag ledig tills söndag natt vilket känns jävligt bra ;)


Blev iaf en ridtur runt byn idag, glömde såklart pannlampan så det blev en mörk ridtur :p Lyste med mobilen genom den lilla skogen som är så tät och svart, man ser inte ens en meter framför lr runt om sig där inne. Men sen kunde man rida utan, mörkt med det gick.


Red bara ut löst, blev lite trav men inte alls mycket eftersom jag inte riktigt vågade så mycket utan lampa. Väldigt skönt väder dessutom, Sakura var lugn och fin hela vägen också.


Vet bara inte hur jag ska göra imorgon, om man ska låta henne vila eller om jag ska rida igen.

På torsdag ska jag rida med Moa iaf, ser jag fram emot.


Sen ska jag bort i helgen, ev så då blir hon stående både lördag och söndag iaf, får se om jag kanske rider lr longerar på fredagen just för att inte få henne stående 3 dagar. Känns inte bra :p


Eller om jag kasnke rider på både imorgon och torsdag och låter henne stå fre - sön iaf, gud så svårt...
Blir nog säkert bra i slutändan.


Har fredag morgon i stallet, och helst vill jag bara dit och fixa allt sen åka hem för att sedan åka vidare.
Men det återstår och ser...

Av Malin - 6 januari 2014 20:50

Blev ingen ridning idag då himlen öppnade sig rejält när jag stod och fixade med hö på höskullen, fy fan vad det vräkte ner alltså :/
Övergick sedan till snöblandat regn och lite lugnare så istället för ridning så tog jag och longerade tösen på banan.


Idag gick det så otroligt jävla bra alltså, vilken utveckling dom senaste dagarna nu i humör och arbete.

Märks att det börjar släppa lite nu med trotsen och det som spökar i henne, dock inte helt dessvärre.


Nu går det iaf att säga till henne utan att man ska få mucka gräl med henne på gången tex, men hon är givetvis grinig emellanåt för det, ibland ingenting ibland lite mer osv osv.


Jag har även börjat låta henne gå in i boxen när jag plockat in henne (detta för att hon kissat så många ggr på gången) och varje gång kissar hon. Även när man varit ute och ridit eller arbetet ibland. Så detta kommer jag definitivt fortsätta med, allt för att förhindra stor blöt pöl på gången ;)


Nåja, gjorde i ordning henne och gick ut.

Hon var något skrajsen för granngården men höll ändå sig lugn och fokuserad på mig, på  MIG =D


Började med att skriva igång henne i bägge varven vilket gick kalas bra. Sedan trav och slutningen jobbade jag henne även i galoppen och hon var så sjukt fin och duktig hela passet.

Fanns några ggr hon blev rädd och hoppade till eller stanna men vi lyssnade på varandra och började bara om.


Var någon gång hon tog trav när jag inte ville men även där löste vi det och sen fanns det någon enstaka gång då hon inte stannade så jag fick rycka till.


Men vilket skillnad, så otroligt stolt över min bäs <3

Hoppas nästa gång går minst lika bra om inte lite bättre till och med.


Jobbade henne lite mer i höger galopp idag också och det syns att hon tycker det är jobbigt, den är inte lika stadig och stark plus att hon även brallade en del i höger galopp.
Men hon gjorde det och gjorde det väldigt bra! Frustade av sig en del också.


Trots galopp arbete i bägge varven kunde jag skritta och trava av henne efter, förr var det springa, springa, springa i princip efter att man jobbat galopp på linan. Så verkligen stor skillnad. Duktig bäs!!


Imorgon blir det en ridtur, vart och hur långt får vi se. Tror dock det blir en riktigt kort en för jag kommer komma ut när det är kolsvart där ute, trist nog.


Fan vad detta känns bra =D

Av Malin - 5 januari 2014 18:20

Och det blev ett dressyrpass som lovat ;)

Först en skrittur som uppvärmning i skogensen ner på banan och jobba.
Dock blev det inte som tänkt alls då hon såg spöken i vart annat och hoppade till ett x antal ggr.

Sprang även i sidled någon gång med :/ knäpphäst nr 1!
Men det är väl så med en häst som har överskottsenergi till tusen så allt är läskigt.

Men tycker det gick bra stundtals, blev inte mycket galopparbeten men jag fick en tokfin vänstergalopp, kort och rytmisk emellanåt. Höll den fint och halvt i form trots att jag inte vad om det.

Höger sida var mer jobb, där tjafsar vi om trav/galopp.
Jag vill ha trav men hon steppar med galoppsteg.
Men lyckades få igenom henne några ggr och hon var riktigt fin faktiskt.

Sen kom vi till galoppen och det var svårare för hon studsa bara (galopp på samma ställe).
Men det lossna och hon tog en fin galopp om något obalanserat och torr men en galopp!

Blir verkligen att öva höger sida igen, måste försöka skärpa mig ute med och inte ta den bekväma galoppen (vänster).

Jag är nöjd även om jag fick vara med om en del idag :-P

Av Malin - 4 januari 2014 10:21

Igen, vad veckorna ska gå fort alltså :/


Igår var jag och Sakura och klättrade lite granna, blev lite trav på vägen dit sedan blev det två skritt uppför backen och sen två galopper uppför.

Sen travararbete på vägen tillbaka, fick henne lång och låg gansk hyfsat men med lite mer fart än önskat, gick hyfsat och få ner farten iaf men för mycket och hon bar upp sig mer.


Tror hon blev lite trött iaf ;) Det behövs.. Haha


Idag blir det en promenix med henne, det har hon förtjänat efter dessa 3 jobbiga dagar med matte på ryggen som bara krävt en massa :p


Sen får vi se vad söndagen erbjuder sig, om banan är ok så kanske ett dressyrpass där med lite galopparbeten... Vi får se..

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards