sakura

Alla inlägg under januari 2012

Av Malin - 5 januari 2012 16:01

120105


Tisdag och onsdag har varit vilodag för Sakura, har varit i Svärdsjö sen i måndags ooch kom hem igår eftermiddag, blev avsläppt i stallet så jag kunde mocka och fixa vatten. Sen tog jag en PROMENAD hem trots att det faktiskt gick en buss som jag hade kunnat ta. 
Så jag kände mig duktig, för jag frös som fan om mina fingrar och tår kan jag säga... Hade inte riktigt kläder för att gå hem :p Inga vantar, ingen mössa men jag hade mina öronmyffar iaf. Tacka gud för det! Haha


IDAG har jag och Amelia varit ut och ridit igen! Men denna gången hade hon Pillan och Miraz fick följa med oss också :) Dörrarna till stallet gick inte och stänga så vi hade inte riktigt något val om man säger det.


Det gick bra, vi red samma väg som i måndags och Miraz var mycket lugnare idag faktiskt! Men såklart väldigt busig för det ;) Hon fick till och med Sakura och Pillan och dampa loss i en backe :/ hahahaha


Vi travade och skrittade, mest skrittade... Otroligt härligt var det!


När vi ska ner för backen på den vanliga grusvägen så att säga så hör jag och hästarna något i skogen så vi stod still och kollade ut i skogen, öppen mark där faktiskt. Vi såg inget så vi fortsatte.

Lite längre fram så hör vi något ljud, fågel lr något gnäll av något slag. Lite som en hund som gnyr lr något :p


Vi fortsätter och hör det igen, då stannar vi och vänder runt för att kolla om vi ser något. Plötsligt hoppar hästarna framåt för något bakom oss i skogen och vi kortar snabbt tyglarna och sätter oss till rätta i sadlarna. Nu var det lite spooky alltså :p

Hästarna är lite småoroliga nu också, men vi vänder och går hemåt och hästarna är lite rädda men dom går fram utan problem... Men nog var dom noja därefter alltså.


Vi tror även på vargspår, två spår så det lär vara två vargar, större spår än räv så det lär ju vara det... Kanske var det sådan som lät och var omkring oss. Ingen aning, men jag hade inte haft något emot och se ett djur!! haha


Mycket trevlig och rolig tur, som alltid!!

Blir mer rida i helgen, kanske blir Michelle med också :) 


JUST DET, jag hoppade över stock idag med Sakura.. Jag blev så sugen så idag gjorde jag det! Samma stock som Amelia hoppat med henne över och det gjorde hon kanon =D
Helt överlycklig var jag... Hon kommer bli en fin allroundhäst! <3<3 

Av Malin - 5 januari 2012 15:53

120102


Glömt att uppdatera så jag gör det nu ;)

I måndags så var jag och Amelia ut och red, det blev en barbackatur då hästarna var pissblöta verkligen. Amelia hade Max så hon kom bort till oss innan vi red ut.


Vi tog en väg i skogen, över alla dom små broarna och istället för att ta lilla backen (där jag och Sarah red när en kvist gick av) så red vi rakt fram där istället för att svänga. Vi skulle rida mot Lönnemossa och komma ut i kohagarna.


Tyvärr så satt tråden för och vi vågade inte chansa att ta i den :p Så vi vände och då var hästarna en aningen pigga/busiga? För i en liiiiiten backe utan förvarning gör Sakura något mysko hopp rakt upp i luften, först frambenen och sen hoppa hon upp med bakbenen så alla hovar var i luften och när hon landa sa det POFF rakt på henne manke, det var INTE skönt men vi garva fan ihjäl oss.


Jag satt KVAR, jösses vad jag var förvånad över det. Känner mig så duktig, hihi


Red upp vid lilla backen iaf och hem den vägen!


Mycket trevlig tur!

Av Malin - 1 januari 2012 23:30

Jag fick mig en fråga här på bloggen tidigare idag där personen undrar hur jag kom på namnet Sakura. 
Riktigt bra fråga faktiskt och jag besvarar den mer än gärna även om den kanske inte är så fasinerande i berättelse.


Sakura kommer ifrån när jag var yngre, jag älskar rosa och förr älskade jag det väldigt mycket. Kunde sitta framför datorn och söka bilder på google under ordet ”rosa”(till bakgrundsbild på datorn) vilket slutade med att jag fann en animerad liten tjej vid namn Sakura.
Denna lilla tjej fasna jag för, väldigt söt liten animerad tjej med brunt hår och stora fina ögon. Jag föll för det jag såg helt enkelt.

Sökte runt lite på Sakura och upptäckte att det fanns en serie med henne bland annat (som jag även passade på och se) det betyder även körsbärsblom/japanskt körsbär på Japanska och syftar på körsbärsträden som finns nästan överallt i Japan. Ett riktigt fint träd med rosa små blommor, som även är Japans nationalblomma.


Ända sen dess har jag alltid haft namnet Sakura varmt om hjärtat och när jag kom på tanken att betäcka Pillan slog det mig bara, jag har det perfekta namnet till fölet. Jag älskar det, det är väldigt fint.


Men, jag ville inte direkt enbart ha Sakura som namn, utan jag ville gärna lägga in något mer som Moonlight. Så en dag när jag satt vid datorn och kolla runt på olika namnförslag osv så slog det mig.  Det perfekta namnet på mitt föl ”Moonlight de la Sakura”. Lite franskt och Engelskt med Japanska varför inte?
Jag valde att söka upp alla orden för översättning och det blev då  ”Månsken av de körsbärsblom/körsbär” kan man väl säga och jag gillar det.


Så som jag sa, historien bakom själva namnet Sakura är inte långt eller så speciellt spännande, men jag älskar Sakura och jag är väldigt glad för att jag satt där en dag och sökte runt, för namnet är helt klart det bästa en häst kan ha ;)


Tack för din fråga och jag hoppas du inte blev missnöjd med mitt svar eller att jag tråka ut dig med det.

Japanskt körsbärsträd

 









Sedan Sakura!

   

Av Malin - 1 januari 2012 22:03

Tänk... Nu är vi här, 1 januari 2012. Jag har inte haft ett bra år riktigt måste jag erkänna, 2011 har varit ett av mina jobbigaste år och jag hoppas att 2012 kan vända och blir ett bra år, det skulle kännas väldigt bra.


Jag hade iaf en perfekt dag igår, vi kom hem ganska sent från svärfar dock. Halv 9 så det kändes stressigt måste jag säga. Tur nog behövde vi bara byta kläder till något mer snyggare ;)

Vi höll dock på att inte åka eftersom David blev lite dålig, han mådde inge vidare efter att vi kom hem från svärfar men han piggna till. Hoppas inte han blir sjuk bara!


Så vi kom iväg, lite sent :p vi kom till Sanne strax efter 23 tiden, hahaha.. Men jag hade en perfekt kväll, natt och morgon måste jag säga. Helt underbart att få tillbringa den med Sanne! TACK för kvällen Sanne och för att vi fick komma.


Vi strax från Sanne strax innan 05 på morgonen och då upp till mina flickor för att kolla till dom. Tur var det för maten var ganska slut. Så vi rullade ut en ny bal med hösilage. Dock var denna verkligen mycket större än den jag och Sarah rullade ut för denna hade vi problem med, så vi gav upp. Den fick så på rullsidan.... Och det stör mig!


Sen blev det en promenad hem med älsklingen, lite kallt om kinderna blev det men det var det värt. Helt underbart var det! Ni skulle sett David gosa med Miraz ;) Hon körde upp mulen i ansiktet på han precis som hon alltid gör med alla. 

Och som jag skrivit tidigare så har ju HAN sagt att HAN ska rida in henne!! Hahaha DET SKA BLI INTRESSANT!


Ska avsluta för kvällen här och fortsätta min serie som jag är helt fast i tack vare Amelia :p

Ska upp tidigt för jag och Amelia ska ut och rida, halv nio har vi sagt. Intressant och börja sin lediga dag med att ställa kl. 

Men det lär jag göra för kl 12 ska jag och karln och kolla lägenhet. Tyvärr tror jag inte det blir något av den men kika kan man alltid göra!


Och det bästa av allt, mimi och Michelle kommer imorgon så jag ska följa med dom ut till Svärdsjö tror jag och sova en natt iaf!!! Vi får se ;)


Good Night!!

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards