sakura

Alla inlägg under mars 2014

Av Malin - 21 mars 2014 07:37

Har inte mycket och skriva om faktiskt men tänkte att jag kunde slänga in två bilder på påbörjat bygge utav foderboxen ;) Inte så mycket och se faktiskt men ni ser iaf att det är på god väg nu.


Igår fick jag även batterier samt laddaren, vilket jag också tagit bild på. Slänger även med en bild på motorn som ska styras och öppna luckan så höt kan ramla ner på marken.


Nu ska lådan monteras ihop, vi gjorde aldrig det hos svärfar för vi vet inte riktigt ännu vart vi ska sätta motorn och timern tex och när vi satt dom då kan man borra hål för skruvar och fästen osv.

Men det skall väl göras nu under veckan, om jag får som JAG vill ;)


Nåja här är iaf lite spillbitar och David som sågar till skivorna.

   


Sedan har vi motorn

   


Och sist batterierna samt laddaren till dem (när dom behövs laddas då).

   


Kommer väl med mer update när det finns mer att visa ;)


Kan väl avsluta med att säga att Sakura vilat i två dagar, onsdag och torsdags.

I tisdags red A ut på Sakura, svedenrundan tog dem och det blev mesta delen skritt och en del trav, hade gått superduper för dem.


Idag tänkte jag ta mig en tur i solen, får se vart och hur marken är... Sakura har ju sommardojor på sig, så länge det är snö är det helt ok men är det slask så blir det halt.

Så vi får se!

Av Malin - 17 mars 2014 18:06

Idag blev det en otroligt härligt mystur i snön, massa galopp blev det.

Vi både tyckte detta var kalas kul.


Red bort till Sveden och den rundan runt, tog galopp efter åkern och sedan blev det skritt resten av vägen hem i och med att vi galoppat en hel del av vägen genom skogen också.

Ruskigt fin var hon idag, väldigt kul.


Imorgon har A henne, vet inte vad dom hittar på med kanske en utetur?

Sen blir det vila onsdag, satte torsdag först men kom på att jag missat onsdagen då :p haha


Resten av veckan får vi se hur den blir :)

Av Malin - 16 mars 2014 16:48

Idag hade A Sakura och hon red lite lätt på banan med grisen och det hade väl gått hyfsat iaf.


I början så var hon fjantig och rädd för allt möjligt och sen när A började kräva lite saker utav Sakura så blev hon surig och började testa A lite granna, inget dumt som jag uppfattade.

Men Sakura gav med sig till slut och blev lugn och fin och lyssnade bra på A, lugn och fina gångarter osv som avslutning.


Känns skönt att hon ger med sig snabbt ändå, för er som inte hängt med så mycket så är jag i princip den ända som krävt saker av Sakura och det relativt sent i henne utbildning då jag inte velat skynda på i dressyren, hon är ju min bebis och vill inte gå för fort fram liksom.


Men senaste året så har jag faktiskt kört på som med alla hästar i princip och hon har fått jobba sig svettig osv men det är väldigt sällan som Sakura blir grinig mot mig men jag är å andra sidan den som alltid funnits där och ridit henne.


Att olika rider henne i skog och mark samt hoppar med henne, inga problem där kräver man inte tex att gå i form eller jobba lite extra, men av dom två som faktiskt gjort det nu så har Sakura satt stopp och försökt vinna den fajten. Haha


Men Sakura gav med sig idag och det känns bra =D

Rätt utveckling, hoppas på dessa två ganska så rejält.


En del ev tävlingar är planerade för lillskiten i år och den första är i maj tror jag? Vi får se om vi hunnit komma igång för att ta en 80-90cm bana då.



Av Malin - 15 mars 2014 12:58

Idag fick jag mig en tuff start på dagen ;)


Hade morgon i stallet idag så jag har väl pysslat och fixat i stallet och sen till slut plockade jag in Sakuraoch gjorde henne klar för en ridtur.
Först var jag en aningen tveksam till och rida ut eftersom det blåser storm här, men jag drog ut iaf och det gick bra.


Hon var lite tittig i och med blåsten och all tung blötsnö som ramla ner överallt i skogen.

Men tycker hon var riktigt fin, tog fin högergalopp igen och det är riktigt kul att galoppera igen.


Sedan så kom vi bort till sveden och när hon fick höra rösten i högtalarna på närmare håll så tvärtstanna hon och kikade runt framåt, förstod inte riktigt vad det var och samtidigt började blåsa upp omkring oss och hon blev lite nervig men jag fick henne att gå framåt lite mer för att hon skulle se hästarna som gick runt där borta på plan osv (tävlingar på Sveden).


Het ok, men när jag väl sedan vände så blev hon så sjukt jävla dryg, la sig på bettet och takta framåt. Försökte få henne ner i skritt men det var omöjligt, så hon började skutta och ruska på huvudet för att jag höll henne i tyglarna (bromsade), men så lät jag henne trava på lite vilket gick något bättre men hon låg ändå på bettet.


Så där satt jag och försökte få henne ner i skritt emellanåt men det ville hon absolut inte, utan takt, trav lr galopp ville hon och så sjukt stak i munnen. (Mina fingrar)...!


Hon gick knappt att resonera med, vet inte vad som flög i henne för hon har aldrig brytt sig i högtalarna förut? Så jag vet inte om blåsten kanske påverkade det hela lite mer.


Men jag fick kämpa på vägen tillbaka, men hon blev bara mer grinig dom ggr jag försökte få henne ner i skritt lr alt stå still.

Så jag valde att försöka hoppa henne över stockarna lite granna för och se om det fick henne på andra tankar men nej, lika jobbig fortfarande så efter ett antal skutt så valde jag att köra några vändor med galopprejs uppför en backe några ggr, det gjorde saken lite bättre men ändå inte helt så jag fick till slut sätta in backningen för varje gång hon inte lyssnade på mig.


Jag vet, ganska hårt men vad ska man göra?

Efter ett x antal ryggningar så lugnade hon faktiskt ner sig (blev väl jobbigt) och gick i skritt och jag kunde äntligen länga tyglarna och inte hålla henne i munnen *puuh*

Men emellanåt så började hon trava lite men lyssnade iaf på mitt ptro.


I sista delen av skogen fick jag trava på henne för hon blev sådär jobbig igen och ville inte köra ryggning där i slasket, men sen gick det bra igen.


Vi båda var sjukt trötta och svettiga efteråt kan jag säga!

Men hon frusta och slappnade av hyfsat innan vi kom hem iaf och det kändes bra.


Blev att svampa av henne på diverse ställen och sen fick hon gå ut i solen, hon valde såklart att rulla sig i snön ;)


Nej fy fan vilken ridtur alltså :p
Skulle kanske ha skuttat lite hinder på banan istället!


Imorgon ska A rida dressyr på banan med lillfian =D

Av Malin - 14 mars 2014 21:47

Jahapp, idag blev det inte alls någon ridning eller tömkörning, hade sådan djävulsk huvudvärk när jag kom ut idag så jag började med att fixa alla saker som skulle göras sedan så plockade jag in grisen och gjorde henne klar.


Provade nya allroundsadeln, och den var för smal precis som jag misstänkte men har nu beställt ett vidare järn till den som jag hoppas passar. För i övrigt så tror jag sadeln låg väldigt bra, såg så ut av det man kunde få till ;) (trycka lite).


Blev iaf ett longeringspass idag, tog inspänningstyglar osv men tycker inte alls dom fungerar någe bra på fröken. Hon är inte någe brydd av dem och viker inte hädan. Och då har jag ändå spänt dem så att hon borde söka sig ner och framåt men ikke då. Bara något ögonblick gjorde hon det lite men det kan säkert ha varit för vinden lr regnet med. haha


Nåja, passet gick sjukt bra trots vädret. Lugn och fin =D


Imorgon ska jag nog hoppa lite i skogen, lite stockar alltså.

Kommer väl få hoppa av och bygga upp hinder för det vi hoppa i förrgår var då inte högt lr så :p

Av Malin - 14 mars 2014 13:37

Igår spenderade jag och Mica halva dagen i Svärdsjö hos syster yster och myste med lilla Emmie lite granna :D

Fikade lite gott också.


Efter Svärdsjö blev det klippnings hos svärmor, blev kalas bra, som alltid!

När jag väl var klar där blev det en fin promenad från henne till stallet, tog mig 30min och gå och då gick jag inte direkt snabbt för det var så jäkla varmt, hahaha


Valde att ta vilan igår för Sakura eftersom att hon blivit riden sön-ons (4dgr) så idag blir det en liten tur istället.

Men vi får se vart och hur :p Funderade på om jag skulle tömkört idag istället? 

Hm, jag vet inte riktigt.. Tömkör jag så blir det förmodligen bara skrittarbete då jag inte riktigt vågar springa ännu i och med mitt knä.


Återstår och ser sen helt enkelt ;)

Av Malin - 12 mars 2014 16:05

Idag blev det en riktigt härlig ridtur i solen :D

Så himla mysigt och skönt alltså.


Jag red förbi Sveden och den vändan och vi jobbade lite granna, och det gick väl halvdant. Hon var så himla pigg och glad så hon ville mer springa än både det och jobba ;) Men nog blev hon fin några ggr iaf. Men hon blir så mycket häst ibland så man blir ju alldeles svettig av att rida henne.


Nåja vi tog lite galopp också i skogen vilket gick strålande även det. Tog fina fattningar i båda hållen. Det tar sig verkligen för fröken, kan inte minnas sist hon tog fel i högern tex. Så duktig tjej <3


Sen hoppa vi lite stock i skogen med, jisses vad det var skoj tyckte hon, hon kommer nog bli riktigt glad när A sätter igång med lite hinder.


Får se vad som händer och sker imorgon? Tror ev en jobbarkompis ska komma och rida på Sakura men om inte så blir det nog ev en tömkörningstur med grisen :)

Av Malin - 12 mars 2014 12:05

Ja igår hade A Sakura och hon hade tagit sig en ridtur bort till Sveden och sen tillbaka, hon blev osäker om man kunde rida över åkern som kommer väl vid paddocken, jag skulle nog ha varit tydligare  med att det är den man ska gå över :p Nåja dom var ju ute i ca 40-45min iaf.


Allt hade gått väldigt bra, dock störde Sakura sig på något då hon ruskade på huvudet en hel del och jag misstänker att det kan vara hennes långa hår runt öronen som ev ha "fasnat" i pannbandet, för fixar man inte det ordentligt när man tränsar så blir det lätt så... Riktigt långhårig och nästan krullig där hahaha


Allt hade iaf gått super, inga dumheter eller testningar men hon hade halvrest sig lite snabbt från ingenstans. Ingen förvarning lr något sådant, inget tecken alls men vi misstänker att det kan ha varit för störningen. Men jag vet ej.. Tycker hon borde visat något tecken på något. Det var inget farligt alls iaf och efteråt gick dom bara vidare som om ingenting hänt... 


Nåja... Nu ska jag dra mig ut till henne själv, ska ta en liten ridtur själv =D

Presentation


Välkommen hit!


Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards